Rewolucyjne zmiany w polityce środowiskowej

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

wysypisko.02.400x267Tegoroczny Green Week który miał miejsce w Brukseli w dniach 3-5 czerwca przebiegał pod hasłem "Circular economy - saving resources, creating jobs". Uczestnikami tego wydarzenia byli przedstawiciele BCC, eksperci ds. środowiska.* Obraz z jego przebiegu skłania do głębszej refleksji nad potrzebą zmiany podejścia, nie tylko do systemu gospodarki odpadami, ale także do polityki środowiskowej.

Obecnie ukazał się nowy projekt wniosku COM (2014) 397 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniająca dyrektywy: w sprawie odpadów, w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, w sprawie składowania odpadów, w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji, w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów, w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Dyrektywa ta wprost nawiązuje i odwołuje się do gospodarki cyrkulacyjnej. Komisja Europejska 2 lipca 2014 r. opublikowała również dokument pt.: Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Ku gospodarce o obiegu zamkniętym: program „zero odpadów” dla Europy COM(2014) 398.

Gospodarka cyrkulacyjna o obiegu zamkniętym to nowe podejście, jakie proponuje rynek europejski, a zarazem duże wyzwanie szczególnie dla rynku w Polsce. Zmiany zawarte w filozofii „circular economy” są rewolucyjne. Nowe definicje zmieniają status obecnych przedsiębiorstw (producentów). Nie są oni już wytwarzającymi odpady tylko tworzącymi zasoby (materiały). Przekształcanie odpadów w zasoby to element procesu mającego na celu zamknięcie obiegu w systemach gospodarki o obiegu zamkniętym.

Gospodarka o obiegu zamkniętym zakłada minimalizację odpadów na poziomie projektowania i standardowo obejmuje innowacje w całym łańcuchu wartości, a nie tylko rozwiązania na koniec cyklu życia produktu.

W trakcie spotkań warsztatowych na tegorocznym Green Week w Brukseli prezentowano szereg nowych rozwiązań, możliwości zidentyfikowanych na podstawie doświadczeń
wyniesionych z udanych inicjatyw, które można zastosować na większą skalę oraz w szerszym wymiarze, obejmujących:

  • na etapie produkcji – zrównoważone środowiskowo standardy wyboru dostawców, dobrowolne systemy w sektorach przemysłu i wśród sprzedawców detalicznych oraz symbioza przemysłowa w celu lepszego wykorzystania surowców i postępowania z odpadami, stworzenia rynków produktów ubocznych,
  • na etapie dystrybucji – lepsze informacje na temat zasobów zawartych w produktach oraz sposobu naprawy lub recyklingu tych produktów, określane jako „paszport produktu”,
  • na etapie konsumpcji – modele konsumpcji współdzielonej, opierające się na pożyczaniu, wymianie, zamianie i wynajmowaniu produktów (jak leasing sprzętu AGD) oraz na systemach produktowo-usługowych w celu uzyskania większej wartości z niedostatecznie wykorzystanych aktywów lub zasobów (np. samochodów, narzędzi, pomieszczeń).

Warto te kierunki, praktyki przybliżać i transferować wiedzę już na nasz rynek, dlatego BCC podejmie różne, własne inicjatywy dla swoich członków w tym zakresie.

Projekt wspomnianej powyżej dyrektywy zmienia 6 dyrektyw w zakresie gospodarki odpadami: DYREKTYWA RAMOWA – 2008/98/WE, OPAKOWANIA – 94/62/WE, SKŁADOWISKA – 1999/31/WE, WRAKI – 2000/53/WE, BATERIE I AKUMULATORY – 2006/66/WE, ELEKTROŚMIECI – 2012/19/UE. Jest zgodny z celami, które określone zostały w unijnych dokumentach: Plan działania na rzecz zasobooszczędnej Europy; Dobra jakość życia z uwzględnieniem ograniczeń naszej planety – 7. program działań w zakresie środowiska do 2020 r.; Ku gospodarce o obiegu zamkniętym: program „zero odpadów” dla Europy – projekt – Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów /COM/2014/0398 final /.

Zmieniany pakiet ww. dyrektyw odpadowych niesie całe spektrum nowości i zmian. W ramach dokonanego przeglądu zapisów w tym zakresie można wskazać: kilkadziesiąt zmian legislacyjnych, ponad 30 nowych zapisów i conajmniej tyle samo istotnych zmian w dotychczasowych przepisach, w tym nowe cele (m.in. dla materiałów żywnościowych, materiałów budowlanych i rozbiórkowych, odzysku, recyklingu), nowe wartości celów do uzyskania, nowe definicje, pojęcia i wiele nowych umocowań dla Komisji Europejskiej (jak system wczesnego ostrzegania), zaostrzone standardy raportowania osiągania celów przez kraje, dokumenty wymagane typu ocena ex-ante jak i metody sprawozdawczości odpadowej, co skutkuje potrzebą kolejnych zmian w krajowym systemie gospodarki odpadami.

Z punktu widzenia przedsiębiorcy:

Dla przedsiębiorców zmiany te także wymagają nowego podejścia do kwestii analizy produktów, monitorowania i oceny zmian na rynku, jakie będą stopniowo zachodzić jak i kwestii formalnych np. rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Nowości i zmiany skutkować będą koniecznością dostosowania: aktów prawnych na poziomie krajowym, wojewódzkim, gminnym, zmian w systemach odbierania odpadów komunalnych, systemach dotyczących: opakowań, wraków, baterii i akumulatorów, elektrośmieci i składowania odpadów.

Największe obawy biznesu obecnie budzą zmieniające się:

  • cele (w tym niektóre będą nowe) -> możliwość ich osiągnięcia, jak również brak modelu finansowego umożliwiającego ocenę w skali kraju skutków (ocena dokonywana jest indywidualnie przez poszczególne branże, bez oceny skutku synergii),
  • zasady rozliczania osiągnięcia celów i sprawozdawczość -> brak sprawnego systemu zbierania danych i informacji o odpadach (niespójność danych, metod szacowania) i systemu prognozowania,
  • zakresy planów gospodarki odpadami (KPGO, WPGO) -> przyjęte w nich kierunki inwestycyjne na lata 2014-2020.

Dostrzegamy również zagrożenia dla przedsiębiorców z wprowadzanych nowych elementów, takich jak:

  • system wczesnego ostrzegania, który obejmie dane państwo w przypadku ryzyka, że nie osiągnie ono celów w wyznaczonych terminach -> skutków jakie plany mogą mieć dla prowadzonych działalności,
  • uwzględnienie odpadów zawierających znaczne ilości surowców krytycznych w systemach zbiórki i odzysku -> oceny skutków tych rozwiązań w zakresie zbiórki i odzysku.

 

Gospodarka cyrkulacyjna to nowy kierunek Unii, który w Polsce nie wpisuje się w aktualne trendy zawarte w polityce środowiskowej. To co dzisiaj wydaje się największym zagrożeniem to zapisy odzwierciedlone m.in. w programach, planach operacyjnych i strategiach regionalnych dla nowej perspektywy finansowej 2014-2020. Zakładają one koncentrację na innym poziomie hierarchii postępowania z odpadami – nie na zapobieganiu i zamkniętym obiegu, tylko na ich masowym unieszkodliwianiu. Przykładem są planowane inwestycje w gospodarce odpadami, w tym spalarnie odpadów, których powstanie może okazać się w roku 2020 dużym problem ekonomicznym dla Polski, problemem dla rynku, jak również problemem w raportowaniu uzyskania celów nowej dyrektywy.

Czeka nas kolejna rewolucja w całym systemie gospodarki odpadami, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dotyczących:

  • stworzenia sprawnych inteligentnych systemów zbierania informacji w zakresie odpadów, w celu sprawozdawania, jak i pomiaru wielkości celów, monitorowania,
  • metod szacowania i oceny skutków gospodarczych dla proponowanych celów, w sposób zintegrowany, w krajowym modelu finansowym (szczególnie w zakresie poziomów recyklingu).

* Eksperci uczestniczący w tegorocznym Green Week to zespół analityczny think tanku ATMOTERM SA

Ryszard Pazdan
ekspert BCC ds. zmian klimatycznych i ryzyk środowiskowych
minister środowiska w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC