Technologie: Inwestycje w bankach
W jakie rozwiązania IT inwestował sektor finansowy w minionym roku? Na to pytanie odpowiada najnowszy raport firmy badawczej Forrester Research. Jak się okazuje, w minionym roku sektor finansowy na całym świecie zawarł rekordową liczbę 1600 kontraktów związanych z wymianą lub modernizacją głównych systemów bankowych.
BOHDAN SZAFRAŃSKI
W badaniu uwzględniono 29 dostawców rozwiązań bankowych na całym świecie. Banki koncentrowały się poszerzaniu funkcjonalności w już wykorzystywanych rozwiązaniach, głównie w zakresie relacji z klientami. Po raz pierwszy w zestawieniu uwzględniono też polskiego dostawcę, firmę Asseco S.A. Wymiany i modernizacje głównych systemów to ważne dla banków inwestycje i podejmuje się je cykliczne. Jak pokazało badanie, funkcje transakcyjne i ogólnie związane z core banking nadal były ważne, ale ich udział w inwestycjach zmalał. Analitycy Forestera zwrócili uwagę, że w minionym roku banki podejmowały decyzję o inwestycjach w IT, koncentrując się na funkcjonalnościach związanych z relacjami z klientem i kanałami służącymi do kontaktu z nim. Banki chcą oferować produkty w sposób możliwie jak najbardziej wygodny dla klienta i we wszystkich dostępnych kanałach. Dla systemów informatycznych wyzwanie stanowi analiza w czasie rzeczywistym transakcji. Problemem jest zawsze dostosowanie rozwiązania do potrzeb danego banku. To, które sprawdzi się w dużej organizacji, może nie być odpowiednie dla mniejszej.
Cały czas rosną wydatki na IT w sektorze bankowym. W wydanym w tym roku raporcie Gartnera wielkość rynku oceniono na 284 mld USD, a prognozy mówią o jego wzroście o 4,5 proc. Jak to wygląda na naszym rynku? Zgodnie z danymi z tegorocznego raportu Computerworld TOP200, sektor bankowy okres szybkiej informatyzacji ma już jednak za sobą. Dynamika nakładów na IT spadła z poziomu 16 do 7 proc. (po uwzględnieniu różnic w liczbie analizowanych firm w 2012 i 2013 r. – 4 proc.). Ma to wynikać z faktu, że sektor zakończył już informatyzowanie podstawowych, największych systemów informatycznych. Według TOP200 powoli następuje przesuwanie środków z CAPEX (inwestycji) na OPEX (utrzymanie). Kończą się największe przejęcia i konsolidacje, co przez długi czas napędzało nakłady na integrację systemów działających dotąd odrębnie banków. W wielu opiniach zwraca się uwagę, że będzie rosło zainteresowanie rozwiązaniami IT np. w zakresie narzędzi analitycznych i bezpieczeństwa. Wynika to z wyzwań biznesowych, jakie stoją obecnie przed bankami (spadek dochodów odsetkowych, obniżenie opłat interchange). Mówi się dużo o wielokanałowości, czyli możliwości korzystania przez klientów z wszystkich dostępnych usług bez względu na kanał, poprzez który komunikują się z bankiem. Taką funkcjonalność mogą oferować tylko nowoczesne systemy IT.
Jakie oprogramowanie jest obecnie ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI