Technologia w służbie bankowości

Technologia w służbie bankowości
Fot. AntonKhrupinArt/stock.adobe.com
To już XX edycja Rankingu IT@BANK, a zainteresowanie udziałem w naszym zestawieniu nie maleje. W tym roku aż 57 firm zaprezentowało nam swoje dane. Po raz pierwszy zostały one zestawione według nowej metodologii.

Katarzyna Pawlik
Katarzyna Zygierewicz
Doradca Zarządu, Zespół Systemów Płatniczych i Bankowości Elektronicznej Związek Banków Polskich

Kapituła jubileuszowego Rankingu IT@BANK zadecydowała o zmianie metodologii rankingu głównego – chodziło o większe docenienie współpracy z sektorem finansowym. Oczywiście przy zachowaniu jak największej obiektywności oceny.

Otóż prezentowana w rankingu ocena firm technologicznych uczestniczących w zestawieniu – tak w rankingu głównym, jak i podrankingach – oparta jest na zestawie wskaźników reprezentujących osiągnięcia danego podmiotu w ostatnim pełnym roku obrachunkowym (ewentualnie w ostatnim półroczu w przypadku niektórych wskaźników użytych w podrankingach). Wykorzystujemy najbardziej aktualne wyniki i na ich podstawie wyliczona zostaje ocena punktowa. Maksymalna ilość punktów zależy od ilości podmiotów biorących udział w danym rankingu. Z wyjątkiem podrankingu dotyczącego współpracy z sektorem bankowości spółdzielczej, najwyższy możliwy wynik do uzyskania to 57. Firmy na kolejnych miejscach w zestawieniu otrzymują odpowiednio mniejszą ilość punktów.

Tradycyjnie również skupiliśmy się na kwestiach współpracy firm technologicznych z sektorem finansowym, zwłaszcza z bankami. Istotnym elementem punktacji przyznawanej każdej firmie IT,branym pod uwagę bezpośrednio albo mającym wpływ na wynik innych wskaźników, była ocena bazy klientowskiej, jednakże przyjętej w specyficznym rozumieniu, gdyż odnoszącej się do ilości i wielkości klientów instytucji finansowych, obsługiwanych przez poszczególne firmy IT, a nie do samej ich bazy klientowskiej1.

W zastosowanej punktacji wykorzystano odpowiednio określone wagi, przypisane na podstawie wielkości klientów. Podawana przez nas ich liczba jest ważona sumą bilansową instytucji finansowych według następujących zasad: banki o sumie bilansowej do 2 mld zł mają przypisaną wagę 1, te o sumie bilansowej od 2 do 10 mld zł wagę 5, a banki z aktywami ponad 10 mld zł wagę 10. Niebankowe instytucje finansowe będące klientami firm IT dostawały wagę 1, niezależnie od ich wielkości. Oznacza to, że duży bank traktowany jest na równi z 10 małymi bankami czy niebankowymi instytucjami finansowymi. Ponadto w przypadku współpracy danej firmy z całym zrzeszeniem banków spółdzielczych i dostępności jej usług dla członków tego zrzeszenia, automatycznie nagradzana była współpraca z całą grupą lokalnych instytucji a nie tylko z bankiem zrzeszającym.

Punktacja ostateczna prezentowanych zestawień stanowi średnią sumy ocen cząstkowych za poszczególne kategorie. Jeśli nie było możliwe wyliczenie jakiegoś wskaźnika lub miał on wartość ujemną, dana firma otrzymywała za niego 0 punktów – ranking nie przewiduje bowiem punktów ujemnych.

Prezentowana w rankingu ocena firm technologicznych uczestniczących w zestawieniu – tak w rankingu głównym, jak i podrankingach – oparta jest na zestawie wskaźników reprezentujących osiągnięcia danego podmiotu w ostatnim pełnym roku obrachunkowym (ewentualnie w ostatnim półroczu w przypadku niektórych wskaźników użytych w podrankingach). Wykorzystujemy przy tym najbardziej aktualne wyniki tych instytucji.

Istotnym elementem mającym wpływ na zajmowane miejsca była również rzetelność przekazanych danych w przygotowanych przez nas ankietach. Przypomnijmy, że udział w zestawieniach ma charakter nieobligatoryjny. W przypadku braku dostarczenia którejś z informacji, czy możliwości wyliczania danego wskaźnika, zmuszeni byliśmy zamieszczać w tych polach informację o braku danych (oznaczone X), co oczywiście miało swoje konsekwencje w postaci nieotrzymania punktów za tę pozycję.

Jak co roku poszczególne firmy same klasyfikowały rodzaj swojej działalności do jednego, ewentualnie kilku segmentów, w których szczególnie się wyróżniają (kategoriami tymi są: dostawca sprzętu, dostawca oprogramowania, integrator, data center, telekom oraz inne). Zestawienie firm według segmentów wraz z informacją o ich przychodach i wynikach finansowych zaprezentowane zostało w tabeli 0.

Ponadto poprosiliśmy uczestników rankingu o odpowiedź na trzy pytania otwarte, aby każdy mógł pochwalić się swoimi osiągnięciami, a o najlepszych tradycyjnie kilka słów wspominamy w ramach oceny przy poszczególnych zestawieniach. Jak co roku poprosiliśmy też firmy IT o wskazanie, ich zdaniem, najbardziej innowacyjnej instytucji finansowej działającej na polskim rynku.

Ranking Główny IT@BANK

Celem tego zestawienia jest ogólna ocena zarówno efektywności biznesowej, jak i współpracy poszczególnych firm technologicznych z sektorem finansowym. Staramy się dobrać wskaźniki w taki sposób, aby żadna z firm, niezależnie od jej wielkości, nie była dyskryminowana i miała równe szanse na zwycięstwo, przy możliwie zróżnicowanych kryteriach wszechstronnej oceny. Do składowych punktacji zaliczamy wskaźniki użyte w ramach poszczególnych podrankingów, gdzie skupiamy się na konkretnych obszarach działalności ocenianych podmiotów. Zatem do wspięcia się na podium koniecznym było wykazanie swoich osiągnięć biznesowych i rozwojowych – czyli wysokich wartości przychodów ze sprzedaży za ubiegły rok, rentowności netto (rozumianej jako stosunek wyniku finansowego do przychodów), a także wskaźnika wydatków na badania i rozwój do przychodów. Przy ocenie zakresu współpracy z instytucjami finansowymi braliśmy pod uwagę: procentowy udział przychodów od tego segmentu klientów, ważoną liczbę klientów z tej grupy i nominalną średnią wartość przychodów na klienta z sektora finansowego.

Jednak żadne zmiany metodologii nie są straszne, jeśli firmy zajmujące dotychczas czołowe miejsca naszych zestawień nie dają zepchnąć się z podium. Najlepszym tego przykładem jest Asseco Poland S.A. Ten wielokrotny tryumfator Rankingu Głównego IT@BANK i w tym roku sięgnął po palmę pierwszeństwa. Firma osiągnęła wysokie noty w ramach prawie wszystkich wskaźników branych pod uwagę przy ocenie, zdobywając ostatecznie 47 punktów.

Jakimi sukcesami, oprócz danych, może pochwalić się nasz zwycięzca? Otóż w 2025 r. wprowadził na rynek bankowy aplikacje agentowe AI, które wspomagają pracę banku w zakresie oceny zgodności z DORA (aplikacja DORA.ai) oraz aplikacje agentową AI do wsparcia procesu raportowania BION (aplikacja BION.ai).

Ponadto firma dostarczyła w tym roku na rynek bankowy nowe rozwiązania oparte na platformie Asseco ABP (Assisted Banking Platform), w ramach której szeroko zastosowano możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja: bankowy CRM i workflow z inteligentnym wsparciem AI (nowoczesny CRM stworzony specjalnie dla banków, który integruje się z ich ekosystemem, będąc podstawowym narzędziem pracy doradcy klienta; widok 360 (codzienne narzędzie doradcy, które zapewnia kompleksowy widok klienta w jednym miejscu, dane z widoku 360° są automatycznie analizowane przez algorytmy AI, które przygotowują wstępną ocenę ich spójności i aktualności, a także wskazują możliwe kierunki rozmowy z klientem); procesy i inteligentna praca z dokumentami (gotowe, zgodne z regulacjami procesy sprzedażowe i posprzedażowe dla różnych segmentów klientów ); integracja, bezpieczeństwo i rozwój procesów (Asseco ABP integruje się z systemami zewnętrznymi oraz narzędziami typu low-code, co pozwala instytucjom finansowym elastycznie rozwijać i dostosowywać procesy).

Ponadto w 2025 r. Asseco dostarczyła na rynek bankowy i będzie rozwijać sprzedaż i wdrożenia modułu Asseco Debt Collection (Windykacja). System dokonuje systematycznego i zautomatyzowanego procesu weryfikacji każdej umowy kredytowej banku. Dzięki zastosowaniu złożonych reguł decyzyjnych, redukuje czas reakcji na opóźnienia w spłatach, minimalizuje ryzyko błędnych decyzji oraz umożliwia szybkie wdrożenie działań prewencyjnych.

Drugie miejsca na podium zdobyła Sii Polska Sp. z o.o., osiągając 44,5 pkt. Firma na polskim rynku funkcjonuje od 2006 r. i świadczy usługi dla większości polskich banków, zarówno w zakresie integracji rozwiązań enterprise (Microsoft, SAP, ServiceNow, Salesforce), jak i budowy rozwiązań na miarę, w tym AI, usług z zakresu cyberbezpieczeństwa i automatyzacji wytwarzania oprogramowania, administracji aplikacji i baz danych. Jest ona członkiem Forum Technologii Bankowych przy Związku Banków Polskich, posiada certyfikaty branżowe ISO27001 i ISO27018.

Miejsce trzecie rankingu głównego zajęła DomData S.A. (43,3 pkt.). To polska firma IT z ponad 20-letnim doświadczeniem, która działa zarówno na rynku krajowym, jak i w krajach Unii Europejskiej. Koncentruje się na dostarczaniu rozwiązań cyfrowych (low-code/no-code/NLP) do automatyzacji procesów biznesowych w sektorze bankowym oraz w przedsiębiorstwach różnych wielkości i branż.

Na przestrzeni ostatnich lat jeszcze silniej skupiła się na rozwoju oferty produktowej – po to, by pełniej wpisywać się w potrzeby instytucji, które silniej niż do tej pory dążą do cyfryzacji. Spółka inwestuje w rozwój innowacyjnych rozwiązań, w szczególności w obszarze AI. Kluczowe dla realizacji strategii rozwoju rozwiązań sztucznej inteligencji są inwestycje w know-how i współpraca ze środowiskiem naukowym.

W naszym zestawieniu mamy również innych świetnych graczy rynkowych, którzy tylko czekają, aby w przyszłym roku zawalczyć o jeszcze wyższe pozycje. A są to: na miejscu czwartym – Zakład Usług Informatycznych NOVUM S.A. (43,0 pkt.), piątym ex aequo – Blue Soft Sp. z o.o. oraz Orange Polska S.A. (41,8 pkt.), siódme – Heuthes Sp. z o.o. (40,7 pkt.), ósme – Comarch S.A. (39,3 pkt.), dziewiąte – Connectis (36,3 pkt.), zaś pierwszą dziesiątkę zamyka Consdata S.A. (36,2 pkt).

Szczegółowe wyniki rankingu głównego oraz wskaźniki, na bazie których powstała końcowa ocena, można znaleźć w tabeli 1. Ze względu na zmianę metodologii, nie porównujemy ich z wynikami z lat ubiegłych.

Zatrzymajmy się jednak na chwilę przy wybranych wskaźnikach efektywności prowadzonego biznesu, aby móc powiedzieć kilka zdań o sytuacji i postępach poszczególnych podmiotów IT. Otóż ponownie, jak to miało miejsce w ub.r., cztery firmy mogły pochwalić się zyskiem powyżej 1 mld zł, z czego zdecydowanym rekordzistą był Orange Polska S.A. Pozostałe to: Asseco Poland, SII, a także Comarch. Niestety wskaźnik rentowności w 2024 r. wypadł gorzej niż w poprzednim. W ub.r. pisaliśmy o pięciu podmiotach, które odnotowały poziom rentowności powyżej 20%. W tegorocznym zestawieniu są tylko dwie takie firmy – Heuthes (34,7%) oraz SoftNet (29,8%).

Podranking potencjału rozwojowego

Poznaliśmy wyniki rankingu głównego, przejdźmy zatem do analizy wyników podrankingu potencjału rozwojowego (tabela 2). Ułatwia on odpowiedź na pytanie, które ­firmy cieszą się popularnością, ocenianą ­wysokością przychodów i które inwestują w przyszłość poprzez ponoszenie nakładów na badania i rozwój.

Tworząc powyższe zestawienie, wzięliśmy pod uwagę zarówno wartość przychodów danego podmiotu, jak i zmianę tej pozycji r/r. Są to istotne wskaźniki, pozwalające na ocenę tego, co się udało osiągnąć, czyli jaka jest siła firmy (mierzona przychodami) na koniec ub.r., a także jak wyglądała jej sytuacja w pierwszym półroczu br.

W zestawieniu tym silny nacisk kładziemy na wysokość wydatków, jakie poszczególne podmioty przeznaczają na prace badawcze i rozwojowe, a także na kształtowanie się relacji tych wydatków do przychodów ogółem. Tego rodzaju nakłady to jedyna droga dla firm chcących utrzymać miano innowacyjnych.

Tegorocznym zwycięzcą podrankingu rozwoju została firma Connectis, przeskoczyła na podium z czwartego przed rokiem. Connectis, oprócz wysokich not osiągniętych w ramach większości branych pod uwagę wskaźników, duży nacisk położył na zwiększenie poziomu inwestycji na prace badawczo-rozwojowe. A jest to obszar, w którym spora część przedstawicieli z branży szuka w ostatnim czasie oszczędności i dąży do ograniczenia kosztów.

Jakim innowacyjnym produktem może pochwalić się nasz ­laureat? Connectis AIR to autorskie rozwiązanie oparte na awatarze AI, stworzone po to, aby w pełni profesjonalnie i obiektywnie przeprowadzać weryfikację techniczną specjalistów IT. To narzędzie łączy w sobie doświadczenie ekspertów rekrutacyjnych, wiedzę praktyków z różnych obszarów technologicznych oraz nowoczesne podejście oparte na danych i automatyzacji procesów. Dzięki temu klienci firmy Connectis otrzymują nie tylko listę kompetencji kandydata, lecz także pogłębiony obraz jego umiejętności, stylu pracy i potencjału rozwojowego.

Proces weryfikacji w Connectis AIR został zaprojektowany tak, aby maksymalnie odciążyć zespoły HR i menedżerów technicznych. Kandydat zapraszany jest do sesji online, w trakcie której awatar AI, prowadząc konwersację, zbiera informacje o posiadanych przez eksperta kompetencjach i umiejętnościach. Całość prowadzona jest w przyjaznym środowisku, w formie naturalnej rozmowy, której efektem jest rzetelny obraz faktycznych umiejętności.

Drugie miejsce przypadło firmie, którą już chwaliliśmy w ramach wyników rankingu głównego. To DomData S.A., wyjaśnijmy zatem, co innowacyjnego ma do zaoferowania sektorowi finansowemu. To Ferryt Agentic AI – kompleksowe rozwiązanie, które pozwala przekształcić tradycyjne procesy bankowe w inteligentne, zautomatyzowane działania wspierane przez sztuczną inteligencję. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych modeli językowych umożliwia wdrażanie agentów AI, którzy działają jak cyfrowi eksperci. Mogą rozmawiać z klientami i pracownikami, odpowiadając na pytania dzięki zweryfikowanej, wewnętrznej bazie wiedzy, a także automatycznie wyodrębniać kluczowe informacje z dokumentów, formularzy czy skanów. To realne wsparcie w codziennej pracy departamentów operacyjnych, obsługi klienta czy back-office.

Moduł Agenty pozwala elastycznie konfigurować logikę działania każdego agenta. Wybierając dostawcę AI i model językowy, administrator może precyzyjnie określić, jak agent ma się zachowywać w konkretnym procesie biznesowym – niezależnie od tego, czy będzie wspierać klientów w systemie wniosków, wspomagać analizę dokumentów w portalu wewnętrznym, czy integrować się z zewnętrzną aplikacją poprzez API lub komponent webowy.

Trzecie miejsce przypadło Asseco Poland S.A. Jak widać firma może pochwalić się nie tylko wysoką wartością przychodów z prowadzonej działalności, ale również bardzo wysokim wskaźnikiem wydatków na badania i rozwój do przychodów, czy wzrostem tego rodzaju inwestycji w pierwszej połowie br.

W ubiegłorocznym zestawieniu wzrostem wydatków na rozwój i inwestycje w innowacje mogło pochwalić się 17 podmiotów, teraz jest ich 24. Miejsce czwarte zajęła BMS Sp. z o.o., piąte – Sii Polska Sp. z o.o. (utrzymała pozycję), szóste – Heuthes Sp. z o.o. (awans z dziewiątego), siódme – Comarch S.A. (przeskok z 17. pozycji), ósme – VSoft S.A., dziewiąte – Prebytes Sp. z o.o. Sp.k. (awans z 27. miejsca), natomiast pierwszą dziesiątkę, podobnie jak w ub.r., zamyka BlueSoft Sp. z o.o.

Pora na bardziej szczegółowe dane. Firmami, które najbardziej zwiększyły wydatki na badania i rozwój w 2024 r. (r/r), były: BlueSoft, Heuthes, a także DomData. Skala inwestycji na prace badawcze w przypadku tych podmiotów wyniosła o 2-3 mln zł więcej niż w roku wcześniejszym. Natomiast – według nadesłanych danych, w pierwszej połowie br. (w porównaniu do analogicznego okresu roku wcześniejszego) największy wzrost inwestycji na wewnętrzny rozwój odnotowało Asseco S.A.

Dla kogo 2024 r. okazał się najbardziej obfitym pod względem zyskowności? Podobnie, jak wcześniej, najbardziej efektywne były Asseco oraz Orange. Jednak wymienić należy także OChK oraz Ailleron S.A. Natomiast pod względem procentowym największy wzrost odnotowały: HAYS outsourcing, Centrum Monitoringu Danych i DomData. Dodatkowo warto wspomnieć, że pierwsze sześć miesięcy br., gdy chodzi o nominalny wzrost przychodów, należało do Asseco Poland, a pod względem procentowym do Euvic Solutions S.A.

Podranking efektywności

Ma on (tabela 3) na celu ocenę wskaźników efektywności biznesowej prezentowanych podmiotów, mierzoną rentownością netto, wartością nominalną wyniku finansowego, a także jego dynamiką oraz średnią przychodów na klienta z sektora finansowego.

Pierwsze miejsce przypadło Asseco Poland S.A., to awans z czwartej pozycji sprzed roku. Zapewne istotny wpływ miał na to wysoki poziom wyniku finansowego netto, a także przychodów na klienta należącego do branży finansowej.

Przypomnijmy, że 2025 r. postawił sektor finansowy przed bezprecedensowym obowiązkiem: pełnym stosowaniem DORA – unijnego rozporządzenia, które standaryzuje zarządzanie ryzykiem ICT, raportowanie incydentów, testy odporności, nadzór nad dostawcami IT oraz wymianę informacji. Wobec złożoności i tempa doprecyzowywania aktów wykonawczych (m.in. RTS/ITS dotyczącego raportowania incydentów oraz reguł TLPT) instytucje potrzebowały rozwiązania łączącego prawo, architekturę i bezpieczeństwo.

Pomocą służy tu DORA.ai – agentowa aplikacja Asseco, która automatyzuje samoocenę zgodności z DORA/RTS/ITS na podstawie realnych dokumentów banku. Posiada czterech współpracujących Agentów AI: Analityka Dokumentów (mapuje polityki i procedury do wymogów DORA/RTS/ITS), Analityka Luki (wykrywa braki i rekomenduje działania korygujące), Brief Managera (syntetyzuje wyniki w krótkie podsumowanie dla zarządu), a także Statystyka (kwantyfikuje poziom zgodności oraz trendy).

Aplikacja nadąża za  nowymi regulacjami bez zmiany metodyki, co jest istotne, bo część aktów wykonawczych finalizowano już po dacie rozpoczęcia stosowania DORA. 

Dlaczego DORA.ai to innowacja? Ponieważ łączy prawną precyzję z automatyzacją agentową, dostarcza mierzalny wynik i plan domknięcia luk, a przy tym znacząco skraca czas oceny i przygotowania rekomendacji, zapewniając materiał dowodowy dla audytu i nadzoru.

Drugą pozycję zajęła, tak jak w ubiegłorocznym zestawieniu, Sii Polska Sp. z o.o. Co ma do zaoferowania instytucjom finansowym? Otóż wspiera banki w spełnieniu wymagań Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA) oraz standardów WCAG 2.1 AA. Od audytów i projektowania UX, przez wdrożenia, aż po stałe wsparcie – dba o to, aby ich kanały cyfrowe były przyjazne, zgodne z przepisami i gotowe na potrzeby wszystkich użytkowników.

SII oferuje projekty interfejsów, które  są proste w obsłudze, zgodne z WCAG 2.2 i sprawdzone w praktyce. Zespół firmy może pracować niezależnie lub wspólnie z developerami swojego klienta, dbając przy tym o dostępność na każdym etapie. Dostarcza adnotacje, weryfikuje rozwiązania w praktyce i na bieżąco przekazuje konkretne uwagi.

Sprawdza aplikacje bankowe, desktopowe i mobilne, przy użyciu narzędzi automatycznych oraz ręcznie z wykorzystaniem czytników ekranu, technologii wspomagających i scenariuszy testowych odwzorowujących realne sytuacje użytkowników. Pomaga szybko usunąć bariery i spełnić wymogi EAA – bez zbędnych opóźnień.

Podium najbardziej efektywnych firm naszego zestawienia zamykają dwa podmioty – BlueSoft Sp. z o.o. (awans z pozycji piątej) oraz Apex.it Sp. z. o.o. (debiutant w naszym zestawieniu).

BlueSoft funkcjonuje na rynku polskim od ponad 23 lat, a w obszarze finansów działa ponad 12 lat. Ponad 450 inżynierów IT wspiera klientów z sektora finansowego w rozwoju i utrzymaniu kluczowych systemów IT. Czynnie uczestniczy w transformacji cyfrowej takich podmiotów, jak PKO Bank Polski, Pekao S.A., Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, VeloBank, Grupa RBI.

Do największych osiągnięć firmy należy platforma Nowe iPKO, która obsługuje ponad 10 mln aktywnych użytkowników.

Poza Polską podmiot ten realizuje projekty w sektorze finansowym w Europie Zachodniej i USA. Jest też oficjalnym partnerem głównych chmur publicznych – AWS, Google Cloud i ­Microsoft Azure. Aktualnie realizuje projekty typu ­„road2Cloud” dla klientów z sektora finansowego w kraju i za granicą. W ramach prowadzonych prac badawczych stworzono pierwszą wersję produktu ModernAIze, który ma za zadanie zwiększyć produktywność świadczenia usługi utrzymania (2. i 3. linia wsparcia) poprzez częściową automatyzację rozwiązywania incydentów i problemów produkcyjnych. Drugą główną funkcjonalnością produktu ModernAIze jest wsparcie zespołów rozwojowych w projektach modernizacji i zmiany technologii.

Apex.it to od 15 lat dostawca innowacyjnego oprogramowania rozwiązania IT swoim klientom, które napędzają rozwój ich biznesu. Firma nieustannie podnosi swoje kwalifikacje, zdobywa wyższe stopnie partnerstw technologicznych i rozwija portfolio stosowanych produktów. PCAI to rozwiązanie, które wykorzystuje sztuczną inteligencję do automatyzacji procesów biznesowych i analizy danych.

W podrankingu efektywności niezwykle ważnym wskaźnikiem z punktu widzenia instytucji finansowych jest średnia wielkość przychodów na klienta tego sektora. Zależy ona od procentowego udziału przychodów od instytucji finansowych w przychodach ze sprzedaży danej firmy, a także ważonej liczby aktywnych klientów. Jest to ten sam wskaźnik, który w tym roku został wykorzystany w ramach oceny rankingu głównego.

Na podium tłoczno, ale na kolejnych miejscach również ścisk. Piąte miejsce przypadło 7N Sp. z o.o. (awans z pozycji dziewiątej), szóste ex aequo – DomData S.A. i SoftNet Sp. z o.o., ósme – Jit Team Sp. z o.o. (awans o trzy pozycje), dziewiąte – Connectis (spadek o jedno miejsce), dziesiąte – Consdata S.A. (awans z 26. pozycji).

Jak wspominaliśmy przy rankingu głównym, jednym z istotniejszych wskaźników naszych zestawień jest poziom rentowności analizowanych firm. Bez niego ciężko jest ocenić, czy dany podmiot jest efektywnie zarządzany, czy nie. Same wartości nominalne przychodów ze sprzedaży lub finalnych wyników finansowych nie dają pełnego obrazu. Dlatego tym bardziej wypada uhonorować pięć firm, które według danych za cały rok i/lub danych półrocznych mogły pochwalić się rentownością powyżej 20%. A były to: Heuthes, SoftNet, Prebytes, Centrum Monitoringu Danych oraz BMS.

Na zakończenie analizy poszczególnych elementów rankingu efektywności, zwracamy jeszcze uwagę na niezwykle ważny z punktu widzenia instytucji finansowych wskaźnik – średnią wielkość przychodów na klienta sektora finansowego. Zależy on od procentowego udziału przychodów od instytucji finansowych w przychodach ze sprzedaży danej firmy, a także ważonej liczby aktywnych klientów. Jest to ten sam wskaźnik, który w tym roku został wykorzystany w ramach oceny rankingu głównego. Pod tym względem najwyższe wyniki w tegorocznym zestawieniu osiągnęły: Jit Team, SII oraz 7N.

Podranking współpracy firm technologicznych z sektorem finansowym

To jeden z najbliższych naszemu sercu zestawień (tabela 4). W tym zestawieniu braliśmy pod uwagę wielkość przychodów uzyskanych przez dany podmiot od instytucji finansowych, a także ich procentowy udział w przychodach ogółem. Uwzględnialiśmy też ważoną liczbę aktywnych klientów sektora finansowego.

Laureatem podrankingu został niepokonany w tej kategorii ­Zakład Usług Informatycznych NOVUM S.A. Firma od wielu lat dostarcza sektorowi bankowemu zaawansowane rozwiązania informatyczne, czyni to także dla klientów indywidualnych i biznesowych. W ostatnich latach skupiła się na rozwoju nowoczesnych systemów bankowych, integrując zaawansowane funkcjonalności w swoich aplikacjach mobilnych. Ważnymi osiągnięciami są m.in. rozwój aplikacji mobilnej Nasz Bank, która umożliwia szybkie i bezpieczne zarządzanie finansami, oraz wdrożenie szeregu rozwiązań wspierających bankowość elektroniczną i automatyzację procesów obsługi klientów.

NOVUM systematycznie wprowadza także innowacje w zakresie bezpieczeństwa oraz uproszczenia procedur i operacji bankowych. W swych działaniach koncentruje się na kilku kluczowych obszarach odpowiadających na dynamicznie zmieniające się potrzeby sektora bankowego oraz oczekiwania klientów. To automatyzacja procesów (m.in. kredytowych w ramach systemu obsługi zadań i dokumentów EOD), rozwój platform cyfrowych (m.in. nowy interfejs bankowości internetowej), rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa (integracja z platformą Biometrii Behawioralnej BIK), zgodność z regulacjami – m.in. cyBSec (pakiet gotowości banku na DORA), otwarta bankowość (m.in. integracja z systemami ubezpieczycieli), zaawansowana analityka (m.in. rozbudowa obsługi sprawozdań), sztuczna inteligencja (m.in. optymalizacja procesów), czy omnichanel (koncentracja na dostarczaniu spójnych i zintegrowanych rozwiązań we wszystkich kanałach z naciskiem na mobile first, m.in. wniosek kredytowy w aplikacji mobilnej Nasz Bank, rozbudowanie systemu próśb do opiekuna w aplikacji Nasz Bank Junior).

Drugie miejsce, również tradycyjnie, zajęła SoftNet Sp z o.o. Firma może się pochwalić m.in. trzema produktami: AMLNet to nowoczesny system do przeciwdziałania praniu pieniędzy, stworzony z myślą o bankach, które chcą w pełni zabezpieczyć i zautomatyzować swoje procesy zgodnie z obowiązującymi przepisami AML. Rozwiązanie jest zintegrowane z systemem transakcyjnym i bankowości elektronicznej.

System AntyFraud służy do automatycznej analizy fraudowej transakcji zlecanych w bankowości elektronicznej, zintegrowany jest z usługami BotSense firmy NASK. Jest to nowoczesne narzędzie dla banków do walki z cyberzagrożeniami.

Centrum Przetwarzania Danych CPDNet, czyli usługa chmurowa wykorzystywana do świadczenia usług w modelu SaaS, to największa w Polsce platforma chmurowa dedykowana bankom spółdzielczym, zapewniająca wspólne środowisko IT z zachowaniem niezależności każdego podmiotu, szybkość działania, dostępność usług oraz możliwość dynamicznego skalowania zasobów. Rozwiązanie jest w pełni zgodne z wymogami Komisji Nadzoru Finansowego, w tym z Rekomendacjami D i M, co gwarantuje bezpieczeństwo i zgodność z obowiązującym prawem.

Pozycja trzecia przypadła w tym roku firmie, która szturmem weszła do naszego rankingu – to DomData S.A. Sylwetkę tej firmy, a także ofertę produktową przedstawiliśmy już przy wcześniejszych zestawieniach. Przypomnijmy tylko, że pierwsze trzy miejsca podrankingu współpracy branży IT z sektorem finansowym w bieżącym zestawieniu zdobyły firmy, dla których jest to główna grupa klientów.

Miejsce czwarte zajęły ex aequo – Diebold Nixdorf Sp. z o.o. oraz Hitachi Europe Limited Oddział w Polsce (przeskok z 12. miejsca), szóste – HEUTHES Sp. z o.o., siódme – 7N Sp. z o.o., ósme – Asseco Poland S.A., dziewiąte – ITDS Polska  Sp. z o.o., a pierwszą dziesiątkę zamyka Sii Polska Sp. z o.o.

Warto zwrócić uwagę, że aż dla 19 podmiotów z 57 biorących udział w zestawieniu, minimum 70% przychodów pochodzi od tej kategorii klientów. Natomiast dla siedmiu firm współpraca z instytucjami finansowymi stanowi mniej niż 10% zysków. Powyższe dane, tradycyjnie już, potwierdzają skalę zróżnicowania podmiotów biorących udział w naszym zestawieniu.

Spójrzmy jeszcze na nominalne wartości przychodów pochodzących od instytucji finansowych. Największe osiągnięcia w tym zakresie wykazują giganci naszego zestawienia, dla których sektor finansowy to ważna grupa klientów, jednakże nie główna. Mowa tu o Orange, Asseco Poland czy Sii .

Podranking współpracy z bankami spółdzielczymi

Specjalną kategorią, którą poddajemy ocenie jest współpraca między branżą  IT a sektorem bankowości spółdzielczej. Dlaczego jest to dla nas tak istotne? Bo sektor finansowy to nie tylko duże banki komercyjne. Działalność lokalnych podmiotów jest nieco inna, jednakże nie mniej ważna, zwłaszcza w kontekście rozwoju lokalnych społeczności i regionów. Banki spółdzielcze w ostatnich latach dokonały dużego skoku w nowoczesność i na pewno nie warto ignorować ich jako partnerów branży IT. Czy w ramach zrzeszeń, czy działając indywidualnie, lokalne instytucje finansowe w wielu przypadkach mogą się pochwalić nie gorszymi rozwiązaniami technologicznymi niż ich duzi konkurenci.

Jednakże nie każdy z uczestników Rankingu IT@BANK nawiązał relacje biznesowe z bankami spółdzielczymi. W podrankingu firm pracujących na potrzeby lokalnych instytucji finansowych (tabela 5), wzięło udział mniej instytucji technologicznych, ponieważ uwzględniliśmy wyłącznie te, które aktywnie współpracują z tym sektorem. Dlatego w tym zestawieniu znalazły się 33 firmy IT.

Liderem współpracy z bankami spółdzielczymi został Zakład Usług Informatycznych NOVUM Sp. z o.o. Nie pierwszy już raz opisujemy działania tej firmy również w tej kategorii.

Współpraca NOVUM z bankami spółdzielczymi trwa od ponad 30 lat. Z oprogramowania tej firmy, jako głównego systemu księgowego, korzysta obecnie 219 banków spółdzielczych. Dzięki współpracy z tak liczną grupą podmiotów system Novum Bank Enterprise NOE ciągle jest doskonalony oraz szybko dostosowuje się do wymogów prawa i użytkowników. Oprogramowanie, które oferuje NOVUM, oparte jest przy tym na najnowszych technologiach.

Poza systemem Novum Bank Enterprise NOE w ofercie firmy znajdują się również oprogramowania usprawniające pracę banków spółdzielczych – m.in. system obsługi bankomatów, wpłatomatów i bankomatów recyklingowych Novum Host, system obsługi zadań i dokumentów Novum EOD, system zarządzania relacjami z klientami Novum CRM, Hurtowania Danych Novum, system uwierzytelniania biometrycznego Novum eNBio, aplikacja mobilna Nasz Bank, bankowa aplikacja Nasz Bank Junior czy system zarządzania emisją materiałów reklamowych i informacji bankowej sieci monitorów oraz bankomatów Novum SPRINT.

Drugie miejsce zajęła SoftNet Sp. z o.o. Przypomnijmy, że to polska firma z ponad 30-letnim doświadczeniem, specjalizująca  się w dostarczaniu nowoczesnych rozwiązań IT bankom spółdzielczym. Dostarcza oprogramowanie oraz świadczy kompleksowe usługi wspierające zarządzanie procesami bankowymi, podnosi jakość obsługi klienta i bezpieczeństwo transakcji. Dzięki elastycznemu podejściu dopasowuje rozwiązania do specyficznych potrzeb każdego banku, zapewniając wysoką skalowalność, dzięki czemu do grona ich klientów należą zarówno te największe, jak i najmniejsze instytucje spółdzielcze.

Wśród podstawowych produktów SoftNet wyróżnić można Księgę główną – System EuroBankNet, który kompleksowo realizuje obsługę obszarów systemu transakcyjnego, systemów analitycznych, systemów bankowości elektronicznej oraz systemów wspomagających. Kolejnym ważnym elementem jest nowoczesny i kompleksowy system sprawozdawczo-analityczny EuroBankNetC, który cieszy się uznaniem i jest doceniany w branży za niezawodność oraz wysoką jakość generowanych raportów. Zawiera pełen zestaw funkcjonalności potrzebnych do spełnienia wymogów nadzorczych i regulacyjnych, stanowiąc fundament zarządzania bankiem i zapewniając dostęp informacji niezbędnych do podejmowania decyzji opartych na danych.

Dla większości klientów SoftNet świadczy usługi w modelu SaaS, wykorzystując w tym celu swoją usługę chmurową Centrum Przetwarzania Danych – rozwiązanie zaprojektowane z myślą o wysokich standardach bezpieczeństwa, zgodności z regulacjami KNF oraz pełnym wsparciu operacyjnym dla instytucji finansowych.

Na trzeciej pozycji znalazły się ex aequo Diebold Nixdorf Sp. z o.o. oraz I-BS.PL Sp. z o.o.

Diebold Nixdorf to firma, której procentowy udział przychodów od klientów z grupy bankowości spółdzielczej jest dość nieduży, gdyż wynosi ok. 5,4-5,9%. Jednak zakres tej współpracy jest na tyle znaczący, że pozwolił na zdobycie jednego z czołowych miejsc w naszym zestawieniu.

Firma świadczy na rzecz sektora bankowego usługi serwisu sprzętu przy wsparciu systemów monitoringu technicznego urządzeń. Monitoring działa w czasie rzeczywistym, a dzięki wsparciu funkcji AI proaktywnie przewiduje moment zużycia modułów urządzenia. Diebold Nixdorf jako jedyny dostawca na polskim rynku dysponuje własnym autorskim modułem recyklingu, który umożliwia jednej maszynie jednorazowe deponowanie dużych kwot – nawet 60 000 zł.

Działanie recyklera bazuje na zamkniętym obiegu gotówki wewnątrz maszyny. Banknoty wpłacane do urządzenia przez klienta są księgowane online w systemach banku i następnie używane do kolejnej wypłaty dokonywanej przez następną osobę. Dzięki temu koszty banku przeznaczone na zasilanie bankomatów są znacznie obniżone.

Recyklery są wyposażone w kasety depozytowe o pojemności do 4000 banknotów, co wydłuża pracę maszyny bez potrzeby obsługi oraz podnosi tempo obrotu do 10 banknotów na sekundę. Recyklery DN Series są wygodne i proste w użytkowaniu – także ze względu na oszczędny interfejs, który bazuje na naszych przyzwyczajeniach związanych z korzystaniem z urządzeń mobilnych.

I-BS.PL Sp. z o.o., jak sama podkreśla, współpracę z bankami spółdzielczymi opiera na zaufaniu i długoterminowym partnerstwie, które budowane jest już niemal 20 lat. Firma wspiera swoich klientów w cyfrowej transformacji, dostarczając systemy IT odpowiadające na wyzwania współczesnej bankowości – od wygody klienta, przez zgodność z regulacjami, po bezpieczeństwo danych.

Rodzina systemów EBO eBank Online, EBO Mobile, EBO Mobile Junior i Kids zapewnia bankom nowoczesne kanały dostępu do usług finansowych. Klienci korzystają z rachunków, lokat czy kredytów w dowolnym miejscu i czasie, a bezpieczeństwo wzmacniają logowanie biometryczne i autoryzacja mobilna.

2025 r. postawił sektor finansowy przed bezprecedensowym obowiązkiem: pełnym stosowaniem DORA – unijnego rozporządzenia, które standaryzuje zarządzanie ryzykiem ICT, raportowanie incydentów, testy odporności, nadzór nad dostawcami IT oraz wymianę informacji. Wobec złożoności i tempa doprecyzowywania aktów wykonawczych instytucje potrzebują rozwiązania łączącego prawo, architekturę i bezpieczeństwo.

Sercem rozwoju procesów biznesowych jest QUANT – zaawansowany system workflow. Pozwala centralnie modelować i automatyzować obieg dokumentów, wniosków i zadań, dzięki czemu banki zyskują pełną kontrolę nad przepływem informacji i zgodność z regulacjami. Jego naturalnym rozszerzeniem jest QuantAI, silnik sztucznej inteligencji, który wspiera analizę danych, raportowanie i wykrywanie nadużyć. Dzięki architekturze API działa nie tylko w QUANT, ale także w systemach bankowości elektronicznej i rozwiązaniach zewnętrznych, zapewniając zgodność z polityką bezpieczeństwa instytucji.

W zakresie ryzyka operacyjnego banki korzystają z QUANT RO, zgodnego z Rekomendacją M, a w obszarze sprawozdawczości z systemu RISQ, który automatyzuje raportowanie do KNF, NBP i BGK. Warstwę bezpieczeństwa wzmacniają: Strażnik+ monitorujący dostęp do sieci, Fenix Disaster Recovery chroniący dane przed utratą oraz SafeConnect, nowe narzędzie umożliwiające nagrywanie i audyt zdalnych sesji serwisowych, wspierające zgodność z NIS2 i DORA.

Na dalszych pozycjach, w ramach pierwszej dziesiątki podrankingu współpracy z bankami spółdzielczymi, znalazły się kolejno: na piątym – Asseco Poland S.A. (awans o jedną pozycję), na szóstym – HEUTHES Sp. z o.o., na siódmym – Advatech Sp. z o.o. (awans z pozycji 11.), na ósmym – Ailleron S.A. (przeskok o dwa miejsce), dziewiąte – Hitachi Europe Limited Oddział w Polsce (awans z pozycji 14.), a na dziesiątym – Risco Software Sp. z o.o. (awans z miejsca 12.).

Subiektywny ranking innowacyjności według sektora IT

Po analizie sukcesów i osiągnięć poszczególnych firm technologicznych (o porażkach nie lubimy pisać), a także przejściu przez masę danych i wskaźników, pora na coś bardziej opiniotwórczego, jednak nie mniej ważnego: Subiektywny ranking innowacyjności sektora finansowego, czyli tym razem oceniającymi zostały podmioty z branży IT.

Tradycyjnie już skierowaliśmy do uczestników Rankingu IT@BANK prośbę o wskazanie trzech najbardziej innowacyjnych podmiotów z grupy instytucji finansowych. Nie proponowaliśmy przy tym żadnych przykładów czy listy do wyboru, a głosowanie miało charakter tajny.

Zakres otrzymanych odpowiedzi był tradycyjnie dość szeroki. Jednakże bieżące zestawienie nie przyniosło zmian w zakresie wskazanych liderów na podium (w przeciwieństwie do ubiegłorocznych przetasowań). Pierwsze miejsce zajął, zdecydowaną większością głosów, PKO Bank Polski S.A., na drugiej pozycji ponownie uplasował się mBank S.A., zaś podium, drugi rok z rzędu, zamyka Polski Standard Płatności Sp. z o.o. Wypada wspomnieć, że w ramach oceny lokalnych instytucji finansowych w bieżącym zestawieniu tryumfowało zrzeszenie Banku Polskiej Spółdzielczości.

1 Instytucje finansowe: banki w tym banki spółdzielcze i SKOK, firmy ubezpieczeniowe, domy maklerskie i inne instytucje pracujące dla potrzeb rynku finansowego, firmy leasingowe oraz pozostałe pośrednictwo finansowe.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK