Technologie: Niezastąpione IT

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.04.2012.foto.145.a.250xTechnologie IT w procesach: restrukturyzacji, łączenia oddziałów i współpracy z centralami" - taki był temat debaty, przygotowanej przez VMware Inc. wespół z redakcją "Miesięcznika Finansowego BANK".

Odbyła się ona 27 marca br. Uczestniczyli w niej: Andrzej Leszczyński, dyrektor Infrastruktury Informatycznej PKO BP S.A.; Dariusz Jankowski, dyrektor IT Proama; Andrzej Sieradz, wiceprezes Banku BGŻ S.A.; Janusz Matusz, członek zarządu Podkarpackiego Banku Spółdzielczego; Marcin Kmetko, dyrektor Biura Infrastruktury IT Concordia Ubezpieczenia; Jan Pustelnik, dyrektor Departamentu Informatyki Banku Pocztowego S.A.; Jarosław Kwiecień, dyrektor zarządzający w Obszarze Infrastruktury Teleinformatycznej Banku Citi Handlowy; Bernard Grzywna, dyrektor Departamentu Utrzymania Systemów i Aplikacji Alior Banku S.A.; Paweł Matulewicz, dyrektor Sektora Finansowego w Polsce VMware Inc.; Daniel Jamil, konsultant techniczny dla Sektora Finansowego w Polsce VMware Inc.; Krzysztof Waszkiewicz, konsultant VMware Inc

 

Janusz Matusz członek zarządu Podkarpackiego Banku Spółdzielczego

Jarosław Kwiecień dyrektor zarządzający w Obszarze Infrastruktury Teleinformatycznej Banku Citi Handlowy

Daniel Jamil konsultant techniczny dla Sektora Finansowego w Polsce VMware Inc.

 

Jakie problemy ze strony technologii i informatyki można wymienić przy okazji rozbudowy i restrukturyzacji sieci oddziałów?

Paweł Matulewicz: Chciałbym, byśmy spróbowali znaleźć odpowiedź, jak państwa przedsięwzięcia można wspomagać np. naszymi technologiami. Jak optymalizować złożone procesy, z jakimi mamy do czynienia i jak mierzyć ich efektywność. Czy zgodzicie się państwo z tezą, że choć poziom wiedzy od strony merytorycznej o tzw. chmurze obliczeniowej jest duży, to moim zdaniem cały czas istnieje przekonanie o wielu ryzykach związanych z implementacją tej koncepcji, z których jedne są bardziej, a inne mniej znane. To pewnie jest powodem, że materializacja takich przedsięwzięć w naszym kraju jest dość wolna, w przeciwieństwie do innych krajów rozwiniętych.

Jarosław Kwiecień: W dzisiejszych czasach otworzenie nowego oddziału nie jest problemem. Kwestią jest czas realizacji inwestycji. Krytyczne jest tylko połączenie telekomunikacyjne. Systemowo dołączenie nowego oddziału niewiele się różni od dostawienia dodatkowych 10-15 biurek w siedzibie centrali. Systemy teleinformatyczne są na tyle scentralizowane, że dołączenie jednego czy kilku oddziałów nie jest wyzwaniem dla IT. Moim zdaniem cały czas technologie, które służą do obsługi oddziałów, są „ciężkie” ze względu na sposób funkcjonowania aplikacji i tu upatrywałbym możliwości zmian.

Jan Pustelnik: Zgadzam się z tym, że uruchomienie technologiczne oddziału nie jest już problemem. Bank Pocztowy obecnie koncentruje się na mikrooddziałach, czyli niezależnych stanowiskach finansowych zlokalizowanych na terenie placówek pocztowych. Dzięki tej decyzji przenieśliśmy ciężar z otwierania oddziałów o dużej liczbie stanowisk na mikrooddziały. Samo uruchomienie mikrooddziału z punktu widzenia IT zajmuje nam przeciętnie dwie godziny robocze, nie licząc dojazdu i wcześniejszej konfiguracji sprzętu. Jeśli chodzi o technologie, to największą bolączką jest łącze. Widzę tu krok do tyłu. Dawniej, gdy korzystano z systemów konsolowych, było małe zapotrzebowanie na przepustowość łącza w porównaniu z obecnymi aplikacjami, wykorzystującym systemy przeglądarkowe zwłaszcza korzystające z technologii AJAX. Dużym problemem pozostaje wydruk, zwłaszcza gdy mamy scentralizowane systemy wydruku. Umowy bankowe to często wielostronicowe wydruki.

Janusz Matusz: Problem z łączami mamy ciągle. One właściwie determinują nasze możliwości. Otwieramy nowe duże i małe jednostki, gdzie występuje problem łączy, w tym łączy zapasowych. Wydawało się w ciągu minionych lat, że uporamy się z tym problemem. Faktem jest, że to my użytkownicy łączy generujemy potrzeby w stosunku do dostawcy. Jednak ze strony dostawców nie ma w tej sprawie szczególnej inicjatywy.

Paweł Matulewicz: Czy łącza są jedynym ograniczeniem w rozwoju infrastruktury oddziałowej? Prawdopodobnie będziemy stali przed tym wyzwaniem, bo wiele instytucji będzie chciało poszerzać sieć oddziałów. Rynek klientów bankowości elektronicznej w Polsce powoli staje się już mierzalny, prawie wysycony, dlatego czas tworzenia oddziałów, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, staje się istotnym elementem. Z jednej strony liczba oddziałów w Polsce, gdzie ich liczba na jednego mieszkańca nie jest imponująca, a z drugiej strony badania wskazujące, iż trzech na czterech klientów banków cały czas chce korzystać z oddziałów – będą powodować, iż szybkie, łatwe w uruchomieniu, wręcz mobilne oddziały będą w kręgu zainteresowania.

Andrzej Sieradz: W 2010 r. uruchomiliśmy 60 oddziałów. W minionym roku 50. W tym planujemy 25. Główny element związany z lokalizacją oddziału to pytanie, czy można się z nim połączyć. To decyduje o tym, czy powstanie placówka w tym miejscu, w którym ktoś ją zaplanował. Reszta idzie jak po sznurku. Dochodzi tu też element ochrony, który w coraz większym stopniu jest zorganizowany zdalnie. Związane z tym wymogi nakazują, by były to systemy np. odizolowane, co jest dodatkowym utrudnieniem. Wydaje mi się, że już nie będziemy mieć w Polsce wielu nowych oddziałów. Bankowość ewoluuje w różnych miejscach na świecie, pomijając pośrednie etapy. Przykładem czeki, które w Europie i w Polce były wykorzystywane w niewielkim stopniu. Stany Zjednoczone nadal posługują się czekami, bo mają rozbudowaną infrastrukturę oraz przywiązanych do czeków klientów i nie wiedzą, jak z tego wyjść. Rabobank uruchomił w środkowej Afryce bank wirtualny, wykorzystujący wyłącznie telefony komórkowe, bez oddziałów. Klienci przyzwyczaili się i zaakceptowali, że telefon komórkowy to jedyny sposób komunikowania się z bankiem. W Rumunii rozbudowano oddziały samoobsługowe, my ominęliśmy ten etap, przechodząc od razu do internetu. Poza dużymi miastami, gdzie nie ma banków, my też otwieramy oddziały, ale nie będzie już dużego przyrostu liczby oddziałów ani też bankomatów.

Paweł Matulewicz dyrektor Sektora Finansowego w Polsce VMware Inc.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI