Raport specjalny | SZTUCZNA INTELIGENCJA W FINANSACH | Smart przyszłość

Raport specjalny | SZTUCZNA INTELIGENCJA W FINANSACH | Smart przyszłość
Fot. Pugun & Photo Studio/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Globalne wdrożenie 5G, a nawet przyszłościowo 6G, umożliwi działanie milionów urządzeń bez zakłóceń i w tym samym czasie. Internet rzeczy pozwoli natomiast na połączenie urządzeń osobistych (smartwatch, smartfon), inteligentnych domów, instytucji, samochodów z nowoczesnymi terminalami do przyjmowania płatności, tworząc tym samym "smart world".

W dziesiątej edycji raportu Ericsson „10 gorących trendów konsumenckich ConsumerLab” podkreślono przewidywania konsumentów co do ról, które inteligentne urządzenia mogłyby przyjąć w przyszłości. Otóż, oczekują oni podobno, że do 2030 r. technologia stanie się bardziej elastyczna i interaktywna, a inteligentne urządzenia będą umożliwiały podejmowanie bardziej proaktywnych, a nawet kreatywnych wyborów w wielu sytuacjach dnia codziennego. Czy także bankowcy, nie tylko konsumenci, oczekują rozwoju technologii m.in. IoT, AI, 5G?

Nie zasypiają gruszek w popiele

Banki, będąc przedsiębiorstwami z drugą nogą technologiczną, implementują te technologie we własnych rozwiązaniach. Mamy już sporo przykładów na użycie AI, jeżeli chodzi o IoT i 5G, to jesteśmy na etapie budowania koncepcji, aby dostarczyć klientom poprzez nasze usługi dodatkowych wartości – zapowiada Adam Mańka, dyrektor Departamentu Rozwoju Aplikacji Banku Millennium.

Postępujący rozwój technologii i wkraczanie innowacji w kolejne obszary życia i działalności człowieka są nieuniknione. Rewolucja już się zaczęła, także w obszarze bankowym. Już dziś funkcjonują przelewy przez asystenta głosowego, biometryczne karty płatnicze oraz inne formy płatności – przez skanowanie siatkówki oka („PayEye”), płatność uśmiechem („Smile to pay” ), twarzą czy dłonią. Testowane są także chipy podskórne do płatności zbliżeniowych. Możliwe, że w przyszłości można będzie np. iść do sklepu czy restauracji, złożyć zamówienie i wyjść, bo cała transakcja płatności za nie odbędzie się w tle. Ich nośnikiem będzie człowiek, jego cechy biometryczne połączone z rachunkiem bankowym. Wszystko za sprawą AI, która nas zidentyfikuje oraz IoT, które zrozumie naszą interakcję z każdym przedmiotem. Oczywiście, nie wolno zapomnieć o kwestii ochrony danych biometrycznych, wyrażania zgody na ich wykorzystanie oraz kwestiach prawnych – jednak niewidzialne technologie powoli stają się rzeczywistością.

Sztuczna inteligencja już dziś przynosi wiele korzyści. Ma zastosowanie w chatbotach, czy przy dokonywaniu niezwykle dokładnych analiz biznesowych. Dzięki chmurom obliczeniowym, gigałączności i AI banki coraz szybciej będą wydawały np. decyzje kredytowe. Trendami, które ostatnio częściej wybrzmiewają w mediach związanych z nowymi technologiami są hiperpersonalizacja – oferowanie produktów i usług szytych na miarę, oraz algorytmizacja życia – robo-doradztwo, zaspokajanie potrzeb i intencji zakupowych na podstawie rzeczywistych i przewidywanych zachowań indywidualnych w czasie rzeczywistym (real-time CRM) przy zastosowaniu sztucznej inteligencji. Ich wykorzystanie pozwoli na jeszcze dokładniejsze dopasowanie produktów i usług do potrzeb klientów – informuje Łukasz Wojdyła, dyrektor Działu FinTech i Technologii eCommerce w Alior Banku.

Dzięki sztucznej inteligencji aplikacje bankowe – na podstawie wzorców stuknięć, trajektorii przewijania, a nawet sposobu trzymania urządzenia – będą w stanie weryfikować w czasie rzeczywistym, w jaki sposób klient korzysta z aplikacji. W przypadku jakichkolwiek odchyleń od normy, użytkownik zostanie natychmiast wylogowany lub poproszony o dodatkowe uwierzytelnienie. AI przyczyni się do ochrony użytkowników aplikacji mobilnych. Takie rozwiązania są stosowane obecnie, jednak technologia musi zostać jeszcze dopracowana, zarówno pod kątem bezpieczeństwa, jak i przyjazności i user experience.
Naturą internetu rzeczy jest korzystanie z usług czy przedmiotów w danej lokalizacji, kontekstowo. Banki w świecie IoT powinny zapewnić inteligentne rozliczenia za skorzystanie z urządzenia czy usługi, najlepiej w tle – bez czynnego udziału użytkownika. Urządzenie, z którego skorzystamy, skontaktuje się, poprzez aplikację rozliczeniową, z naszym bankiem i przekaże zarejestrowane dane dotyczące sposobu korzystania z niego lub usług oraz ich kosztu. Banki, chcąc być częścią tego ekosystemu, już dziś oferują w swoich aplikacjach wynajęcie samochodu, hulajnogi czy roweru, zakup biletu komunikacji miejskiej albo zlokalizowanie miejsca parkingowego i opłacenie go co do sekundy. A to tylko wstęp do przyszłości z wszechobecnym IoT – zapowiada Łukasz Wojdyła.

Zaawansowana analityka metadanych, w po­łączeniu ze sztuczną inteligencją, internetem rze­czy i giga łącznością sieci 5G sprawi, że świat, także bankowy, jeszcze przyspieszy. Klienci przyzwyczajani do wysokiej jakości usług realizowanych natychmiastowo i w coraz większym zakresie staną się jeszcze bardziej wymagający w stosunku do banków i aplikacji bankowych.

Sektor bankowy oczekuje szybkiego rozwoju nowoczesnych technologii. Właściwie banki i instytucje płatnicze już teraz możemy nazywać firmami IT o profilu finansowym. Ogromna część pracowników tego sektora ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK