Tarcza Finansowa PFR: wnioski tylko do 31 lipca
Do 31 lipca 2020 roku banki uczestniczące w programie przyjmują wnioski o subwencje, wnioski znikną z serwisów transakcyjnych banków 31 lipca, o godz. 23:59.
Do 14 sierpnia 2020 roku przyjmowane będą zgłoszenia wyjaśniające (reklamacje) dla wniosków złożonych do 31 lipca 2020 roku.
Do 30 września 2020 roku przyjmowane będą odwołania do wniosków złożonych do 31 lipca 2020 roku.
Do 14 października 2020 roku przyjmowane będą zgłoszenia wyjaśniające (reklamacje) dla odwołań złożonych do 30 września 2020 roku.
Jednocześnie informujemy, że Polski Fundusz Rozwoju odpowie na wszystkie reklamacje, bez względu na termin zakończenia Programu, czy proces przyjmowania odwołań/reklamacji.
Czytaj także: Tarcza finansowa: rząd chce przedłużyć możliwość wypłaty środków dla MŚP >>>
Ponad 334 tys. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, zatrudniających łącznie ponad 3 mln pracowników otrzymało do tej pory subwencje w ramach Tarczy Finansowej PFR. Trafiło do nich 59,2 mld zł.Przyznane środki pomagają im w przetrwaniu trudnego czasu spowodowanego pandemią koronowirusa i przyczyniają się do ochrony setek tysięcy miejsc pracy. Wnioski o udzielenie subwencji nadal są przyjmowane, a przedsiębiorcy mają czas na ich złożenie do końca lipca. Mogą to zrobić za pomocą elektronicznych formularzy udostępnianych przez 18 banków komercyjnych i kilkaset banków spółdzielczych.
Tarcza Finansowa PFR dla mikro-, małych i średnich firm została uruchomiona 29 kwietnia 2020 r. O subwencje ubiegało się do tej pory 375 tys. firm, a 334 tys. je otrzymało, co oznacza, że niemal 89% wnioskujących firm przyznano dofinansowanie. W przypadku mikrofirm wypłacona została kwota 18,2 mld zł z dostępnej puli 25 mld zł, a w przypadku MSP 41 mld z dostępnych 50 mld zł.
Przewiduje się, że do końca programu dofinansowanie otrzyma ok 350 tys. firm – wszystkie, które ucierpiały w wyniku pandemii COVID-19 i spełniły warunki otrzymania subwencji opisane w Regulaminie. W celu sfinansowania programu Polski Fundusz Rozwoju wyemitował do tej pory obligacje o łącznej wartości nominalnej 62 mld zł.
Zakończenie przyjmowania nowych wniosków z końcem lipca nie oznacza jednak zakończenia działań wokół Tarczy. Przedsiębiorcy będą mieli możliwość złożenia odwołań za pomocą formularzy online w swoich bankach zgodnie z Regulaminem do 30 września 2020 r. Z kolei dla wniosków złożonych do 31 lipca firmy mogą składać w swoich bankach reklamacje w procesie wyjaśniającym do 14 sierpnia 2020 r. Z kolei reklamacje do odwołań składanych do 30 września można składać w banku do 16 października 2020. Cały proces składania reklamacji do banków kończy się zatem w tej dacie. PFR będzie również przez kolejne miesiące weryfikować prawidłowość wniosków o dofinansowanie złożonych przez firmy, a za rok weryfikować spełnienie warunków umorzenia części subwencji.
PFR informuje również, że na stronie www.pfr.pl pojawił się nowy komunikat, doprecyzowujący definicję pracownika. Według jego zapisów przedsiębiorca może w ogólnej liczbie Pracowników, ustalanej na potrzeby określenia statusu mikroprzedsiębiorcy albo MŚP, uwzględnić osobę współpracującą zgłoszoną do ubezpieczeń społecznych pod kodem 0511, pod warunkiem, że osoba ta jest jednocześnie Pracownikiem.
Oznacza to, że wszyscy przedsiębiorcy, których dotyczy wyżej wymieniona sytuacja i których wniosek został ewentualnie odrzucony wcześniej z tego powodu powinni ponownie wypełnić wniosek o przyznanie subwencji w swoim banku przed 31 lipca 2020 r.