Strefa VIP: Spacer po wystawach sztuki

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2010.02.foto.70.a.100xFenomen Libery

Kto nie trafił do warszawskiej Zachęty na wystawę "Zbigniew Libera. Prace z lat 1982-2008" ma szansę obejrzeć ją we wrocławskiej galerii BWA. A warto. To jedna z lepiej przygotowanych ekspozycji dorobku artysty, który był dotąd bardziej ceniony poza granicami niż w Polsce. Na wystawie zgromadzono ponad 120 prac: fotografii, rysunków, instalacji i filmów stanowiących retrospektywę twórczości artysty z ostatnich 30 lat.

Libera debiutował w stanie wojennym. Z lat 80. pozostały jego krytyczne prace Obrzędy intymne i Jak tresuje się dziewczynki. Tematykę społecznej polityki ciała i ról kulturowych kontynuował w latach 90. w serii „urządzeń korekcyjnych”. Należą do niej słynne Lego. Obóz koncentracyjny, które rozpętały burzę zarówno w Polsce, jak i na świecie. Po 2000 r. Libera stał się aktywistą alternatywnego frontu kulturalnego. Dziś mieszka w Pradze, zajmuje się fotografią, relacją obrazu i tekstu, naturą widzialności. Wydaje książki artystyczne, tworzy cykle fotograficzne Pozytywy, Co robi łączniczka, The Gay, Innocent and Heartless. Libera może się podobać lub nie, ale nie zmienia to faktu, że już wpisał się w historię sztuki współczesnej. Zobaczyć więc trzeba.

Wystawa czynna od 19 lutego do 14 kwietnia 2010 r.

Polska jakość

Ekspozycja w szczecińskim Muzeum Sztuki Współczesnej daje możliwość spojrzenia na polską sztukę powojenną jako na głos w dyskusji o rodzimej jakości produktów użytkowych, życia, pracy i polityki. Organizatorzy wystawy nie wartościują pokazywanych prac, nie segregują artystów według ich osiągnięć. Dają możliwość oceny widzom.

Polska jakość. Polska sztuka, prezentuje prace z kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie, Regionalnej Kolekcji Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie i Muzeum Sztuki Współczesnej w Szczecinie.

Wystawa czynna do 28 lutego 2010 r.

Palimpsest

Warszawską galerię aTak zawsze warto odwiedzić. Teraz prezentowane są w niej ostatnie prace Wojciecha Fangora, nawiązujące do młodzieńczych projektów. Mamy tu dziełka mało typowe dla artysty: rysunkowe portreciki, martwą naturę, nawet połowiczną próbkę aktu. Wszystko szkicowane, rysowane, czasem pozornie niedbale wypełnione pastelami lub akwarelą. Tytuł wystawy nawiązuje do dosłownego znaczenia słowa „palimpsest” i wykorzystywania wcześniej używanych materiałów, z których usunięto stare treści, a naniesiono nowe. Na wystawie zgromadzono 25 obrazów.

Wystawa czynna do 27 lutego 2010 r.

Goście Krzysztofa Wodiczki

Wystawa była prezentowana w ubiegłym roku w Pawilonie Polonia podczas 53. Międzynarodowej Wystawy Sztuki w Wenecji. Jej organizatorem była Zachęta Narodowa Galeria Sztuki. Teraz można ją zobaczyć w łódzkiej galerii Atlas Sztuki, gdzie zagościli imigranci, wieczni goście, obcy, ludzie o dwuznacznym statusie, czasem niewidzialni. Projekt porusza bowiem problematykę odmienności w wielu skalach, zarówno globalnej, jak i regionalnej. Krzysztof Wodiczko przy pracy nad nim współpracował z pochodzącymi z różnych stron świata imigrantami przebywającymi w Polsce i we Włoszech: Czeczenii, Ukrainy, Wietnamu, Rumunii, Sri Lanki, Libii, Bangladeszu, Pakistanu i Maroka.

Wystawa czynna do 7 marca 2010 r.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI