Świąteczne zwyczaje Polaków – barometr Ferratum Banku
Ferratum Bank przeprowadził badanie dotyczące organizacji świąt Bożego Narodzenia. W sumie zbadano opinie mieszkańców 21 krajów w Europie. W efekcie uzyskano odpowiedzi na temat 14 205 gospodarstw domowych. W bieżącej analizie przedstawiamy wyniki dotyczące naszego kraju. Ile przeciętnie Polak planuje w tym roku wydać na prezenty? Z jakiego źródła będą one finansowane? Czy ocenia swoją sytuację materialną lepiej niż w latach poprzednich?
Ferratum Bank zapytał w Polsce blisko 600 osób o plany wydatkowe w okresie bożonarodzeniowym. 65% ankietowanych to kobiety, a większość osób odpowiadających na pytania mieści się w przedziale wiekowym 31 – 50 lat. Gospodarstwo domowe ankietowanego liczy najczęściej dwie osoby (31%); zdecydowanie mniej jest rodzin wieloosobowych, liczących 5 lub więcej osób (9%).
Na co Polak wyda najwięcej?
Połowa ankietowanych stwierdziła, że lwią część wydatków zajmują prezenty. 45% zaznacza, że będą to dania oraz napoje, które znajdą się na świątecznym stole, a niecałe 5% finanse przeznaczy na usługi świąteczne lub możliwość spędzenia świąt w podróży. Respondenci zapytani o to, ile zamierzają przeznaczyć na urządzenie świąt w tym roku uznali, że nie przekroczą progu z roku poprzedniego (44%). Mniej pieniędzy zamierza wydać ponad 40% pytanych, a niecałe 16% chce urządzić święta z większym rozmachem, wydając więcej niż w 2014 r. A konkretnie?
30% badanych wyda w tym roku 350-699 zł na święta. 23% przeznaczy między 700 a 1 049 zł. Kwotę maksymalnie do 349 złotych wyda 17% zapytanych, a 2% określiło, że święta będą kosztować 3 500 do 10 500 złotych.
Co kupujemy na święta?
Najpopularniejszym prezentem są kosmetyki – zamierza je kupić blisko 40% respondentów. Zabawki są na planie zakupowym ponad 35% badanych. Ubraniami zamierza obdarować 30% pytanych, upominek w postaci słodyczy sprawi 19%. Do najrzadziej kupowanych prezentów należą instrumenty muzyczne (1,36%), wycieczki (2,04%), sprzęt sportowy (2,21%), alkohole (2,56%) i przybory kuchenne (2,73%).
Niepopularne zakupy internetowe
Ankietowani odpowiedzieli również na pytanie, jaki procent swoich zakupów zrealizują za pośrednictwem Internetu. 53% z nich uznało, że będzie to maksymalnie 10% podarków. Więcej niż połowę środków zamierza wydać za pośrednictwem sieci 9,6% badanych.
Pożyczka na święta? Owszem
Blisko 70% osób stwierdziło, że organizacja świąt odbędzie się dzięki zaciągniętemu zobowiązaniu finansowemu – produktów Ferratum Banku, karty kredytowej, kredytu ratalnego, produktów innych instytucji finansowych, kredytu konsumenckiego. 31% badanych zapowiedziało, że nie pożyczy pieniędzy na rzecz zorganizowania świąt Bożego Narodzenia.
Prawie połowa biorących udział w badaniu, która opowiedziała się za zaciągnięciem pożyczki na święta, zamierza spłacić ją w ciągu dwóch miesięcy.
Zapytani określili, że z produktów Ferratum Banku korzystali w ciągu ostatniego miesiąca (35%), kwartału (28%), pół roku (13,2%) bądź roku (11,5%). Pozostali (12%) nie korzystali z produktów pożyczkowych Ferratum Banku.
Źródło: Ferratum Bank