Sprzedaż detaliczna w górę o 9,6 proc. rdr w marcu; napływ uchodźców podbił konsumpcję
„Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2022 r. była o 1,4% wyższa w porównaniu z lutym br.” – czytamy w komunikacie.
Czytaj także: Napływ uchodźców z Ukrainy wspiera sprzedaż detaliczną >>>
Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w marcu była wyższa niż przed rokiem o 22% i wzrosła o 22% m/m, podano także.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2022 r. była wyższa o 9,6 % r/r. W porównaniu z lutym 2022 r. wzrost wyniósł 16,4 %.https://t.co/0L9Oxt3mIF#GUS #statystyki #SprzedażDetaliczna #DynamikaCen #ceny #handel pic.twitter.com/ZG26sqV54R
— GUS (@GUS_STAT) April 22, 2022
„W marcu 2022 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. odnotowały jednostki z grupy 'tekstylia, odzież, obuwie’ (o 41,9% wobec wzrostu o 93,0% przed rokiem). Wyższą sprzedaż niż sprzedaż 'ogółem’ spośród prezentowanych kategorii towarów zaobserwowano także w grupach: 'pozostałe’ (o 31,2%), 'farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny’ (o 15,9%) oraz 'paliwa stałe, ciekłe i gazowe’ (o 15,5%). Spadek sprzedaży utrzymał się w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 9,3%)” – czytamy dalej.
Poniżej dane o zmianach sprzedaży detalicznej w marcu w ujęciu rocznym (ceny stałe)
Wyszczególnienie | % r/r |
---|---|
Ogółem | 9,6 |
w tym: | |
Pojazdy samochodowe, motocykle, części | -9,3 |
Paliwa stałe, ciekłe i gazowe | 15,5 |
Żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 0,2 |
Pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach | * |
Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 15,9 |
Tekstylia, odzież, obuwie | 41,9 |
Meble, RTV, AGD | 2,8 |
Prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | 7,3 |
Pozostałe | 31,2 |
* – brak informacji lub konieczność zachowania tajemnicy statystycznej.
Konsensus rynkowy wynosił 9% wzrostu r/r (sprzedaż w cenach stałych).
Udział e-handlu w sprzedaży detalicznej spadł do 9,4 proc. w marcu
Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) spadł do 9,4% w marcu 2022 r. z 10% przed miesiącem, podał także GUS. Wartość sprzedaży przez internet wzrosła o 14,9% w ujęciu miesięcznym.
„W marcu 2022 r. w porównaniu z lutym br. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 14,9%). Udział tej sprzedaży zmniejszył się z 10% w lutym br. do 9,4% w marcu br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale w sprzedaży spadek wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: 'prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach’ (z 25,4% przed miesiącem do 23,4%), 'tekstylia, odzież, obuwie’ (odpowiednio z 28,6% do 26,7%) oraz 'meble, rtv, agd’ (z 19% do 18,2%)” – czytamy w komunikacie.
Marcowe dane o sprzedaży nieco powyżej oczekiwań
Marcowe dane o sprzedaży detalicznej były nieco mocniejsze od oczekiwań rynkowych, wydatki konsumpcyjne na towary pierwszej potrzeby są obecnie podwyższone z uwagi na zakupy uchodźców z Ukrainy – piszą ekonomiści w komentarzach do danych GUS. W kwietniu wzrost sprzedaży detalicznej wciąż będzie wysoki, jednak struktura konsumpcji może się zmienić.
ALEKSANDRA BEŚKA, POLSKI INSTYTUT EKONOMICZNY:
„Sprzedaż detaliczna wzrosła w marcu o 9,6 proc., tj. powyżej rynkowych prognoz. Oznacza to przyśpieszenie względem ubiegłego miesiąca (8,1 proc.) Komunikat GUS wskazuje, że najmocniej wzrosła sprzedaż odzieży i obuwia (41,9 proc.) oraz farmaceutyków (15,9 proc.). Zauważalnie spadła sprzedaż samochodów (-9,3 proc.).
Wydatki konsumpcyjne na towary pierwszej potrzeby są obecnie podwyższone z uwagi na zakupy uchodźców z Ukrainy. W marcu polską granicę przekroczyło prawie 2,5 mln osób, które zaopatrywały się w polskich sklepach. Większość z nich zostanie w Polsce na dłużej, co zwiększy popyt na żywność, leki, odzież oraz podstawowe sprzęty wyposażenia domowego także w najbliższych miesiącach. Wyższa konsumpcja to także efekt zbiórek i pomocy humanitarnej.
Dlatego w kwietniu wzrost sprzedaży wciąż będzie wysoki. Zmieni się jednak struktura konsumpcji.
Spodziewamy się coraz słabszych wyników sprzedaży dóbr trwałych – takich jak samochody, elektronika czy droższy sprzęt AGD. Coraz wyższe raty kredytów hipotecznych oraz niski wzrost siły nabywczej wynagrodzeń z czasem będą prowadzić do zdecydowanie słabszych wyników w handlu.
Produkcja budowlano-montażowa wzrosła w marcu o 27,6 proc. – szybciej niż w lutym (21,2 proc.). Mimo rosnących niedoborów materiałów budowlanych, budownictwo pozostaje w dobrej kondycji. Według badania PIE i BGK odsetek firm budowlanych planujących zwiększenie zatrudnienia jest najwyższy w historii badania i wynosi 25 proc.”.
Mocna sprzedaż detaliczna to mieszanka dwóch czynników: napływu uchodźców i 'wygładzania’ konsumpcji przez Polaków pomimo inflacji.
„Przy tak mocnym popycie firmy mają łatwość przerzucania kosztów. PKB w I kw. 2022 r. wzrósł o ok. 8 proc. rdr.”
„Sprzedaż detaliczna wzrosła w marcu o 9,6 proc. rdr, blisko naszej prognozy, choć z nieco lepszą strukturą (wyżej od naszych założeń samochody i inne dobra trwałe). Sporo niepewności z uwagi na niską bazę z poprzedniego roku (trzecia fala COVID-19 i restrykcje w handlu).
Możemy polskiemu konsumentowi pogratulować powrotu do wieloletniego trendu.
Produkcji przemysłowej udało się tego dokonać przeszło rok temu”.