Raport specjalny | SZTUCZNA INTELIGENCJA W FINANSACH | Sztuczna, ale prawdziwie pomocna
Systemy te wykorzystują postęp w technologiach informatycznych i dostępną wiedzę z zakresu matematyki, logiki formalnej, sztucznych sieci neuronowych, statystyki, prawdopodobieństwa i ekonomii, a także psychologii, językoznawstwa, filozofii itp.
Wykorzystanie AI w branży bankowej rośnie
Tak wynika z opublikowanego w maju przez Brandessence Market Research and Consulting raportu „AI in Banking Industry Global Size, Trends, Competitive, Historical & Forecast Analysis, 2021-2027″. Podkreślono w nim, że banki wdrażają AI w ramach funkcji średniego szczebla dla wykrywania, oceny ryzyka i zapobiegania przypadkom oszustw płatniczych, ulepszania procesów przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML) i przeprowadzania kontroli regulacyjnych „poznaj swojego klienta” (KYC).
Zdaniem analityków, wysokie wymagania stawiane chatbotom, dotyczące obniżania kosztów szkolenia agentów, personalizacji doświadczeń klientów, poprawy ich obsługi i szybkiego rozwiązywania zapytań klientów, są kluczowymi czynnikami rozwoju AI w branży bankowej. Jako przykład podano Amy, chatbot zaprojektowany specjalnie przez The Hongkong and Shanghai Banking Corporation (HSBC) do obsługi klienta bankowości korporacyjnej. Jest dostępny dla władających językiem chińskim i angielskim, na komputerach stacjonarnych i urządzeniach mobilnych.
Autorzy raportu uważają, że globalny rynek sztucznej inteligencji w sektorze bankowym zdominuje Ameryka Północna – ze względu na rosnące wykorzystywanie nowo powstających technologii cyfrowych. Z niedawnego raportu Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju wynika, że liczba urządzeń IoT wzrośnie z 9,9 mld w 2019 r. do 21,5 mld w 2025 r., Stany Zjednoczone odpowiadają zaś za 50% globalnych wydatków na nie. Rejon Azji i Pacyfiku ma być zaś najszybciej rozwijającym się regionalnym rynkiem dla AI w bankowości.
W raporcie Business Insider „Global AI in Banking Industry”, opublikowanym w styczniu br. podano z kolei, że wykorzystanie sztucznej inteligencji w bankowości dojrzewa, przyczyniając się do powstawania bardziej złożonych rozwiązań, generujących większe zwroty z inwestycji w segmentach biznesowych. Większość firm świadczących usługi finansowe twierdzi, że wdrożyła tę technologię w zarządzanie ryzykiem (56%) i generowanie przychodów poprzez nowe produkty i procesy (52%). 80% banków ma świadomość potencjalnych korzyści płynących ze stosowania AI.
Wśród najważniejszych graczy na rynku rozwiązań sztucznej inteligencji dla branży bankowej wymienia się tak znaczące firmy, jak: Microsoft, Google, Intel, Oracle, Amazon, Salesforce.com, SAP, Zest AI, IBM, DataRobot i Accenture.
Technologia niezwykle pomocna
Pierwszym krokiem przy zastosowaniu nowych technologii powinna być identyfikacja miejsc, w których warto zastosować rozwiązania ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI