Światowe finały Imagine Cup 2014 rozpoczęte!
W Seattle rozpoczęły się światowe finały największego konkursu technologicznego dla studentów organizowanego przez Microsoft - Imagine Cup 2014. O najwyższe w historii konkursu nagrody o łącznej wartości 1 miliona dolarów walczy również polska drużyna Power of Vision, która już dziś zaprezentuje jury swoje rozwiązanie "Face Controller" - projekt stworzony z myślą o osobach niepełnosprawnych. Zapraszamy do śledzenia transmisji na żywo z gali finałowej w Seattle już w piątek, 1 sierpnia o godz. 17.30 polskiego czasu.
Sylwia Perykasza, Norbert Pisz, Daniel Pomianek i Tomasz Pleśniak – to grupa rzeszowskich studentów tworzących zespół Power of Vision. Pod czujnym okiem mentora, Tomasza Kapuścińskiego, stworzyli rozwiązanie „Face Controller”, dedykowane osobom niepełnosprawnym. Urządzenie wykorzystuje Kinect for Windows – za pomocą aplikacji użytkownik może kontrolować system przy użyciu ruchów głowy i mimiki twarzy. Dodatkowo aplikacja rozpoznaje mowę, dzięki czemu możliwe jest dyktowanie pojedynczych słów, wyrazów lub całych zdań. Projektantem interfejsu jest Piotr Wrotny.
Innowacyjne spojrzenie na wykorzystanie technologii w służbie osobom niepełnosprawnym pomogło zespołowi Power of Vision znaleźć się w ścisłym gronie 34 drużyn z 34 krajów, które walczą w tegorocznych światowych finałach Imagine Cup 2014. W kategorii „World Citizenship” drużyna z Politechniki Rzeszowskiej będzie miała do pokonania 12 zespołów, m.in. z Australii, Chin czy Pakistanu.
„Odkąd wiemy, że znaleźliśmy się w trzynastce najlepszych drużyn na świecie, stale pracujemy nad udoskonalaniem naszego projektu „Face Controller”. Choć konkurencja jest bardzo silna, wierzymy, że nasza praca zaowocuje przychylnymi opiniami jury i w przyszłości nasze rozwiązanie będzie szeroko wykorzystywane przez osoby niepełnosprawne, ułatwiając im codzienne funkcjonowanie” – podkreślił Norbert Pisz, członek zespołu Power of Vision.
Tegorocznych finalistów będą oceniać m.in. Satya Nadella, CEO firmy Microsoft, Hadi Partovi współzałożyciel Code.org oraz Erik Martin, dyrektor generalny Reddit. Trzy zwycięskie drużyny w każdej z kategorii będą rywalizować w konkurencji rozgrywanej na żywo przed tym jury o dodatkową nagrodę i prywatne spotkanie z Billem Gatesem.
„Już podczas krajowych finałów Imagine Cup widzieliśmy, że tegoroczna edycja konkursu jest bardzo silnie obsadzona. Ten trend potwierdza się także skali światowej – projekty w kategorii World Citizenship mają w sobie olbrzymi potencjał i mogą realnie polepszyć życie społeczeństwa. Rozwiązanie „Face Controller” zaskakuje nie tylko zastosowanymi rozwiązaniami, ale przede wszystkim możliwościami, jakie otwiera przed osobami niepełnosprawnymi. Mocno trzymam kciuki za naszą reprezentację i jestem przekonany, że tak jak w poprzednich latach Polska stanie na podium Imagine Cup” – powiedział Rafał Albin, Dyrektor Działu Nowych Technologii w polskim oddziale Microsoft.
Na potencjał rozwiązania zaproponowanego przez rzeszowską drużynę Power of Vision wskazują również eksperci ze świata medycyny. „Z projektem Face Controller miałem okazję zapoznać się po raz pierwszy w lutym 2014. Po wstępnej analizie tego rozwiązania widzę, że Face Controller ma szansę przyczynić się do rozwoju nowoczesnych aplikacji teleneurologicznych. Aktualna wersja oprogramowania pozwala na automatyczne wykrywanie asymetrii twarzy, co może być przydatne przy ocenie nerwów czaszkowych, wykonywanej podczas rutynowego badania klinicznego. Niewątpliwą zaletą proponowanego rozwiązania jest wykorzystanie algorytmów uczenia maszynowego, które pozwalają precyzyjnie określić deficyt i dają możliwości monitorowania w czasie leczenia i rehabilitacji, np. u pacjentów z udarem mózgu lub porażeniem nerwu twarzowego” – podkreślił dr n. med. Mikołaj Pawlak z Kliniki Neurologii i Chorób Naczyniowych Układu Nerwowego Szpitala MSWiA w Poznaniu.
Imagine Cup jest częścią globalnej inicjatywy Microsoft YouthSpark, która ma na celu wsparcie 300 milionów młodych osób do końca 2015 roku.
Tegoroczna edycja konkursu jest podzielona na 3 główne kategorie.
- Gry (Games) – uczestnicy tworzą gry na platformy Windows (PC lub tablet), Windows Phone, Xbox albo Kinect.
- Innowacje (Innovation) – to miejsce dla najbardziej innowacyjnych, przełomowych i atrakcyjnych aplikacji stworzonych przy pomocy technologii oraz narzędzi Microsoft.
- Projekty Społeczne (World Citizenship) – projekty mające na celu rozwiązywanie globalnych problemów świata przy użyciu innowacyjnych technologii.
Źródło: Microsoft