Rynek Finansowy: Wybór modelu obsługi gotówki to zadanie banku centralnego
Powierzanie czynności z zakresu obsługi gotówki firmom zewnętrznym uchodzi za typowe działanie współczesnych banków centralnych. Czy faktycznie outsourcing w tej dziedzinie stanowi model dominujący w Europie?
– Na rynkach europejskich podmioty z branży CIT oferują niezwykle zróżnicowany poziom świadczonych usług, na co w znacznym stopniu wpływa polityka prowadzona przez poszczególne banki centralne. W niektórych państwach działalność podmiotów prywatnych sprowadzona została do prostego konwojowania gotówki. Z sytuacją taką mamy do czynienia z reguły wówczas, kiedy bank centralny centralizuje działania w zakresie cash processingu; przykładem może być model niemiecki, gdzie firmy CIT realizują z zasady podstawowe usługi commodity. Deutsche Bundesbank (Niemiecki Bank Federalny) oferuje usługę przeliczania nawet małego depozytu pochodzącego ze sklepu. Na takich rynkach funkcjonuje wiele podmiotów, a efektem prowadzonej między nimi wojny cenowej jest nierzadko niska jakość usług, jak również duża rotacja podmiotów.
Całkowitym przeciwieństwem jest model, w którym firmy CIT pełnią rolę kluczowych partnerów banku centralnego, odpowiadając za sortowanie jakościowe banknotów, przechowywanie depozytów i świadczenie innych usług, które standardowo dostarczał bank centralny. Ten schemat działania sprawdził się na przykład w państwach skandynawskich, gdzie bank centralny bardzo mocno ograniczył swą funkcję do emisji banknotów i odbieraniu z rynku nominałów nieobiegowych. Analogiczny model w regionie Europy środkowej przyjęli zresztą Węgrzy. Każdy z wariantów ma swoje plusy i minusy: w przypadku modelu scentralizowanego istnieje ryzyku że wydajność banku centralnego nie będzie na wymaganym poziomie, z kolei wybierając outsourcing łatwo doprowadzić do przeregulowania. Model centralny i zdecentralizowany to skrajne warianty, w różnych krajach europejskich funkcjonują więc warianty pośrednie. W każdym z przypadków aktualna sytuacja wynika z polityki banku centralnego i to on musi wykonać pierwszy krok, aby zmienić funkcjonujący model.
Czy obecny system obsługi gotówki w Polsce wymaga zmian, a jeśli tak, to w jakim zakresie?
– Pod względem efektywności obsługi gotówki pozostaje wiele do zrobienia. Podam tylko jeden przykład: liczenie gotówki dokonywane jest przez polskie firmy CIT dla każdego klienta osobno, a środki otrzymane od poszczególnych klientów nie mogą zostać pomieszane. Jeśli podmiot z branży CIT dostanie niemal równolegle zlecenie na odprowadzenie gotówki do NBP z jednego banku oraz na pobranie gotówki dla innego banku, to proces wymaga kilku pozornie zbędnych działań. Środki z pierwszego banku muszą być rozpakowane, przeliczone i złożone do skarbca przez ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI