Sztuczna inteligencja szansą dla polskiej gospodarki

Sztuczna inteligencja szansą dla polskiej gospodarki
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wdrożenie rozwiązań technologicznych wykorzystujących sztuczną inteligencję może mieć pozytywny wpływ na rozwój polskiej gospodarki, a technologia stopniowo będzie zmieniać sposób pracy w centrach usług, zatrudniających w naszym kraju ok. 200 tys. osób - wynika z tegorocznego raportu Technology Vision 2017 przygotowanego przez firmę Accenture.

Jacek Borek, Dyrektor Zarządzający Accenture Technology uważa, że centra usług w Polsce osiągnęły niebywały sukces i jest to obok motoryzacji, branża zatrudniająca najwięcej pracowników. W pewnym stopniu możliwość dalszego dynamicznego wzrostu została wyczerpana właśnie poprzez ograniczoną liczbę kandydatów do pracy. W tym kontekście automatyzacja części procesów, między innymi przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji, jest szansą na dalszy rozwój branży. Z dotychczasowych raportów Technology Vision, które identyfikują trendy technologiczne wpływające na globalną gospodarkę, tegoroczna edycja jak nigdy wcześniej zwraca uwagę na zmiany istotne dla Polski – twierdzi Borek.

Accenture Labs od 17 lat analizuje środowiska biznesowe szukając nowych trendów technologicznych, które mogą w przyszłości mieć największe znaczenie dla rozwoju firm i całej gospodarki.

Z raportu wynika, że maszyny w coraz większym stopniu programowane są do wykonywania zadań dotychczas przypisywanych wyłącznie dla ludzi. Stopniowo, codziennością staje się wirtualny konsultant w call centre czy systemy kontrolne w instalacjach przemysłowych, które uczą się jak reagować na konkretne sytuacje.

Analitycy Accenture oceniają, że sztuczna inteligencja będzie nowym interfejsem użytkownika, a jej rozwój całkowicie zmieni nasze podejście do korzystania z technologii upraszczając stosowane dotychczas rozwiązania przy czym coraz częściej użytkownicy będą się komunikowali z maszynami, wykorzystując język naturalny.

W ich ocenie platformy biznesowe są kontynuacja trendu który sprawił, że np. UBER – największa firma taksówkowa na świecie nie posiada ani jednego samochodu, a  Airbnb nie ma ani jednego hotelu. Platformy o globalnym zasięgu dające dostęp do usług będą zyskiwać na znaczeniu i wypierać tradycyjne modele biznesowe. Ponad 25% ankietowanych przyznało, że cyfrowe ekosystemy zmieniają sposób działania ich organizacji – napisano w raporcie.

Dodano w nim także, że elastyczne formy zatrudnienia zyskują na popularności wśród pracodawców i pracowników, a rynek kompetencji, szczególnie w zakresie technologii, jest globalny dzięki technologii ułatwiającej pracę zdalną oraz platformom ułatwiającym znalezienie pracowników do projektów. Polska jest jednym z liderów w tym zakresie z uwagi na popularność samozatrudnienia jako formy współpracy. 85% przedstawicieli najwyższej kadry zarządzającej planuje w większym zakresie korzystać z usług niezależnych wysoko wykwalifikowanych i utalentowanych freelancerów.

Doceniono również to, ze urządzenia elektroniczne będą w coraz większym stopniu dostosowywać się do naszych potrzeb i oczekiwań, a kluczowe będzie wygranie rywalizacji o najlepsze doświadczenie użytkownika oraz poszukiwanie nowych obszarów rozwoju.

Leszek Sadkowski