Redaktor naczelny miesięcznika Nowoczesny Bank Spółdzielczy: Brexit i co dalej
Maciej Małek
Redaktor naczelny
Jeśli bowiem zważyć, jak wielu rodaków buduje swoją przyszłość na brytyjskim rynku pracy, oraz jak wiele z zarobionych ciężką pracą funtów transferowanych jest do kraju, nic nie pozostanie bez wpływu na warunki życia i pracy tu i teraz, a więc w Polsce. Warto pamiętać, że pomimo wielu przywilejów wywalczonych jeszcze za czasów Margaret Thatcher, brytyjski wkład do unijnego budżetu to 12% ogółu środków finansowych, z których Polska czerpała dotąd szerokim strumieniem.
Gdy zważyć, że w zakresie polityki spójności jesteśmy unijnym liderem, w odniesieniu do zakontraktowanej alokacji środków finansowych – blisko 3 całej puli dedykowano projektom zgłaszanym przez krajowe podmioty, nasze potencjalne straty z tytułu ograniczenia wpływów finansowych do unijnego budżetu po redukcji brytyjskiej składki mogą mieć decydujące, by nie powiedzieć destrukcyjne, co do skali znaczenie. Na razie pozostajemy w sferze domysłów i spekulacji, co nie zmienia faktu, że jutro zaczyna się dziś. Stąd potrzeba, byśmy oszacowali nie tylko ewentualne straty, ale szukali alternatywnych źródeł finansowania zaplanowanych projektów, nie czekając na finał brexitowych negocjacji. Dlaczego o tym piszę?
Skoro gros środków w ramach polityki spójności trafia poprzez PROW na wieś i obszary wiejskie, jest rzeczą naturalną i oczywistą, że dystrybucja tych środków zapewniała płynność i osady także w bankach spółdzielczych. Ulubiona teza – na tym nie zarabiamy – jest tyleż prawdziwa, co bez znaczenia w kontekście spodziewanej skali uszczerbku w planowanych wpływach. Co w zamian? Przecież nie należy oczekiwać, że postulowana reasumpcja brytyjskiego referendum to postulat realny.
Wydaje się, że plan zrównoważonego rozwoju, PROW, mapowanie lokalnych grup działania z właściwymi miejscowo bankami spółdzielczymi to tylko niektóre z możliwych i koniecznych przedsięwzięć rekompensujących spodziewane straty. Skoro jednak banki spółdzielcze finansują lokalne projekty, w tej liczbie samorządowe, celowe i konieczne wydaje się budowanie nowych, synergicznych relacji z samorządami różnych szczebli, również z wykorzystaniem systemu poręczeniowego opartego na środkach finansowych pozostających w gestii marszałków województw i Banku Gospodarstwa Krajowego, oraz emisje obligacji komunalnych, co nie wiedzieć czemu stanowi ostatnimi czasy domenę dużych banków komercyjnych.