Temat numeru | ANALITYKA BANKOWA | Miejsce człowieka w świecie algorytmów
Rozwój technologii niezmiennie od lat budzi niepokój, związany z nierozpoznanym do końca jej wpływem na rynek pracy. W tym kontekście często przytaczane są działania angielskich luddystów – społecznego ruchu, który u progu rewolucji przemysłowej niszczył mechaniczne krosna tkackie z przekonaniem, że w ten sposób zapewni tkaczom miejsca pracy.
Przykład luddystów bywa przytaczany także i współcześnie, z tym że rolę dawnych krosien mechanicznych pełni bardzo często sztuczna inteligencja – termin bardzo pojemny, a zarazem obudowany wieloma mitami. W nieodległej przeszłości obawy wzmocniła kontrowersyjna kampania billboardowa jednej z organizacji pracodawców. Wielkoformatowe reklamy straszyły konsekwencjami wzrostu kosztów pracy, sprowadzając je do nośnego hasła „zastąpi cię iPad”.
Czas i oszczędności
Rozwój sztucznej inteligencji i postępująca automatyzacja – także w sektorze finansowym – są jednak faktem. Zmusza to do postawienia pytania o rolę pracowników w tych dziedzinach, w których ich zadania z powodzeniem wypełniają coraz doskonalsze algorytmy. Jedną z takich branż jest data analytics.
Jak to wygląda w praktyce? Przykładem mogą być działania, podejmowane przez JPMorgan Chase, który to holding inwestuje w platformę Intelligence Contract (COiN) i stawia przed nią zadanie analizowania dokumentów prawnych i ekstrahowania z rozbudowanej treści kluczowych punktów i postanowień.
Dzięki temu rozwiązaniu algorytmy mają przejąć od ludzi analizę 12 tys. umów kredytowych rocznie, oszczędzając tym samym 360 tys. roboczogodzin, które musiałby na to przeznaczyć personel analizujący dane.
Łączenie rozproszonych źródeł
Nie dość, że rozszerza się krąg działań, które od ludzi może przejąć sztuczna inteligencja, ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI