Revolut podsumowuje 2022 rok: ponad 2 miliony klientów w Polsce, miliardy złotych wydane za pomocą aplikacji
To był dobry rok w Revolut. Liczba klientów na świecie przekroczyła 25 milionów, a w Polsce 2 miliony. W ciągu 3 pierwszych kwartałów 2022 r. do Revolut dołączyło w Polsce 600 tysięcy nowych klientów (+46%), dzięki czemu po wakacjach społeczność użytkowników przekroczyła 2 miliony osób. Czwarty kwartał jeszcze trwa, ale można już podsumować listę funkcji i produktów, które firma udostępniła w tym roku w Polsce, to m.in.: oprocentowane sejfy oszczędnościowe w PLN i EUR, komunikator Revolut Chat, nowe funkcje dla dzieci <18, kredyty do 150 tys. zł, odroczone płatności Pay Later, nowy pakiet ubezpieczeń podróżnych Allianz Partners, opcje wynajmu domów prywatnych Revolut Homes, kursy edukacyjne Learn & Earn, handel ekspozycją na Platynę i Pallad, konta i karty Revolut Pro z cashbackiem dla osób na JDG, przyjmowanie płatności online przez bramkę Revolut Pay lub offline, przez QR kod, pay-by-link lub terminal mPOS Revolut Reader, a także konta dla uchodźców z Ukrainy.
Rok pytań o finanse
W ramach Revolut Money Report fintech wziął pod lupę trendy i zwyczaje polskich klientów w mijającym roku. Czy to co klienci zobaczą w tegorocznych RevReview będzie dla nich zaskoczeniem? Czy większy wpływ i zmianę w zachowaniach konsumenckich spowodował koniec pandemii, czy stopniowo rosnąca inflacja? A może tocząca się po sąsiedzku wojna? Na czym Polacy starali się oszczędzić, a z czego nie chcieli rezygnować?
W 2022 r. klienci wydali z pomocą Revolut miliardy złotych. Najwięcej w kategoriach takich jak codzienne zakupy spożywcze i większe zakupy w supermarkecie, po drugie na hotele i miejsca noclegowe, a po trzecie na wizyty w restauracjach, barach i kawiarniach. Tuż za podium znalazły się stacje paliw i stacje obsługi pojazdów, a na piątym miejscu jedzenie z dowozem do domu. Tu nastąpiła zmiana.
Po pandemii, wydatki na jedzenie z dowozem do domu spadły o średnio 14% (może to wciąż dobry wynik). W tym samym czasie wzrosły wydatki na usługi fryzjerskie (+4%) oraz restauracje, bary i kawiarnie (+27%). Podczas gdy wydatki na usługi telekomunikacyjne spadły (-11%), wzrosły wydatki na media, gaz, prąd i wodę (+8%). To są, w skali 12 miesięcy i 2 milionów klientów, istotne zmiany (zobaczymy co przyniesie nowy rok).
Jakie usługi wiodły prym w mijającym roku?
Prócz dużych wzrostów wydatków offline na restauracje i kawiarnie oraz nieco mniejszych na usługi fryzjerskie, mocno trzymały się subskrypcje. Klienci stopniowo przyzwyczajają się do tego modelu płatności. W 2022 roku, w gronie dostawców streamingu video (wśród klientów Revolut) prym wiódł Netflix, a następnie kolejno Disney Plus, HBO Max i Amazon Prime. Wśród dostawców streamingu muzyki liderem był Spofity, za nim kolejno Tidal Music i YouTube Music, a dalej iTunes Music i Amazon Music.
Co ciekawe, średnie wydatki na usługi telekomunikacyjne spadły w tym roku u klientów młodych, w przedziale wiekowym 18-24 lata (-14%), 25-34 lata (-9%) i 35-44 lat (-8%), a wzrosły jedynie u klientów starszych w wieku 65-74 lata (+9%). Być może miało to związek z kosztami dostosowania się (nowy telewizor, dekoder) do odbioru sygnału naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T2/HEVC.
“Ziarnko do ziarnka” oszczędzamy
W 2022 r. polscy klienci Revolut Bank zwiększyli o 142% stan prywatnych oszczędności w sejfach Vault, co stanowi największy wzrost na 10 badanych krajów. Liczba klientów w Polsce korzystających z sejfów wzrosła o 38%. Przyczyną mogło być wprowadzenie w 2022 r. oprocentowanych sejfów Vault w walucie PLN i EUR (przy słabnącej wobec euro złotówce część klientów dokonywała przewalutowania). Na co odkładali polscy klienci?
Nazwami najczęściej nadawanymi celowym, oprocentowanym sejfom Vault były: “wakacje”, “świnka skarbonka” i “bieżące”, a następnie, w kolejności: “edukacja”, “remont”, “sejf”, “samochód”, “oszczędności”, “mieszkanie” i “na czarną godzinę”. W Wielkiej Brytanii i Irlandii na pierwszym miejscu były “drobne”, w Australii “dom”, w Hiszpanii “ogólne oszczędności” a w Niemczech, tak jak w Polsce, “wakacje”.
… i dzielimy się z potrzebującymi
Najwięcej datków na cele dobroczynne przez funkcję Darowizny (Donations) klienci Revolut przekazali w 2022 r. dla Polskiego Czerwonego Krzyża (PCK) i Polskiej Akcji Humanitarnej (PAH). Obie zbiórki dotyczyły pomocy dla uchodźców z ogarniętej wojną Ukrainy. Klienci z Polski wspierali także, w kolejności wg. kwot przekazanych datków, WWF Europe, Save the Children, Otwarte Klatki, Rainforest Alliance, ILGA Europe, Lekarze bez Granic, Rak’n’Roll oraz UNHCR (który także pomaga uchodźcom z Ukrainy).
Do tej pory największe wsparcie od klientów w Polsce otrzymał Polski Czerwony Krzyż. Ponad 70 tys. klientów Revolut przekazało na rzecz PCK ponad 9 milionów zł darowizn (największymi zbiórkami były pomoc ofiarom pandemii w Polsce i trwający nadal apel o pomoc uchodźcom z Ukrainy).
Lokalnymi partnerami charytatywnymi Revolut w Polsce są cztery organizacje: PCK, PAH, Rak’n’Roll i Otwarte Klatki. Natomiast, w najbliższych dniach w sekcji Darowizny w aplikacji pojawi się opcja zasugerowania innych organizacji dobroczynnych z Polski, które klienci widzieliby jako nowych partnerów. By to zrobić, należy wejść do sekcji Darowizny (Donations), wybrać “Wszystkie organizacje charytatywne” i następnie „Zaproponuj organizację charytatywną”.
Rok swobodnych podróży
2022 rok był czasem, po okresie pandemii, na który czekali wszyscy miłośnicy podróży. Pozwalał na swobodne wyjazdy zagraniczne i polscy klienci Revolut wykorzystali tę okazję. Blisko 600 tysięcy polskich klientów Revolut wyjechało latem za granicę (+70% r/r). Najczęściej wybieranymi destynacjami w sezonie letnim były Włochy, Chorwacja i Hiszpania, tuż za podium znalazła się Grecja. W wyjazdach pomagały Polakom nowe funkcje Revolut Stays, do rezerwowania hoteli i Homes, do wynajmowania domów prywatnych.
W mijającym roku polscy klienci Revolut transakcje realizowali w Polsce i za granicą, średnio w czterech krajach (dokładnie 4,18), co stanowi wzrost rok do roku o 12%. Najwięcej pieniędzy (poza Polską) klienci wydali w kolejno: Holandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Stanach Zjednoczonych i Niemczech. Nieco dalej uplasowały się Litwa, Włochy, Hiszpania i Luksemburg. Zarówno w Polsce, jak i za granicą, polscy klienci Revolut wydali z pomocą aplikacji w przeliczeniu miliardy złotych (w krajach takich jak Chorwacja, byli z pewnością cenionymi turystami).
… i zmienności na rynku krypto
To był rok pełen wzlotów i upadków na rynku kryptowalut. Mimo niepewności, zmienności i prawdziwej “zimy” na rynku, liczba klientów Revolut, którzy realizowali transakcje tokenami wzrosła w 2022 r. o 137% (względem roku 2021) i przekroczyła pół miliona. Często były to niewielkie transakcje, na zasadzie pierwszego zapoznania się z rynkiem. Wpływ miały na to letnie kursy edukacji finansowej Learn & Earn, które w przystępny i atrakcyjny sposób wyjaśniały podstawowe zagadnienia związane z blockchainem i kryptowalutami (wciąż są dostępne w sekcji Edukacja). Kursy kończyły się testem wiedzy. Za pomyślnie rozwiązany quiz można było otrzymać bonus w postaci kryptowalut (można je było od razu wymienić na waluty FIAT).
W 2022 r. Revolut sukcesywnie udostępniał kolejne kryptowaluty w aplikacji. Obecnie oferuje blisko 100 różnych tokenów. Jakie kryptowaluty zyskały najbardziej na popularności w aplikacji Revolut w roku 2022 (proc., w porównaniu z wartością obrotów w roku 2021)? Oto one:
- SHIB
- MIR
- KNC
- MASK