Sondaż: Polak przed wakacjami kupuje walutę w kantorze

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

gotowka.dlon.01.400x267Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deutsche Bank wynika, że Polacy wyjeżdżający na urlop za granicę nadal wolą kupować gotówkę w polskim kantorze, niż wymienić ją na miejscu w kraju, w którym spędzają wakacje. Kantor wygrywa również z wypłatą lokalnej waluty na miejscu z bankomatu oraz płatnościami kartą za granicą. Nowy sondaż Deutsche Bank dowodzi, że w ciągu ostatniego roku te dość konserwatywne wakacyjne przyzwyczajenia Polaków związane z pieniędzmi niewiele się zmieniły.

Statystyczny Polak w dalszym ciągu raczej zachowawczo podchodzi do różnych metod płatności za granicą. Badanie przeprowadzone już trzeci rok z rzędu przez Deutsche Bank pokazuje, że planując podróż najchętniej wymieniamy walutę w kantorze jeszcze przed wyjazdem. Co prawda odsetek osób wybierających taką opcję spadł z 41 proc. w 2011 r. do 29 proc. obecnie, jest to jednak nadal najczęściej wskazywana przez respondentów odpowiedź. Kantory zagraniczne cieszą się znacznie mniejszą popularnością – z ich usług jest skłonnych skorzystać zaledwie 2,5 proc. badanych.

140806.jak.polak.550x

Sondaż Deutsche Bank pokazuje również, że z walutą w portfelu kupioną w kantorze zdecydowanie częściej podróżują mężczyźni (35 proc. mężczyzn w porównaniu z 24 proc.  kobiet). Panie z kolei chętniej wypłacą gotówkę z zagranicznego bankomatu, o ile będzie to zwolnione z prowizji (25 proc. w stosunku do 16 proc.).

Zdaniem Moniki Szlosek z Deutsche Bank niesłabnące przywiązanie do wożenia waluty w gotówce to nienajlepszy zwyczaj polskiego turysty. – Nie jest to ani najwygodniejsza, ani najtańsza, a już na pewno nie najbardziej bezpieczna forma dokonywania wydatków za granicą – zauważa. – Wożenie ze sobą znacznej sumy w gotówce nie jest dobrym rozwiązaniem. W przypadku zgubienia lub kradzieży karty jej właściciel jest w dużo bardziej komfortowej sytuacji, niż w momencie utraty gotówki. Wystarczy natychmiast po odnotowaniu utraty karty zastrzec ją telefonicznie w  banku, aby nasze pieniądze były bezpieczne. Procedura ta jest prosta i działa natychmiastowo – dodaje. Od razu zamawiamy w banku też nową kartę. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie www.dokumentyzastrzezone.pl

Co więcej, wiele kont oferowanych przez banki i kart, które Polacy mają w swoich portfelach, mają dodatkowe zabezpieczenia. – Dla przykładu, posiadacze  kont dbNET i dbNET Biznes Deutsche Bank, objęci są usługą mySafety, która znacząco ułatwia proces blokowania, ochrony i odzyskania utraconych środków z konta – mówi Monika Szlosek.

Jak zauważa ekspert Deutsche Bank, zdecydowana większość krajów, które są celem naszych turystycznych wyjazdów, posiada rozbudowaną sieć bankomatów, z których możemy skorzystać praktycznie w dowolnym momencie. Warto to robić tym bardziej, jeśli nasz bank zapewnia bezprowizyjne wypłaty za granicą. Tego typu oferty można bez problemu znaleźć w wielu polskich bankach. Jak wskazuje badanie Deutsche Bank to opcja ważna dla co piątego badanego (20 proc. wskazało jako preferowany sposób na pozyskanie gotówki właśnie wypłatę z bezprowizyjnego bankomatu). Z dowolnego bankomatu na miejscu, akceptując pobraną z tego tytułu opłatę, skorzystałoby już tylko 9 proc. badanych. 

Stosunkowo dużo wskazań w badaniu Deutsche Bank uzyskały karty kredytowe. Zamiar płacenia nimi za granicą deklarowało 23 proc. badanych. Natomiast karta debetowa to preferowany wybór jedynie dla 9 proc. respondentów. – Wynik ten nie dziwi, jeśli weźmiemy pod uwagę, że karta kredytowa pozwala na odroczenie terminu, w którym dana kwota faktyczne ściągana jest z konta – mówi Monika Szlosek. – Umożliwia to rozłożenie w czasie wakacyjnych, niemałych zazwyczaj wydatków. To z kolei może pomóc zapewnić równowagę w domowym budżecie – zauważa. – Znaczenie może mieć również fakt, że karta kredytowa jest bardzo często przydatna nie tylko do płacenia, ale też do rezerwacji hotelu czy wynajmu samochodu.

Sondaż telefoniczny przeprowadził na zlecenie Deutsche Bank Instytut Homo Homini 13 czerwca 2014 r. na losowej, reprezentatywnej dla ogółu mieszkańców Polski próbie respondentów.

Źródło: Deutsche Bank