Raport Specjalny | Technologie Bankowe – T-Mobile | Mobile as a Service od T-Mobile | Krok milowy w procesie cyfryzacji sektora bankowo-finansowego

Raport Specjalny | Technologie Bankowe – T-Mobile | Mobile as a Service od T-Mobile | Krok milowy w procesie cyfryzacji sektora bankowo-finansowego
Fot. ZinetroN/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zachowanie ciągłości biznesowej, lepsza jakość użytkowanego sprzętu, wpływająca na efektywność pracy i jakość obsługi klienta, zgodność z normami DORA, NIS2 czy standardami ESG – lista argumentów przemawiających za najmem urządzeń mobilnych w ramach modelu „Mobile as a Service” jest faktycznie długa. Rozwiązanie, choć zaprojektowane dla całego rynku, ma szczególne zastosowanie w największych podmiotach, zatrudniających tysiące pracowników w różnych lokalizacjach.

Globalny sektor bankowy od lat stanowi forpocztę dynamicznej cyfryzacji biznesu, a jego liderami są podmioty działające na rynku polskim. Przypominają one coraz bardziej huby technologiczne oferujące klientom indywidualnym i biznesowym kolejne cyfrowe narzędzia.

Jednak transformacja naturalnie nie omija również wewnętrznej struktury banków i instytucji finansowych. Podobnie jak podmioty z innych sektorów, także one podlegają cyfrowym przeobrażeniom. Automatyzacja obsługi kontraktów mobilnych stała się bowiem biznesową koniecznością, a takie urządzenia, jak telefon komórkowy, nie są już przez pracowników traktowane jako benefit, ale podstawowe narzędzie do wykonywania obowiązków zawodowych. Fakt ten wymusza na pracodawcach zapewnienie pracownikom nieograniczonego dostępu do świata cyfrowego w każdym miejscu i czasie.

Odpowiedź na te trendy stanowi koncepcja Mobile as a Service (MaaS), obejmująca całe spektrum potencjalnych potrzeb: od najmu i dystrybucji urządzeń mobilnych, poprzez wsparcie techniczne, samoobsługę w zarządzaniu usługami, po cyfrową ochronę pracowników oraz ich sprzętu. Pełni ona również kluczową rolę w optymalizacji kosztów i racjonalizacji budżetów firm i instytucji, z których operator zdejmuje konieczność manualnej obsługi urządzeń, minimalizując ryzyko niekontrolowanego wzrostu kosztów usług mobilnych.

Zmiana dotychczasowej filozofii – z kupowania i samodzielnego zarządzania sprzętem na model najmu – to wielowymiarowa oszczędność: pieniędzy, czasu i zasobów. Najem oznacza usługę zlecaną zaufanemu podmiotowi zewnętrznemu, na podstawie przejrzystej i korzystnej umowy. Właściwie wyeliminowane zostają wszelkie problemy formalne i księgowe, związane z zarządzaniem flotą telefonów, tabletów czy innego rodzaju sprzętu — znajduje się to bowiem w gestii operatora telekomunikacyjnego. Użytkowanie zamiast kupowania oznacza również odciążenie zespołów IT banków, także ich działów kadr czy sekretariatów, które mogą zaoszczędzony czas przeznaczyć na znacznie istotniejsze z perspektywy rozwoju organizacji działania.

Zmniejszenie kosztów administracyjnych uzyskujemy również poprzez oddanie pracownikom możliwości samodzielnych zmian usług na użytkowanym numerze, podglądu ich wykorzystania czy zakupu dodatkowych pakietów danych na koszt i użytek pracownika. Przy dużych rozproszonych organizacjach, jakimi są banki, istotnym elementem oszczędności i bezpieczeństwa jest również dystrybucja telefonów i kart SIM do pracowników – T-Mobile, wykorzystując sprawdzone rozwiązania, zapewni dostarczenie tych narzędzi wprost z magazynu operatora bezpośrednio do pracownika w sposób dla niego najwygodniejszy. Bank może śledzić cały proces bez konieczności angażowania swoich zasobów administracyjnych do takiej redystrybucji.

Każda inwestycja musi być także rozpatrywana pod kątem zgodności z aktami prawnymi i normami, jak DORA, NIS2, a także standardy ESG. Koncepcja MaaS w sposób oczywisty z nimi koresponduje: czy to na poziomie wzmacniania odporności cyfrowej i cyberbezpieczeństwa, czy minimalizacji wpływu na klimat i środowisko naturalne.

Skorzystanie z modelu MaaS pozwala na minimalizację ryzyk w najbardziej newralgicznym obszarze funkcjonowania każdej organizacji, jakim jest dostęp do wysokiej jakości sprzętu po rozsądnej cenie oraz skorzystania z wiedzy, doświadczenia oraz know-how największych, globalnych operatorów i pracujących dla nich fachowców.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK