RM Auctions: Dom aukcyjnych rekordów
Kanadyjski dom aukcyjny nie tylko wygrywa z konkurencją pod względem przychodów z licytacji organizowanych podczas tak prestiżowych wydarzeń jak tydzień motoryzacyjny w Monterey, ale też do niego należy wiele aukcyjnych rekordów. To RM Auctions ma na koncie najdroższy amerykański samochód, najdroższe dopuszczone do ruchu publicznego Ferrari czy najwyższe ceny, osiągnięte w trakcie licytacji aut podczas weekendów aukcyjnych w Arizonie i w Amelia Island - wynika z analizy Lion’s Banku.
Podczas ostatniego tygodnia motoryzacyjnego w Monterey rywalizowały ze sobą trzy domy aukcyjne, czyli Gooding&Co, Bonhams oraz RM Auctions. Walkę z konkurencją wygrał ten ostatni, który ze sprzedaży wystawionych aut uzyskał najwyższe przychody, wynoszące 143 mln dolarów. Tak dużych wpływów podczas imprezy organizowanej w Monterey ta firma jeszcze nie odnotowała.
Każdy rekord cieszy, ale dla RM Auctions to kolejny z sukcesów, odnotowany w ostatnich latach. Ta firma ma na koncie najdrożej sprzedane samochody w trakcie aukcji organizowanych na imprezach w Arizonie oraz na Amelia Island, to RM Auctions udało się uzyskać najwyższą cenę dla amerykańskiego samochodu oferowanego na licytacji, to ona ma na koncie najdroższe „cywilne” Ferrari, czyli 275 GTB4 NART Spider. Wprawdzie absolutny rekord cenowy należy do sprzedanego w sierpniu tego roku Ferrari 250 GTO, ale tamto auto jest uznawane za samochód wyścigowy.
Ford GT40 Gulf/Mirage – najdroższy amerykański samochód
Najdroższym, jak to tej pory, samochodem amerykańskim, jest Ford GT40 o numerze seryjnym P/1074. RM zaprezentowało go na aukcji w Monterey w 2012 roku. To auto swoją karierę wyścigową rozpoczęło jako bolid Ford Mirage, czyli samochód oparty na modelu GT40 z inną karoserią. Pierwszy raz stanął do wyścigu w 1967 roku, na torze Spa Francorchamps w Belgii, i od razu odnotował pierwszą wygraną. Był to też pierwszy sukces dla głównego sponsora samochodów Mirage, marki olejów i smarów Gulf, która zapisała się w legendzie sportów motorowych sukcesami niebiesko-pomarańczowych wyścigówek z logami firmy.
W 1968 roku, po zmianach w regulaminie FIA, samochód został odziany w klasyczną karoserię Forda GT40, stając się pierwszym z trzech egzemplarzy GT40 startujących do wyścigów długodystansowych w barwach J.W.A/Gulf. Kolejnym sukcesem P/1074 była pierwsza lokata w wyścigu Monza na 1000 kilometrów w 1968 rok, załoga auta wielokrotnie stawała także na dalszych miejscach podium, np. na torze Nurburgring. Tego egzemplarza Forda GT40 użyto do kręcenia zdjęć do popularnego filmu Le Mans w 1970 roku, jako głównego samochodu-kamery.
Ta imponująca historia zwiększyła wartość samochodu w oczach kolekcjonerów. W rezultacie w trakcie tamtej aukcji za auto nowy właściciel zapłacił 11 mln dolarów, co czyni go najdroższym amerykańskim samochodem sprzedanym kiedykolwiek w trakcie licytacji.
275 GTB/4 S Nart Spider – najdroższe Ferrari z homologacją na drogi publiczne
Ferrari 275 GTB obchodzi w tym roku swoje 50-lecie. Model ten pierwotnie powstał wyłącznie w wersji coupe, jednak zainteresowanie klientów amerykańskich kabrioletami, ogromny sukces wcześniejszego modelu 250 GT California oraz namowy Luigiego Chinettiego, ówczesnego importera tej marki na USA, skłoniły Enzo Ferrari do zbudowania dziesięciu 275 GTB NART Spider. Nazwa NART wywodziła się z North American Racing Team, ekipy wyścigowej, która należała do Luigiego Chinettiego. Model wpisał się na stałe w amerykańską popkulturę – identyczne auto grało w filmie Thomas Crown Affair z 1968 roku. Egzemplarz o numerze seryjnym 10709 pozostawał w tych samych rękach od 1968 do 2013 roku, kiedy to został sprzedany na aukcji w Monterey za 27 500 000 dolarów. To najwyższa cena, jaką do tej pory zapłacono za Ferrari przeznaczone na drogi publiczne.
Do RM Auctions należą także rekordy w Amelia Island…
Konkurs Elegancji odbywający się rokrocznie w Marcu w Amelia Island na Florydzie jest uznawany za jedną z najbardziej prestiżowych imprez tego typu na świecie. W USA pod względem popularności ustępuje jedynie imprezie w Monterey. Zazwyczaj tego typu wydarzeniom towarzyszą aukcje samochodów klasycznych. W trakcie konkursu w Amelia Island licytacje rokrocznie organizują RM Auctions oraz Gooding&Company.
Najdroższym samochodem, kupionym w trakcie imprezy w Amelia Island, jest przedwojenny Delahaye 135 Competition Court Torpedo Roadster z 1937 roku. W marcu tego roku takie auto – jedno z dwóch ostatnich na świecie – został kupiony za 6 600 000 dolarów. To rekord pod względem wartości auta kupionego w Amelia Island. Tak wysoką cenę Delahaye tłumaczy jego wyjątkowość, a także fakt, że karoseria tego samochodu została stworzona przez jednego z najbardziej znanych przedwojennych designerów, firmę Figoni & Falaschi.
… i w Arizonie.
Sezon aukcyjny w Stanach Zjednoczonych rozpoczyna się w Arizonie. Przez tydzień klasyczne auta wystawiają tam wszystkie domy aukcyjne liczące się na świecie oraz te, działające wyłącznie na rynku amerykańskim. I choć konkurencja jest silna, w rywalizacji o zainteresowanie kolekcjonerów biorą udział m.in. Gooding&Co., Bonhams, Barret-Jackson oraz Russo and Steele, to w tym roku najlepszy w rywalizacji okazał się RM Auctions. Wystawione na licytację Ferrari 250 GT California Pinin Farina Spider znalazło nabywcę za 8 800 000 dolarów. Taka kwota czyni z tego Ferrari z otwartym dachem o numerze seryjnym 1055GT najdroższe auto sprzedane aukcji w Arizonie.
Tak dobre wyniki RM Auctions, zwłaszcza uzyskane w tym roku, były możliwe, bo firma umiejętnie wykorzystała widoczne na rynku trendy. Chodzi o bardzo duże zainteresowanie kolekcjonerów samochodami z lat 60-tych ubiegłego wieku oraz dominację Ferrari na liście najbardziej poszukiwanych marek.
Michał Wróbel
Lion’s Bank
Niniejszy dokument jest jedynie materiałem informacyjnym do użytku odbiorcy i stanowi wyraz osobistych poglądów jego autora. Niniejsza informacja nie ma na celu nakłonienia Klienta do inwestycji w konkretne aktywa i nie stanowi oferty w rozumieniu przepisu art. 66 Kodeksu cywilnego. Nie powinna być ona w szczególności rozumiana jako forma świadczenia usług doradztwa inwestycyjnego, w szczególności jako rekomendacja inwestycyjna, ani jako inna podstawa do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Skorzystanie z niniejszego materiału jako podstawy bądź przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje, a autorzy opracowania nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne.
Idea Bank S.A. Oddział Lion’s Bank w Warszawie z siedzibą w Warszawie