Raport specjalny | Trendy bankowości 2025 | Bez banków nie byłoby cyfrowego państwa

Jan Bolanowski
W ostatnich latach współpraca między polskim sektorem bankowym, instytucjami takimi jak Krajowa Izba Rozliczeniowa oraz administracją publiczną znacząco się zacieśniła, czyniąc z Polski lidera w integracji usług bankowych z e-administracją. Dzięki temu obywatele mogą korzystać z licznych usług publicznych bezpośrednio poprzez aplikacje bankowe, co upraszcza i przyspiesza załatwianie spraw urzędowych.
Gigantyczna praca
Cały czas rośnie również absorpcja bankowych rozwiązań wśród obywateli kontaktujących się z administracją. Badania przeprowadzone przez KIR i Związek Banków Polskich w połowie ub.r. wskazują, że 43% użytkowników bankowości internetowej korzysta z potwierdzania tożsamości w kontaktach z administracją publiczną, 26% w usługach użyteczności publicznej, a 21% w usługach medycznych.
– Głównym osiągnięciem ostatnich lat w obszarze ułatwiania dostępu jest bez wątpienia cały mechanizm potwierdzania tożsamości klientów. Zaczynając od ePUAP, przez profil zaufany, a kończąc na MojeID, możemy śmiało stwierdzić, że banki i administracja publiczna wykonały gigantyczną pracę, która przynosi świetne efekty. Klienci od wielu lat nie tylko nie muszą załatwiać wielu swoich spraw fizycznie w ZUS czy w urzędach skarbowych, ale przede wszystkim nie muszą pamiętać kilku zestawów loginów i haseł do każdego portalu administracji publicznej – mówi Michał Bończysty, dyrektor ds. rozwoju bankowości internetowej w Credit Agricole Banku Polska.
Dzięki rozwiniętej bankowości elektronicznej przy współdziałaniu agenta rozliczeniowego i organów administracji publicznej milionom Polaków wystarczy dziś tylko wiedza o tym, jak zalogować się do swojego banku, by móc rozliczyć podatki, sprawdzić recepty, stan konta w PPK czy ZUS, a nawet liczbę punktów karnych. Co więcej, dzięki uniwersalności narzędzia MojeID do węzła mogą dołączyć również serwisy komercyjne, wymagające weryfikacji tożsamości użytkowników. Warto podkreślić, że bankowość elektroniczna to nie tylko działania techniczne i integracje systemów. Banki dokładają wszelkich starań, żeby klienci oraz ich dane były odpowiednio zweryfikowane, kompletne i aktualne. Jest to krytyczny element, żeby cały ekosystem działał poprawnie.
Cyfrowe biuro podawcze
Drugim istotnym obszarem współpracy jest obsługa dokumentów administracji publicznej w ramach systemu bankowego. Aplikacja czy serwis bankowy stają się cyfrowym biurem podawczym, w którym obywatele mogą załatwić urzędową sprawę.
– Warto przypomnieć, że pionierskim przedsięwzięciem w tym zakresie było uruchomienie programu „Rodzina 500+”. Po raz pierwszy wnioski o przyznanie świadczenia można było składać całkowicie zdalnie, bezpośrednio w systemach bankowości elektronicznej. Ułatwiło to proces aplikacji i usprawniło przetwarzanie wniosków, a w rezultacie przyspieszyło procesy administracyjne i znacznie odciążyło urzędy. Projekt ,,Rodzina 500+” stał się cennym przykładem rozwiązania pomocowego, opartego na infrastrukturze bankowej, a pozytywne doświadczenia wyniesione z jego realizacji otworzyły drogę kolejnym działaniom międzysektorowym – podkreśla Robert Trętowski, wiceprezes zarzą...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI