Temat Numeru | Bancassurance | Pandemia skłoniła Polaków do ubezpieczania się. Na jak długo?

Temat Numeru | Bancassurance | Pandemia skłoniła Polaków do ubezpieczania się. Na jak długo?
Fot. Nuthawut/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rynek bancassurance powrócił już do normalności, przynajmniej pod względem wolumenu sprzedaży. Opublikowane przez Polską Izbę Ubezpieczeń dane za III kw. br. potwierdzają, iż łączna wartość składki przypisanej brutto przez banki zrównała się z wynikami, uzyskanymi w analogicznym okresie 2019 r. Trwałe zmiany daje się zauważyć w dziedzinie preferencji klientów, zarówno jeśli chodzi o rodzaje wybieranych produktów, jak i formę ich dystrybucji.

Pomiędzy styczniem a wrześniem br. wartość składki przypisanej brutto, uzyskanej w bankach osiągnęła 5,21 mld zł. To rezultat identyczny, jaki udało się uzyskać w analogicznym okresie przed dwoma laty i zarazem istotnie lepszy aniżeli w pierwszych trzech kwartałach ub.r., kiedy szok związany z pandemią spowodował spadek sprzedaży o ponad jedną piątą. Za powrót do wyników sprzed wybuchu pandemii odpowiada w szczególności III kw. 2021 r., w którym łączna wartość składki pozyskanej przez banki zwiększyła się aż o 83% w porównaniu z letnimi miesiącami roku poprzedzającego, kiedy to szok pandemiczny wywołał prawdziwy regres.

Równolegle obserwowany jest konsekwentny i niezakłócony nawet przez pandemię wzrost udziału produktów z Działu II, czyli ubezpieczeń majątkowych i osobowych, względem dominujących produktów życiowych. Te ostatnie w dalszym ciągu odpowiadają za większość sprzedaży, niemniej dysproporcja pomiędzy oboma kategoriami staje się coraz mniejsza – w pierwszym półroczu 2018 r. polisy majątkowe i osobowe nie stanowiły nawet jednej czwartej wolumenu, uzyskanego w kanale bancassurance, obecnie odpowiadają za ponad jedną trzecią uzyskanego rezultatu. Trend ten potwierdzają również dane odnośnie udziału przychodów generowanych przez banki w całej składce przypisanej brutto. O ile w przypadku polis z Działu II kolejne lata od 2018 r. przynosiły w tym obszarze sukcesywny wzrost, to w przypadku produktów życiowych trend jest odwrotny, i tylko odbudowa rynku po COVID-19 sprawiła, że w pierwszych dziewięciu miesiącach br. ich udział w całości wyników sektora ubezpieczeniowego istotnie się zwiększył.

Ubezpieczamy się rzadziej, ale na większe kwoty

Rosnąca wartość sprzedaży polis na życie od kilku lat szła w parze z utrzymującym się spadkiem liczby aktywnych umów. Trzeci kwartał br. przyniósł pewne odwrócenie tego trendu – liczba polis przekroczyła 6,1 mln sztuk, co oznacza wynik o 18% lepszy aniżeli w analogicznym okresie roku poprzedzającego. Należy jednak pamiętać, że poprawa ta nastąpiła wobec faktycznej zapaści, z jaką mieliśmy do czynienia wiosną i latem ub.r., na chwilę obecną trudno zatem oceniać, czy mamy do czynienia z trwałą zmianą trendu, czy tylko nadrobieniem pandemicznych strat.

W przypadku polis majątkowych i osobowych pierwsze trzy kwartały tego roku przyniosły spadek konsekwentnego wzrostu liczby aktywnych umów o ponad 1,5 mln w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedzającego. Biorąc pod uwagę, że również w tym przypadku malejącej liczbie polis towarzyszył istotny, bo około 43-procentowy wzrost składki pozyskanej przez banki, należy uznać, że także w Dziale II ubezpieczaliśmy się rzadziej, za to na większe kwoty.

Obserwacja ta zdaje się potwierdzać opinie niektórych przedstawicieli sektora, iż efekt COVID-19 zaczął wygasać wraz z pierwszymi symptomami normalizacji. Za spadki odpowiadają przede wszystkim ubezpieczenia finansowe, gdzie liczba aktywnych umów zmniejszyła się z roku na rok z ponad 7,7 mln do przeszło 5,1 mln. Równocześnie łączna wartość ubezpieczeń wzrosła aż o 82%. W okresie styczeń-wrzesień 2021 r. rzadziej sprzedawały się też polisy casco i transportowe oraz ubezpieczenia ochrony prawnej, przy czym w tym ostatnim przypadku spadkowi liczby zawartych umów towarzyszył istotny spadek wartości składki przypisanej brutto. Warto przypomnieć, że już dwa lata temu, podczas Kongresu Bancassurance, przewodnicząca Zespołu ds. Bancassurance i&...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK