Sprzedaż detaliczna w górę o 9,6 proc. rdr w marcu; napływ uchodźców podbił konsumpcję

Sprzedaż detaliczna w górę o 9,6 proc. rdr w marcu; napływ uchodźców podbił konsumpcję
Fot. stock.adobe.com/BartekMagierowski
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) wzrosła o 9,6% r/r w marcu 2022 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ujęciu miesięcznym odnotowano wzrost o 16,4%.

„Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2022 r. była o 1,4% wyższa w porównaniu z lutym br.” – czytamy w komunikacie.

Czytaj także: Napływ uchodźców z Ukrainy wspiera sprzedaż detaliczną >>>

Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w marcu była wyższa niż przed rokiem o 22% i wzrosła o 22% m/m, podano także.

„W marcu 2022 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. odnotowały jednostki z grupy 'tekstylia, odzież, obuwie’ (o 41,9% wobec wzrostu o 93,0% przed rokiem). Wyższą sprzedaż niż sprzedaż 'ogółem’ spośród prezentowanych kategorii towarów zaobserwowano także w grupach: 'pozostałe’ (o 31,2%), 'farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny’ (o 15,9%) oraz 'paliwa stałe, ciekłe i gazowe’ (o 15,5%). Spadek sprzedaży utrzymał się w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 9,3%)” – czytamy dalej.

Poniżej dane o zmianach sprzedaży detalicznej w marcu w ujęciu rocznym (ceny stałe)

Wyszczególnienie% r/r
Ogółem9,6
  w tym: 
Pojazdy samochodowe, motocykle, części-9,3
Paliwa stałe, ciekłe i gazowe15,5
Żywność, napoje i wyroby tytoniowe0,2
Pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach*
Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny15,9
Tekstylia, odzież, obuwie41,9
Meble, RTV, AGD2,8
Prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach7,3
Pozostałe31,2

* – brak informacji lub konieczność zachowania tajemnicy statystycznej.

Konsensus rynkowy wynosił 9% wzrostu r/r (sprzedaż w cenach stałych).

Udział e-handlu w sprzedaży detalicznej spadł do 9,4 proc. w marcu

Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) spadł do 9,4% w marcu 2022 r. z 10% przed miesiącem, podał także GUS. Wartość sprzedaży przez internet wzrosła o 14,9% w ujęciu miesięcznym.

„W marcu 2022 r. w porównaniu z lutym br. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 14,9%). Udział tej sprzedaży zmniejszył się z 10% w lutym br. do 9,4% w marcu br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale w sprzedaży spadek wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: 'prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach’ (z 25,4% przed miesiącem do 23,4%), 'tekstylia, odzież, obuwie’ (odpowiednio z 28,6% do 26,7%) oraz 'meble, rtv, agd’ (z 19% do 18,2%)” – czytamy w komunikacie.

Marcowe dane o sprzedaży nieco powyżej oczekiwań

Marcowe dane o sprzedaży detalicznej były nieco mocniejsze od oczekiwań rynkowych, wydatki konsumpcyjne na towary pierwszej potrzeby są obecnie podwyższone z uwagi na zakupy uchodźców z Ukrainy – piszą ekonomiści w komentarzach do danych GUS. W kwietniu wzrost sprzedaży detalicznej wciąż będzie wysoki, jednak struktura konsumpcji może się zmienić.

ALEKSANDRA BEŚKA, POLSKI INSTYTUT EKONOMICZNY:

„Sprzedaż detaliczna wzrosła w marcu o 9,6 proc., tj. powyżej rynkowych prognoz. Oznacza to przyśpieszenie względem ubiegłego miesiąca (8,1 proc.) Komunikat GUS wskazuje, że najmocniej wzrosła sprzedaż odzieży i obuwia (41,9 proc.) oraz farmaceutyków (15,9 proc.). Zauważalnie spadła sprzedaż samochodów (-9,3 proc.).

Wydatki konsumpcyjne na towary pierwszej potrzeby są obecnie podwyższone z uwagi na zakupy uchodźców z Ukrainy. W marcu polską granicę przekroczyło prawie 2,5 mln osób, które zaopatrywały się w polskich sklepach. Większość z nich zostanie w Polsce na dłużej, co zwiększy popyt na żywność, leki, odzież oraz podstawowe sprzęty wyposażenia domowego także w najbliższych miesiącach. Wyższa konsumpcja to także efekt zbiórek i pomocy humanitarnej.

Dlatego w kwietniu wzrost sprzedaży wciąż będzie wysoki. Zmieni się jednak struktura konsumpcji.

Spodziewamy się coraz słabszych wyników sprzedaży dóbr trwałych – takich jak samochody, elektronika czy droższy sprzęt AGD. Coraz wyższe raty kredytów hipotecznych oraz niski wzrost siły nabywczej wynagrodzeń z czasem będą prowadzić do zdecydowanie słabszych wyników w handlu.

Produkcja budowlano-montażowa wzrosła w marcu o 27,6 proc. – szybciej niż w lutym (21,2 proc.). Mimo rosnących niedoborów materiałów budowlanych, budownictwo pozostaje w dobrej kondycji. Według badania PIE i BGK odsetek firm budowlanych planujących zwiększenie zatrudnienia jest najwyższy w historii badania i wynosi 25 proc.”.

ING BANK ŚLĄSKI:

Mocna sprzedaż detaliczna to mieszanka dwóch czynników: napływu uchodźców i 'wygładzania’ konsumpcji przez Polaków pomimo inflacji.

„Przy tak mocnym popycie firmy mają łatwość przerzucania kosztów. PKB w I kw. 2022 r. wzrósł o ok. 8 proc. rdr.”

BANK PEKAO:

„Sprzedaż detaliczna wzrosła w marcu o 9,6 proc. rdr, blisko naszej prognozy, choć z nieco lepszą strukturą (wyżej od naszych założeń samochody i inne dobra trwałe). Sporo niepewności z uwagi na niską bazę z poprzedniego roku (trzecia fala COVID-19 i restrykcje w handlu).

Możemy polskiemu konsumentowi pogratulować powrotu do wieloletniego trendu.

Produkcji przemysłowej udało się tego dokonać przeszło rok temu”.

Źródło: ISBnews, PAP BIZNES