Rynek finansowy: Dziś o rzeczach oczywistych – edukacja

Rynek finansowy: Dziś o rzeczach oczywistych – edukacja
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zacznijmy od wyników najnowszych badań. Pokazują one, że zwiększa się odsetek Polaków, którzy za przydatną i pożądaną uznają potrzebę zwiększania swojej wiedzy ekonomicznej. Jest to przydatne, zarówno jeśli chodzi o "bycie" obywatelem i klientem instytucji finansowych, bo zwiększa wiedzę o prawach i obowiązkach obywatelskich, a dodatkowo w kontaktach z instytucjami finansowymi przyczynia się do trafnych wyborów produktu finansowego.

Krzysztof Pietraszkiewicz
prezes Związku Banków Polskich

Jest to też gwarancja bezpieczeństwa oraz stabilnego osobistego rozwoju lub instytucji, którą dana osoba reprezentuje. Wykształcony klient dla banku jest lepszy, bardziej przewidywalny. Warto przytoczyć dość interesujący wynik badań, które prezentowano na Kongresie Edukacji Finansowej. Obywatele, którzy nie korzystają z usług finansowych mają gorszą opinię na temat nie tylko banków, ale również na temat własnego kraju i państwa. Wykształcony obywatel (posiadający odpowiednią wiedzę finansową, ekonomiczną) lepiej rozumie zależności funkcjonowania państwa i rolę banków w gospodarce rynkowej, ale również zasady funkcjonowania zbiorowości międzynarodowej. Osiąga też łatwiej porozumienie bez uciekania się do przemocy (nawet tej symbolicznej). W sektorze bankowym wykształcony klient łatwiej osiąga pożądany stan relacji z bankiem.

Oczywiście trzeba jasno powiedzieć, że instytucje finansowe prawie zawsze mają pewną przewagę informacyjną, profesjonalną. Zarządzają olbrzymimi aktywami i dlatego wspierają się wielką liczbą ekspertów. Niemniej klient wyedukowany może wynegocjować lepsze warunki. W 2007 r. tylko 17% osób deklarowało gotowość korzystania z doradztwa finansowego, w roku 2017 już 40% – być może to efekt bolesnej nauki, będącej skutkiem załamania w 2008 r. ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI