Rynek finansowy: Pierwszy Kongres FTB

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2016.05.024.a.267xUznali oni, że jest to możliwe tylko dzięki umiejętnemu wykorzystaniu przez banki cloud computingu, Big Data, otwartych systemów API, postępującej cyfryzacji polskiej administracji. Nie zabrakło tematów dotyczących cybersecurity, wielokanałowych sposobów komunikowania się z klientem, mobility, nowego typu systemów autoryzacji płatności.

Dr Mieczysław Groszek, wiceprezes Związku Banków Polskich, otwierając kongres, zwrócił uwagę na ogromną rolę Rady Programowej FTB w przygotowaniu tematów do dyskusji i prezentacji. Przypomniał o kompatybilności forum z jesienną konferencją IT@BANK, organizowaną wspólnie przez ZBP i Centrum Prawa Bankowego i Informacji. – Obie te imprezy się uzupełniają i dają możliwość spotkania biznesu z technologiami – podkreślił wiceprezes ZBP. Przypomniał pionierską rolę nieodżałowanego profesora prawa śp. Remigiusza Kaszubskiego, który zakładał FTB i kierował zespołem prawa nowych technologii na Uniwerza sytecie Warszawskim. – W wizjonerski sposób przewidział wiele lat temu zgodną symbiozę bankowości i technologii – dodał Mieczysław Groszek. W jego opinii nowe technologie dobrze znane w sektorze bankowym mogą pomóc w digitalizacji państwa, co de facto oznacza jego modernizację. – To powinna być synergia gospodarki, a zwłaszcza banków z państwem, czego pozytywnym przykładem jest program eID oraz 500+ – podkreślił wiceprezes Groszek.

Przewodniczący Forum Technologii Bankowych Paweł Jakubik z zarządu Microsoft Sp. z o.o. podziękował gościom za przybycie, a członkom Rady Programowej I Kongresu FTB za pracę nad kongresem. W imieniu organizatorów zadeklarował chęć tworzenia co pół roku imprez poświęconych bankowemu IT: kongresu FTB oraz konferencji IT@BANK. Zapowiedział, że co roku na wiosnę będzie się odbywała kolejna edycja kongresu FTB, który swoją działalność zainaugurował 27 kwietnia br.

Czy banki mogą zyskać na API?

W roli key note speakera otwierającego sesję „Cyfrowy obywatel” wystąpił Jarosław Mastalerz, wiceprezes zarządu ds. operacji i informatyki mBanku S.A. – Większość banków koncentruje się na stworzeniu stron www i dobrej aplikacji mobilnej, ale nie robią zbyt wiele w ekosystemie digitalu. W Europie może trzy banki na poważnie podeszły do otwarcia swoich usług poprzez systemy API, a nie mają one więcej niż rok – podkreślił. Jego zdaniem, wiele banków na świecie świadomie rezygnuje z aplikacji mobilnych, uważając, że się z nimi nie przebiją, bo przeciętny konsument w wieku 25-45 lat i tak przyswaja rocznie zaledwie trzy aplikacje mobilne, a nieomal każdy dzień przynosi kolejne.

– Zbyt często myślimy o API w kategoriach regulacyjnych. Dlatego robimy takie przygotowania, bo musimy lub bo warto by się było podpiąć pod rządowy projekt 500+ – dodał wiceszef mBanku. Według niego cyfrowe produkty bankowe powinny być od samego początku opracowywane tylko w takiej formie, skoro dziś 70 proc. kosztów banku to wynagrodzenia dla pracowników. – Banki to zespół tysięcy ludzi skrępowanych procedurami,Uniwerza mało w tym krzemu i software, za to widać białkowy, a nie cyfrowy, aspekt produkcji. W bankach wciąż dominuje tradycyjny sposób pracy, obieg papierowych dokumentów, zaskoczyło mnie bardzo, że my w mBanku kupujemy z roku na rok coraz więcej papieru! – ironizował Jarosław Mastalerz.

Przypomniał, że API to tylko interfejs, który daje możliwość pobrania usług banku za pomocą cyfrowego ekosystemu. Dziś w Polsce Uber, jako jedyna korporacja taksówkowa, udostępnia swoje API Google Maps. Daje to możliwość potencjalnym klientom zamawiania kursu wprost z tej aplikacji, bez korzystania z odrębnej od Ubera! Inne korporacje taxi mogłyby pójść tym śladem, bo nikt im tego nie broni, ale tego nie robią, tylko z nim walczą. Uber, chcąc zapewnić pasażerom dostęp do ulubionej muzyki, uzyskał dostęp do API Spotify, czyli globalnego marketu z muzyką. Dzięki temu klient przez smartfon zamawia ulubioną płytę ze Spotify, a kierowca Ubera mu ją puszcza w samochodowym zestawie audio. – Ani Google, ani Spotify lub Uber nie podpisywali ze sobą kontraktów, tylko wystawili innym do dyspozycji swoje otwarte API. Część banków uważa, że jak wystawi się dane klienta, kredyty, depozyty, płatności via API, to nikt nie będzie korzystał z ich aplikacji mobilnych, stron WWW etc. Oczywiście nie należy zrobić tak, aby oddać wszystko i odciąć się od dotychczasowej relacji z klientem via WWW, mobility. Dlatego większość banków świadomie nie udostępnia swojego API – stwierdził wiceprezes zarządu mBanku.

Jarosław Mastalerz uważa, że banki wciąż nie wierzą, że takie rozwiązanie daje im nowe możliwości crossellingowe, sceptycznie oceniają nawet analitykę danych o klientach opartą na Big Data, uważając że najwięcej na tej usłudze zarobili jej dostawcy. – Myślą, że jeśli usługi finansowe będą porównywalne jak ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI