Raport Specjalny | Technologie Bankowe – Verifone | Terminale płatnicze oparte na systemie Android, czyli jak technologia napędza świat płatności i handel

Raport Specjalny | Technologie Bankowe – Verifone | Terminale płatnicze oparte na systemie Android, czyli jak technologia napędza świat płatności i handel
Alfred Zachwiej, Verifone. Fot. CPBiI / Karol Zapała
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Nasze urządzania płatnicze mają te same parametry i funkcjonalności, nie tylko we wszystkich krajach Unii Europejskiej, ale szerzej na wszystkich rynkach, na których działamy, a jest ich ponad 160 na całym świecie – podkreśla Alfred Zachwiej, prezes zarządu Verifone w Polsce i Head of Partnerships w regionie EMEA, w rozmowie z Konradem Machowskim.

Rynek finansowy zmierza w kierunku łączenia usług bankowych i pozabankowych. Czy ten trend jest również widoczny w branży płatności i terminali płatniczych?

– Współczesne terminale płatnicze pozwalają zaoferować znacznie więcej niż tylko obsługę płatności. Jeden z głównych trendów, jaki obserwujemy, to taki, gdzie urządzenia płatnicze pełnią znacznie większą rolę niż w przeszłości i ten kierunek będzie się rozwijał. Dzieje się tak dlatego, że terminale płatnicze są wyposażone w system Android i dzięki temu są znacznie bardziej przyjazne dla programistów, którzy mogą przygotowywać aplikacje wspierające przedsiębiorców.

Dobrym przykładem jest branża gastronomiczna, gdzie za pomocą jednego urządzania, jakim jest terminal płatniczy, kelner może przyjąć od klienta zamówienie, a po zrealizowaniu usługi, przyjąć płatność i wystawić paragon fiskalny. Co ważne, dzięki terminalom przenośnym można to zrobić bezpośrednio przy stoliku restauracyjnym, bez konieczności proszenia klienta o udanie się do miejsca, gdzie znajduje się tradycyjna kasa fiskalna.

Innym przykładem jest tokenizacja. Ta technologia nie tylko zwiększa bezpieczeństwo transakcji, ale także pomaga w budowaniu doświadczeń omnichannel. Klient może np. rozpocząć transakcję online w sklepie odzieżowym, wybierając kolor i rozmiar ubrania, a następnie udać się fizycznie do sklepu, żeby przymierzyć wybraną rzecz i tam już sfinalizować transakcję. W zależności od preferencji może to zrobić przy kasie lub samodzielnie za pomocą aplikacji.

Terminale płatnicze w powszechnej opinii są urządzeniami uniwersalnymi, wykorzystywanymi w wielu branżach bez konieczności modyfikacji. Na ile możemy mówić o dostosowywaniu terminali pod indywidualne oczekiwania poszczególnych segmentów odbiorców? Innymi słowy, czy terminal u fryzjera różni się od tego w food trucku lub dużych sieciach handlowych?

– W naszej branży często spotykamy się ze stwierdzeniem, że urządzenia płatnicze mają być bezpieczne i działać w sposób niezawodny oraz intuicyjny dla akceptantów i ich klientów. Terminal służy do realizacji transakcji płatniczych, więc kwestia bezpieczeństwa jest oczywista. Nasze urządzenia spełniają rygorystyczne normy PCI (ang. Payment Card Industry), zapewniające określony standard bezpieczeństwa.

Jeśli chodzi o niezawodność i działanie w sposób intuicyjny, to tutaj każda branża może mieć swoją specyfikę, na którą odpowiadamy różnymi typami urządzeń płatniczych. Zobrazuję to na konkretnych przykładach.

W salonie fryzjerskim lub szerzej w branży beauty, dobrze sprawdzą się terminale przenośne, zapewniające wygodę dokonywania transakcji w każdym miejscu. Dla tej branży ważny jest także nowoczesny design urządzenia. Terminale przenośne bardzo dobrze sprawdzą się także w food truckach i segmencie dostaw, ale tutaj poza nowoczesnym designem, kluczowe są także inne parametry, takie jak np. długość pracy urządzenia na jednym ładowaniu baterii, zasięg GSM i łączność Wi-Fi oraz odporność na działanie warunków atmosferycznych i uszkodzenia mechaniczne.

W handlu detalicznym liczba transakcji przeprowadzanych każdego dnia jest znacząca, dlatego w tym segmencie dobrze sprawdzą się terminale typu multilane, countertop i pin pady. Ponadto duże i kolorowe wyświetlacze mogą być również wykorzystywane jako dodatkowy nośnik reklamy, co już obserwujemy u naszych klientów.

Mały i średni handel oraz gastronomia docenią zintegrowane rozwiązania POS, gdzie moduł płatniczy jest zintegrowany z dużym wyświetlaczem, który pozwala np. na instalację aplikacji kasowej i do zarządzania stolikami w restauracji.

A co z ofertą dla transportu zbiorowego i sprzedaży samoobsługowej?

– To dynamicznie rozwijające się segmenty rynku, na potrzeby których odpowiadają urządzenia płatnicze typu unattended. Są one używane np. w parkometrach, biletomatach w komunikacji publicznej, stacjach ładowania pojazdów elektrycznych oraz automatach vendingowych. Intuicyjna obsługa dla klienta końcowego i odporność na działanie warunków atmosferycznych, to kluczowe parametry brane pod uwagę przez naszych partnerów.

Na ile rozwiązania dostarczane przez Verifone w tym regionie wyróżniają się w stosunku do oferty na inne części Europy i świata?

– Nasze urządzania płatnicze mają te same parametry i funkcjonalności, nie tylko we wszystkich krajach Unii Europejskiej, ale szerzej na wszystkich rynkach, na których działamy, a jest ich ponad 160 na całym świecie.

Naszymi klientami są duże sieci handlowe, które działają nie tylko na różnych rynkach wewnątrz Unii Europejskiej, ale także na innych kontynentach. Terminale płatnicze w ich sklepach są zintegrowane z systemami finansowymi centrali i muszą być tak samo niezawodne i dostarczać te same zbiory danych. Niezależnie od tego, czy krajem działania terminala jest Polska, Grecja, Holandia, Wielka Brytania, czy np. Australia lub Brazylia.

Rozmawiając z kolegami spoza Europy, często słyszę, że nasz region jest bardzo zaawansowany technologicznie. Zgadzam się z tym stwierdzeniem, bo poza zgodnością z wymogami krajowymi, nasze rozwiązania muszą także spełniać wymogi europejskie.

Niedawno weszła w życie unijna dyrektywa o dostępności. Jakie działania podejmują dostawcy terminali i innych technologii płatniczych, by były one dostosowane do oczekiwań osób z niepełnosprawnościami czy seniorów?

– Zacznę od tego, że poruszył pan bardzo ważną społecznie kwestię. Z jednej strony mówimy o rozwiązaniach przyjaznych dla osób z niepełnosprawnościami. Z drugiej strony raporty pokazują, że mieszkańcy Europy żyją coraz dłużej. Ważne, żeby za wzrostem długości życia szedł także wzrost jakości życia seniorów.

Jesteśmy liderem w tej dziedzinie. Jako przykład podam rozwiązanie, które opracowaliśmy już kilka lat temu. Verifone Navigator umożliwia dokonywanie płatności osobom niedowidzącym i niewidomym. Żeby jeszcze lepiej spełnić potrzeby tej grupy, Verifone Navigator przygotowaliśmy we współpracy z Royal National Institute of Blind People z Wielkiej Brytanii. Ponadto rozwiązania Verifone wypełniają wymogi unijnej dyrektywy o dostępności (European Accessibility Act), a nasze urządzenia posiadają między innymi gniazda słuchawkowe i przyciski regulujące głośność komend głosowych.

Jednym ze sposobów na zwiększenie dostępności usług finansowych jest biometria, która może znacząco usprawnić dokonywanie płatności. Czy jest szansa na jej upowszechnienie?

– Biometria jest wygodna dla klientów i pozwala na przyśpieszanie transakcji, co jest kluczowe dla usprawniania handlu. Na początku naszej rozmowy poruszyłem kwestię tokenizacji, w kontekście budowania doświadczeń omnichannel. Nasze rozwiązanie biometryczne pozwala na dokonywanie płatności za pomocą rozpoznawania twarzy i wykrywania naczyń krwionośnych dłoni, a technologia tokenizacji dodatkowo zabezpiecza dane klientów. Jeśli chodzi o wygodę, to jest to nie tylko szybka metoda płatności, ale dzięki biometrii klient nie potrzebuje mieć przy sobie karty, telefonu czy smartwatcha. To, jak biometria może usprawniać handel, najlepiej jest pokazać na przykładach z różnych branż.

Sieci handlowe mogą lepiej angażować klientów za pomocą programów lojalnościowych oraz dostarczać spersonalizowane rekomendacje zakupowe. W restauracjach typu fast food biometria pozwala obsługiwać szybciej klientów i zmniejszać kolejki. W sklepach typu convenience można nie tylko łączyć różne programy lojalnościowe, ale biometria pozwala także na weryfikację wieku przy zakupie produktów przeznaczonych dla osób pełnoletnich.

W Verifone uważamy, że czas na upowszechnienie biometrii w płatnościach właśnie nadszedł. Nie tylko jesteśmy pionierem w tej dziedzinie, ale chcemy być także liderem, który kształtuje nowe trendy. Właśnie dlatego nasz moduł biometryczny ma możliwość łatwej i płynnej integracji z każdym urządzeniem płatniczym.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK