Rynek finansowy: Egzamin z etyki
Jakie są perspektywy rozwoju zasad dobrej praktyki bankowej i innych kodeksów etycznych dla instytucji finansowych w dobie kryzysu? Co z głośnymi wytycznymi corporate governance?
Krzysztof Maciejewski
Kiedy pewna międzynarodowa instytucja wchodziła do Polski, uznała, że nieetyczne będzie inwestowanie w polskie spółki sektora zbrojeniowego. Pozornie słuszna postawa, ale ta sama instytucja wspiera swoimi pieniędzmi amerykańskich producentów broni. Widocznie zagraniczne czołgi są bardziej etyczne od polskich. Inna firma zasłynęła z kolei dość spektakularnym wejściem na nasz rynek, kiedy to kupiła znane zakłady produkujące ciastka. Wkrótce fabryka została zamknięta, a jej pracownicy trafili do biur pośrednictwa pracy. Po tym epizodzie zagraniczny inwestor zaczął mocną autopromocję, nazywając się firmą społecznie odpowiedzialną, a jednym z dowodów tego, jakże etycznego, podejścia stało się uruchomienie infolinii dla klientów. Podobne historie niestety podważają chwalebne idee związane z różnymi kodeksami dobrych praktyk.
Ale to nie oznacza przecież, że powinny zachęcać do postępowania nieetycznego.
Kanon barbarzyńców
Wydaje się, że najbardziej zainteresowane wdrożeniem dobrych praktyk powinny być banki i instytucje finansowe, a więc ci, którzy na kryzysie finansowym mogą ucierpieć najbardziej. Tymczasem banki podchodzą ostrożnie do wprowadzonego jeszcze w marcu 2008 r. tzw. Kanonu Dobrych Praktyk Rynku Finansowego. Osoby niezbyt dobrze orientujące się w rynku finansowym dziwią się nawet, że poza bankami spółdzielczymi przestrzeganie tego zbioru dobrych praktyk zadeklarowały praktycznie tylko SKOK-i. Wiadomo przecież, że spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe postrzegane są przez finansistów jako instytucje, delikatnie mówiąc, mało wiarygodne. Taka postawa banków komercyjnych nie powinna jednak dziwić. Wszak jako pierwsze wprowadziły one kanon dobrych praktyk bankowych.
Czy w dobie kryzysu finansowego rzeczywiście powstają zupełnie nowe normy postępowania? |
– Banki już kilka lat temu wprowadziły dobre praktyki bankowe zaproponowane przez Związek Banków Polskich. Nie słyszałam, żeby któraś z instytucji wzbraniała się przed ich wdrażaniem – podkreśla Jolanta Ciążyńska-Syka, członek Komisji Etyki Bankowej i dyrektor Biura Zarządu w Banku Pocztowym SA. Tu warto dodać, że być może z jednej strony banki nie zdążyły jeszcze gremialnie zapoznać się z materią kanonu, a z drugiej zaś – spora część zasad kanonu ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI