Technologie: Nagrody rankingu IT@BANK 2012 wręczone!

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2012.12.foto.054.250xTegoroczna edycja naszej dorocznej konferencji zakończonej wręczeniem nagród dla zwycięzców rankingu IT@BANK 2012 była sukcesem frekwencyjnym. 15 listopada do warszawskiego hotelu Hilton przybyło ponad 400 gości reprezentujących elitę polskiej finansjery: od członków zarządów banków po szefów firm IT i środowisko naukowe

Podczas paneli dyskusyjnych eksperci od bankowego IT dyskutowali głównie o najnowszych rozwiązaniach dotyczących technologii NFC, bankowości mobilnej oraz nowych narzędziach typu big data do selekcjonowania danych. Na konferencji IT@BANK 2012 transmitowanej on-line przez Bankier.tv (i oglądanej przez 42 250 internautów) nie zabrakło tematyki związanej z konsumeryzacją usług, systemami informatycznymi do tworzenia profili klientów, zachowaniem bezpieczeństwa transmisji danych oraz nowymi zjawiskami cywilizacyjnymi. Te ostatnie zmieniają styl życia globalnej społeczności, co znajduje swoje odbicie w nowych modelach bankowości, takich jak Alior Sync lub dopiero opracowywanych np. mBank 2.0 oraz Getin Up! Swoistym znakiem naszych czasów były rozwiązania firm z branży IT proponowane bankom dotyczące „ekologicznego” czytaj: „zielonego” zarządzania urządzeniami, takimi jak drukarki, aby obniżyć koszty ich eksploatacji, a potem je umiejętnie przetworzyć z korzyścią dla środowiska naturalnego.

Otwierający konferencję Stanisław Brzeg- -Wieluński, redaktor naczelny „Miesięcznika Finansowego BANK” przypomniał znaczenie dla całego środowiska tragicznie zmarłego śp. prof. dr hab. Remigiusza Witolda Kaszubskiego, który stworzył zręby legislacyjne dla nowych technologii bankowych, był współtwórcą Forum Technologii Bankowych (FTB) przy ZBP, a rok wcześniej na IT@BANK 2011 został wyróżniony przez redakcję miesięcznika nagrodą „Wizjonera Gospodarki Elektronicznej i Pieniądza Elektronicznego”. Zebrani na sali goście i uczestnicy konferencji uczcili jego pamięć minutą ciszy.

Witający gości konferencji w imieniu organizatorów wiceprezes Związku Banków Polskich dr Mieczysław Groszek podkreślił, że w ostatnich latach rozwój nowych technologii jest prawdziwą rewolucją widoczną w dowolnej dziedzinie życia. Dlatego z tego, że środowisko bankowe jest od lat w czołówce ich zastosowań, ZBP jest dumny. Nie chodzi tu tylko o kwestie wizerunkowe, ile o fakt, że dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym banki mogą oferować zupełnie nowatorskie produkty. Tworzone są coraz bardziej efektywne kanały sprzedaży, zaś nowe regulacje chroniące interesy klienta nakładają na banki określone obowiązki informacyjne (np. wirtualne zakładki na stronie WWW, wirtualne doradztwo itp.). Nowe generacje, a zwłaszcza „Y” coraz trudniej odnajduje się w bankowości analogowej i oczekują od banków zupełnie nowych pomysłów. Zdaniem wiceprezesa ZBP ważna jest stała współpraca sektora banków z firmami IT, dzięki czemu powstają nowoczesne i bezpieczne od zagrożeń z sieci produkty.

Moderator pierwszej sesji („Strategiczna innowacyjność IT podstawą poprawy konkurencyjności banku”) Andrzej Kawiński, przewodniczący FTB, przypomniał podstawowe fakty społeczne oddające skalę technologicznej rewolucji odbywającej się na naszych oczach. A zwłaszcza tempo przyjęcia przez globalny rynek takich pomysłów, jak np. smartfony i tablety (ponad 50 proc. globalnej populacji poniżej 30 roku życia aktywnie działa na portalach społecznościowych.). Tygodniowa liczba odsłon Facebooka w USA jest większa niż Google, a nawet „stron dla dorosłych”. Za oceanem już co ósme małżeństwo poznało się przez internet! A w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy tylko w samych Stanach Zjednoczonych liczba pobieranych aplikacji na iPhona wzrosła do jednego miliarda! Trzeba mieć pomysł jak wykorzystać portale społecznościowe do dalszej rynkowej ekspansji banków.

Ekspert IT z NBP dyr. Wiesław Szala podkreślił, że gdy bankowcy rozmawiają o przyczynach niepowodzeń wprowadzania najlepszych rozwiązań z branży IT, najczęściej powołują się na: problemy organizacyjne, procesy biznesowe i… pieniądze. Ale tak naprawę chodzi o brak środków na inwestycje oraz barierę mentalną, aby coś zmienić w firmie. Stała presja dyrektorów finansowych w bankach, aby mniej wydawać na informatykę powoduje, że kluczem do rozwiązania wielu problemów jest mitologizowana wirtualizacja. I tu nie chodzi tylko o sam cloud computing umożliwiający ograniczenie nakładów inwestycyjnych. Już dziś ceny maszyny do wirtualizacji danych spadły do poziomu 100 USD za sztukę! Ale automatyzacja zarządzania procesami w bankach wymaga już nakładów idących w tysiące USD tylko na jednego administratora! Dlatego zarządy banków często sądzą, że skoro tak łatwo informatycy tworzą nowe środowiska, a informatyka działa praktycznie bez przeszkód (backupy itp.) to ta niezawodność daje podstawy do tworzenia równie sprawnie działających systemów biznesowych. Na przykład potrzebnych do tworzenia produktów i profili klientów skorelowanych z portalami typu Facebook. Już istnieją odpowiednie narzędzia informatyczne do badania reputacji klienta lub tylko zbierania informacji, z których usług korzysta. Banki powinny pamiętać o takich funkcjach, jak np. usługi geolokacyjne (choćby GPS) które nie tylko podpowiadają, gdzie znaleźć bankomat, ale są sposobem na oferowanie via SMS bonusów cenowych do mijanego właśnie przez klienta realnego sklepu.

Wiesław Szala z NBP przypomniał, że jeden z operatorów komórkowych już stworzył w Polsce możliwości do przekształcenia smartfona w kartę płatniczą do bankomatu. Zaapelował też do bankowców, aby nie lekceważyli konkurencji ze strony telekomów, które wyraźnie straciły w ostatnich latach przychody z typowych rozmów telefonicznych (usługi typu voice), ale ich inwestorzy oczekują czegoś więcej niż tylko utrzymania ich obecnych zysków. Można zatem oczekiwać, że zaczną proponować klientom inne usługi, także finansowe.

Innowacyjność IT bronią na rzecz konkurencyjności?

W pierwszym panelu dyskusyjnym wzięli udział: Andrzej Sieradz, wiceprezes Banku BGŻ S.A.; Magdalena Nowicka, prezes ING Services Polska; Maciej Ziemski, dyrektor ds. produktów Pitney Bowers Arcus S.A., dyrektor Tomasz Jaworski z HP, Michał Macierzyński, dyrektor ds. innowacji Banku PKO BP S.A.; Wiesław Szala z NBP, Ewa Dybka z firmy Impaq. W opinii Michała Macierzyńskiego coraz więcej firm z branży pozabankowej zaczyna działać w sferach do tej pory zarezerwowanych tylko dla banków. Jest to dość typowe zjawisko po wybuchu globalnego kryzysu. Co znaczy, że zmieniły się dawne paradygmaty dotyczące IT. Andrzej Sieradz podkreślił, że innowacyjność banku jest dziś bezpośrednio łączona ze zmianami technologicznymi. – Nagle się okazuje, że usługi bankowe mogą być dostarczane nie tylko przez bankowe firmy i to jest zupełne novum obserwowane na świecie. Innowacyjność po stronie banków musi być postrzegana z punktu widzenia presji kryzysu z roku 2008, co bezpośrednio wpływa na kurczące się marże i ciągłą optymalizację (cięcie) kosztów. W Polsce na utrzymanie wszystkiego, co nazywa ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI