Technologie: Burzliwe dzieciństwo

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2016.05.foto.090.a.400xInternet rzeczy to nasza przyszłość. Jednakże producenci urządzeń i twórcy usług dopiero poszukują dróg, którymi do niej dojdziemy.

Adam Żółw

Internet of Things (IoT), czyli internet rzeczy, to koncepcja, wedle której podłączone do internetu przedmioty codziennego użytku mogą nie tylko gromadzić, lecz także przetwarzać lub wymieniać dane w sieci. Jak wynika z raportu analityków amerykańskiej firmy doradczej Gartner, do końca 2016 r. w ramach internetu rzeczy podłączonych będzie 6,4 mld urządzeń, co oznacza wzrost o 30 proc. w ciągu 12 miesięcy. Szacuje się, że tylko w tym roku każdego dnia do sieci podłączanych będzie około 5,5 mln różnego rodzaju nowych przedmiotów codziennego użytku. Za cztery lata liczba aktywnych urządzeń podłączonych w ramach globalnej sieci IoT wzrośnie do 20,8 mld. Co piąte z nich ma dostarczać swojemu producentowi cennej wiedzy o zachowaniach i preferencjach konsumentów.

Jak zauważa Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies, współczesne urządzenia coraz częściej pracują w trybie on-line, wskutek czego w internecie rzeczy zaczyna robić się tłoczno. Obok smartfonów, smartwatchy i smart TV zaczynają pojawiać się smart-kuchenki, smart-piekarniki, smart-lodówki. Wszystkie te urządzenia „produkują” dane, które mogą posłużyć do analiz i w rezultacie przynieść korzyści. Brytyjska sieć supermarketów Tesco przeprowadziła trzyletni projekt analizy danych wysyłanych właśnie przez te urządzenia, rozmieszczone w 120 sklepach w Irlandii. Dotyczyły one głównie temperatury chłodzenia i czasu pracy urządzeń. Dzięki nim znalezio no sposób na zredukowanie kosztów. Okazało się, że wystarczy skorygować temperaturę chłodzenia o 2 stopnie (z -23 na -21), aby uzyskać oszczędności sięgające blisko 17 mln euro w skali roku – oczywiście bez obniżenia skuteczności chłodzenia produktów. Teraz Tesco chce wykorzystać Big Data z innych urządzeń do znalezienia sposobu na redukcję emisji dwutlenku węgla w swoich placówkach.

Pierwsze jaskółki

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI