Technologie: Sztuczna inteligencja na portalu banku

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Serwis internetowy banku odniesie sukces tylko wtedy, gdy będzie dla klienta bardziej użyteczny niż standardowe formy świadczenia usług. Zarząd banku powinien zatem dążyć do zacieśniania stosunków z internautami, oferując im usługi bardziej zaawansowane i dogodne niż tradycyjne.

Honorata Balicka

W latach 2011-2012 polskie banki muszą usprawnić funkcjonowanie – najlepiej wykorzystując nowoczesne metody informatyczne. Dotyczy to zwłaszcza utrzymania płynności i wzrastającego wzrostu ryzyka utraty zaufania potencjalnych nabywców usług.

Dlatego coraz większe znaczenie ma tak zaprojektowany serwis WWW, by umożliwiał redukcję kosztów i generowanie nowych źródeł przychodu. Kluczowe znaczenie mają usługi zaawansowane, wychodzące poza opcje oferowane w tradycyjnych oddziałach. W budowaniu konkurencyjnego serwisu Web banku dużą rolę może odegrać zastosowanie metod sztucznej inteligencji. Nowatorskim rozwiązaniem jest informatyczny systemu ekspercki w postaci bota internetowego.

Zaawansowana oferta internetowa

Średnia liczba usług bankowych, z których korzystają polscy klienci odbiega od średniej w Unii Europejskiej. Podobnie wygląda popularność bankowości internetowej (patrz rysunek 1). W Stanach Zjednoczonych aż 64 proc. użytkowników banków internetowych uzależnia wybór instytucji finansowej od stopnia zaawansowania skierowanej do nich oferty WWW.

Bankowość internetowa zakończyła już swoją pierwszą fazę rozwoju, związaną z migracją usług podstawowych z oddziałów tradycyjnych do serwisów WWW. Następnym etapem będą innowacje dotyczące dystrybucji oraz umiejętności tworzenia unikalnych kombinacji produktów. Przykładem innowacji trudnej do skopiowania jest efektywnie działająca struktura przedsiębiorstwa wirtualnego oraz unikalna oferta serwisu webowego.

Ze względu na stopień złożoności i trudności w zautomatyzowaniu usług wyróżnia się trzy poziomy zaawansowania oferty internetowej banków: • podstawowy • rozszerzony i • zaawansowany (patrz rysunek 2). Oferta podstawowa dotyczy usług standardowych. Rozszerzona wzbogaca ją o realizację płatności poza bankiem macierzystym. Natomiast kluczową rolę w tworzeniu konkurencyjnego serwisu WWW odgrywa oferta zaawansowana, która w odróżnieniu od rozszerzonej obejmuje usługi wychodzące poza opcje oferowane w tradycyjnych oddziałach, stanowiące wartość dodaną dla nabywcy.

Oferta zaawansowana dotyczy takiego typu usług, jak doradztwo interaktywne oraz nowatorskie systemy płatności elektronicznych, które zwiększają efektywność obsługi, a w konsekwencji zapewniają sprawną realizację transakcji. Przykładem innowacyjnego podejścia do oferty bankowej są też aukcje: lokat, kredytów oraz ubezpieczeń. Nowoczesne rozwiązania stanowią również agregatory rachunków finansowych, a także usługi kustodialne. Takie rozwiązania zwiększają konkurencyjność przedsiębiorstw, a migracja kolejnych dóbr na rynek elektroniczny jest nieunikniona. Do wspomnianych tendencji należy budowanie elektronicznych gospodarek opartych na wiedzy (e-GOW). Kluczową rolę w osiąganiu przewagi strategicznej we współczesnych warunkach konkurowania odgrywa orientacja na potrzeby e-konsumenta.

Systemy eksperckie w serwisach internetowych

Podstawowy model strony WWW banku wirtualnego (patrz rysunek 3) powinien być rozszerzony – tylko wtedy zwiększają się możliwości skutecznego oddziaływania na internautów. Nie zapewnia tego udostępnienie mapy serwisu czy odpowiedzi na typowe zapytania użytkowników. Wybór opcji języka jest jedynie drobnym usprawnieniem komunikacji. Wyszukiwarki na stronach webowych banku również nie oferują zaawansowanych usług. Szukając książki w internetowym „pasażu handlowym” banku, na ogół nie można posłużyć się numerem ISBN czy UKD.

Nowatorskim rozwiązaniem, zwiększającym funkcjonalność witryny Web banku jest umiejscowienie na niej interfejsu multimedialnego bota (awatara). Bot jest specjalistycznym oprogramowaniem wykorzystującym metody sztucznej inteligencji, któ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI