Raport specjalny | Technologie Bankowe – Zdaniem Ekspertów | Jakie rozwiązania technologiczne mogą w największym stopniu wpłynąć na dalszy proces digitalizacji banków?
Marcin Schubert,
dyrektor Departamentu Technologii Cyberbezpieczeństwa i Transformacji Cyberbezpieczeństwa, Santander Bank Polska:
Proces digitalizacji sektora bankowego w Polsce przyspiesza i w najbliższych latach kluczową rolę odegra w tym adaptacja generatywnej sztucznej inteligencji oraz rozwój uczenia maszynowego, które już dziś umożliwiają automatyzację procesów decyzyjnych, skuteczne wykrywanie nadużyć oraz personalizację oferty dla klientów. Ich zastosowanie znacząco podniesie efektywność operacyjną banków i jakość obsługi klienta. Coraz częściej AI wspiera również zespoły deweloperskie, przyspieszając proces tworzenia, testowania i wdrażania nowych rozwiązań technologicznych. Automatyzacja kodowania, analiza błędów w czasie rzeczywistym i generowanie rekomendacji architektonicznych pozwalają skrócić czas wprowadzania innowacji na rynek.
Równie istotna jest tzw. „migracja do chmury obliczeniowej”. Dzięki niej banki mogą uzyskać większą elastyczność, lepszą skalowalność i szybsze wdrażanie innowacji. Łatwiejszą integrację z fintechami i innymi firmami, poszukującymi połączenia ich tradycyjnych produktów wraz z produktami bankowymi, ułatwi tworzenie nowych modeli biznesowych opartych na współpracy i wymianie danych.
Wraz z rosnącym znaczeniem technologii chmurowych rośnie potrzeba dostosowania przepisów prawa, zwłaszcza w obszarze outsourcingu usług IT. Regulacje, choć coraz bardziej otwarte na innowacje, wciąż bywają barierą dla pełnego wykorzystania potencjału chmury. Przejrzyste, spójne i nowoczesne ramy prawne są niezbędne, by banki mogły bezpiecznie i zgodnie z regulacjami korzystać z usług zewnętrznych dostawców technologii.
Aplikacje mobilne rozwijają się dynamicznie, stając się podstawowym kanałem kontaktu klienta z bankiem. W niedalekiej przyszłości nie tylko umożliwią realizację podstawowych operacji, ale też zintegrują dodatkowe funkcje, jak zarządzanie budżetem, inwestycjami, a nawet wsparcie doradcze oparte na AI. Intuicyjny interfejs, ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI