Technologie: Wypełnienie lub koronka
Niektórzy bankowcy stawiają wprost pytanie - jaki jest sens bankowych nakładów na IT, skoro przez dyrektywę PSD II pojawią się konkurenci z innych branż?
Wojciech Grzybowski
Kilka tygodni temu pojawiła się ciekawa informacja zza naszej zachodniej granicy. Banki niemieckie wprowadziły wreszcie nowy wspólny system płatności on-line. Cztery instytucje utworzyły joint venture pod nazwą Towarzystwo Internetu i Płatności Mobilnych (GIMB). Do stowarzyszenia należą – Commerzbank, Comdirect Bank, Deutsche Bank, Postbank i HypoVereinsbank oraz grupa banków spółdzielczych. Komentatorzy jednoznacznie uznali, że zrodziła się groźna konkurencja dla amerykańskiego systemu PayPal. W tle pobrzmiewa zaś dość gromko zbliżająca się implementacja unijnej dyrektywy PSD II. O co chodzi?
Trzeci gatunek
Podstawowym założeniem inicjatywy Komisji Europejskiej jest ujednolicenie europejskiego rynku e-commerce i w konsekwencji spadek cen, zwiększenie konkurencyjności oraz bezpieczeństwa w jego obrębie. Europejscy dostawcy płatności on-line mają zyskać w ten sposób szansę na wzmocnienie swojej pozycji względem dominujących dotychczas firm amerykańskich. Pozwoli to na zwiększenie obrotów nie tylko w obrębie rynku płatności, ale także całego sektora e-commerce. Największymi beneficjentami tych rozwiązań będą jednakże banki, ponieważ PSD II ma za zadanie regulować usługi pośredników, umożliwiających konsumentom dokonywanie płatności w internecie za pomocą swoich e-kont bankowych. Pozwoli to bankom na realny come back w internecie, po obniżeniu ich pozycji na rzecz PayPal i podobnych rozwiązań. Pieniądze będą transferowane z rachunku klienta bezpośrednio na konto sklepu. Dzięki temu zachowana zostanie płynność oraz ruch środków w środowisku bankowym, pod jednoczesną kontrolą nadzoru finansowego. Jest to ogromny krok naprzód, który zapewni europejskim pośrednikom równe szanse w konkurowaniu z amerykańskimi gigantami e-commerce.
Jednym z celów PSD II jest ułatwienie stosowania i zwiększenia bezpieczeństwa tanich rozwiązań z zakresu płatności internetowych poprzez objęcie ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI