Rynek finansowy: Demokracja partnerska

Rynek finansowy: Demokracja partnerska
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Kontynuujemy druk cyklu wykładów profesora Andrzeja Blikle, matematyka, przedsiębiorcy, znawcy nowoczesnego zarządzania. Dzisiaj o zarządzaniu firmą.

W klasycznych ujęciach, powstałych w XIX w. firma była rozumiana jako struktura hierarchiczna, w jakiś sposób podobna do struktur wojskowych. Ten pogląd pokutował jeszcze w latach 60. i 70. ubiegłego wieku, a nawet dziś w wielu miejscach uznawany jest za jedyne sensowne rozwiązanie. Dowódca i żołnierze. Wykonywać, nie dyskutować.

Tak wyglądał system zarządzania w latach 70. w amerykańskim Fordzie. Dobry był ten manager, który głośno mówił, był wysoki i liczył, ale liczył nie jakość, ale ilość. Japończycy i ich wejście na rynek amerykański wykazało kompletną nieefektywność zarządzania w amerykańskim przemyśle samochodowym. Zaczęto szukać innych rozwiązań, a u ich źródeł były koncepcje Williama ­Edwardsa Deminga i właśnie zasady demokracji partycypacyjnej. Można zadać sobie pytanie: jak to, w firmie możliwa jest demokracja? Wszyscy gadają, kłócą się i… nic z tego nie wynika. Z drugiej strony, jak powiedział Winston Churchill: „Demokracja ma mnóstwo wad, ale nic lepszego nie wymyślono”.

Jak więc stosować demokrację w zarządzaniu? Trzeba dodać jedno słowo „partycypacyjna”. Demokracja partycypacyjna – cóż to takiego? Zasada jest prosta: decyzje, rozwiązanie wypracowują ci, którzy wiedzą, umieją, reszta im ufa. ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI