Symbioza rozumu i algorytmu, czyli współistnienie z AI

Symbioza rozumu i algorytmu, czyli współistnienie z AI
Fot. stock.adobe.com / Gerciane
Zaledwie pięć lat temu myśleliśmy, że pandemia na stałe zmieni świat. Dziś widać jednak, że ówczesne zmiany w żaden sposób nie przystają skalą do tego, co miało nastać zaledwie dwa lata później, czyli początkiem ery AI. I choć etap pierwszych zachwytów i rozczarowań mamy już za sobą, to budzące niepokój pytanie wciąż wydaje się zasadne – czy technologia nas zastąpi?

Czy zatem po niespełna trzech latach tworzenia i rozwijania sztucznej inteligencji powinniśmy już dziś obawiać się, że w pełni zastąpi naszą pracę? Krótka odpowiedź brzmi nie – a przynajmniej jeszcze nie teraz. Trudno jednak podważać zmiany, jakie zaistniały na rynku pracy wraz z popularyzacją generatywnej sztucznej inteligencji. W niedawnym badaniu uczonych Uniwersytetu Stanforda wykazano, że pracownicy na początku kariery (w wieku od 22 do 25 lat) w zawodach najbardziej narażonych na wpływ sztucznej inteligencji odnotowali 13-procentowy spadek zatrudnienia. „Ogólny wpływ AI na rynek pracy jest niewielki, ale oddziałuje on silniej na poziom zatrudnienia młodych pracowników na początkowych stanowiskach. Spadki zatrudnienia koncentrują się w zawodach, w których sztuczna inteligencja częściej automatyzuje pracę ludzką niż ją uzupełnia” – podkreślają autorzy badania. Generuje ono jednak znacznie więcej pytań niż odpowiedzi, ponieważ wciąż nie wiadomo, jak właściwie mierzyć sam poziom zaawansowania firm w obszarze sztucznej inteligencji oraz jak wyodrębnić efekt AI od innych zjawisk rynkowych.

Człowieko-centryczność

Znacznie łatwiej badać natomiast subiektywne odczucia osób bezpośrednio zarządzających zasobami ludzkimi. Z najnowszego raportu Światowego Forum Ekonomicznego „Chief ­People Officers Outlook” jasno wynika, iż wdrażanie i implementacja sztucznej inteligencji w kulturze organizacyjnej oraz wśród pracowników szybko stało się najwyższym priorytetem dla kadr. „Współpraca z działami technicznymi znalazła się wśród trzech najważniejszych priorytetów dla 59% respondentów. Równie ważnym zadaniem było określenie wpływu sztucznej inteligencji na pracowników, stanowiska, zadania i procesy, co podkreśla wspólne zaangażowanie w zrozumienie, w jaki sposób sztuczna inteligencja zmienia pracę na różnych poziomach” – podkreślają autorzy badania.

Respondenci wskazywali jednak, że sztuczna inteligencja nie powinna być postrzegana wyłącznie jako narzędzie zwiększające wydajność – może ona również poprawić jakość pracy. „Pomyślna integracja sztucznej inteligencji w miejscu pracy będzie zależała nie tylko od skutecznego wdrożenia technicznego, ale także od przemyślanej reorganizacji pracy i zdecydowanego zaangażowania w realizację rozwiązań skoncentrowanych na człowieku” – przekonują autorzy raportu. ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK