Raport Specjalny. Płatności w internecie: Nie do końca zdobyty rynek

Raport Specjalny. Płatności w internecie: Nie do końca zdobyty rynek
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rosnąca popularność elektronicznych form płatności idzie w parze z globalizacją handlu, również tego detalicznego. Także i Polacy coraz chętniej robią zakupy za granicą, korzystając ze światowych platform e-commerce. Konsekwencją tych trendów jest powszechne użycie różnych schematów płatności bezgotówkowych, które, w zależności od ich dostawcy, reprezentują różny poziom technologicznego zaawansowania.

Elektronizacja polskiego rynku płatności przebiegała ewolucyjnie – powoli, stopniowo i konsekwentnie. Pierwszymi operacjami bezgotówkowymi były przelewy międzybankowe, później pojawiły się indywidualne konta z dostępem do sieci, a podstawowym instrumentem płatniczym były karty, zabezpieczone kodem PIN. 

Akceptacja dla nowych form zapłaty

Z początku polskie społeczeństwo podchodziło z dystansem do innowacyjnych rozwiązań, niemniej na przestrzeni ostatnich lat sytuacja zmieniła się diametralnie. Polacy przyswoili nowe rozwiązania, zanikają też takie bariery psychologiczne, jak nieufność i obawy związane z aktywnością cyberprzestępców. Z technologicznych nowinek korzystają dziś nawet seniorzy. Stale zwiększa się dostępność produktów bankowych i aplikacji, ułatwiających wykonywanie transakcji bezgotówkowych, niemniej największą popularnością nadal cieszą się tradycyjne karty płatnicze i e-konta. 

Raport „Płatności Cyfrowe 2019”, zrealizowany przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, ukazuje preferencje Polaków w dziedzinie płatności. Wyniki badań potwierdziły, że tylko w ub.r. liczba korzystających z elektronicznych metod zapłaty zwiększyła się w porównaniu z 2018 r. o 9 pkt. proc. Płatności bezgotówkowe cieszą się również coraz większym zaufaniem, gdyż są postrzeganie jako forma bezpieczna i praktyczna. Potwierdzają to wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa przez POLASIK Research. Ponad 80% Polaków uważa, że karty płatnicze są wygodne i szybkie. Coraz bardziej uzależniamy się od elektronicznego pieniądza, chociaż, jak uważają twórcy wspomnianego raportu, dużą popularnością cieszy się również gotówka. Aż 62% uczestników tego badania ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK