Strategiczny wymiar technologii
Ważne jest pytanie: czy postęp technologiczny wymusza zmiany w modelach biznesowych, czy raczej potrzeby i oczekiwania klientów wymuszają zmiany, a technologia służy do tego, aby je realizować? Technologia jest narzędziem, ale w tej chwili staje się na tyle istotna, że możemy mówić o pewnym przewartościowaniu strategii, które są w bankach, instytucjach finansowych, które stają się bardzo mocno strategiami technologicznymi.
Takie wyzwania zawsze przed bankowością były, to nie jest nic nowego. Bankowość w Polsce zawsze była w czołówce – badania pokazują, że nadal tak jest – jeśli chodzi o wdrażanie nowych technologii. Pytania są bardziej fundamentalne – o rolę banków – czy ona się zmieni, czy to, co dzieje się, jeżeli chodzi o fintechy, instytucje, które przejmują na siebie część czynności bankowych – czy to jest zagrożenie dla banków, czy nie. Na tym etapie preferowanym modelem jest model współpracy i kooperacji niż model wyniszczającej konkurencji między bankami a instytucjami pozabankowymi. Banki korzystają z fintechów, w części się nimi stają. Zatem wspólna egzystencja na rynku jest i będzie w przyszłości na pewno.
Pozostaje sfera aspektów regulacyjnych, asymetria jeżeli chodzi o regulacje w stosunku do banków i pozostałych podmiotów rynku. Na tym tle banki spółdzielcze są w dość trudnej sytuacji. Mają mniejszą możliwość wykorzystania efektów skali i kumulacji kapitału, który następował w bankach komercyjnych. Od lat o tym mówimy – poradzimy sobie jako sektor banków spółdzielczych z wyzwaniami – mamy wiele przewag i atutów – pod warunkiem, że będziemy działali wspólnie. Musi nastąpić efekt skali – działanie na poziomie zrzeszeń. Wszystko po to, aby nadążyć za tym, co dzieje się na rynku. Przyspieszenie jest ogromne. Chcemy też zachować swoją tożsamość, czyli lokalne banki działające wspólnie. Musimy zrozumieć, że wspólne działanie jest potrzebne po to, aby zachować indywidualny charakter banków spółdzielczych. Zmiany przyspieszają gwałtownie. Nie ma czasu na dalsze rozmyślania – przychodzi czas na działanie.
Zobacz i posłuchaj rozmowy na naszym kanale aleBankTV na YouTube albo na końcu artykułu |
O ile banki są bardzo mocno obudowane regulacjami, dotyczącymi ryzyka operacyjnego, czyli ryzyka, które może się materializować w działalności fintechów. Faktycznie takie niebezpieczeństwo istnieje. Pod tym względem fintechy są nieuregulowane – być może się to zmieni – w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego powstał Departament ds. Fintechów.
Jest to ryzyko polegające na tym, że materializacja ryzyka operacyjnego po stronie fintechów przerodzi się w ryzyko reputacji dla banków. Banki muszą to uwzględniać w sowich modelach ryzyka, ponieważ na końcu bank stanie wobec klienta i problemu, który błąd wywołał. Rozsądne doregulowanie w tym zakresie byłoby pożądane.