Raport Specjalny | Płatności Bezgotówkowe | AI zmienia płatności

Raport Specjalny | Płatności Bezgotówkowe | AI zmienia płatności
Fot. stock.adobe.com / Gerciane
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sztuczna inteligencja w obszarze płatności ma potencjał, by wprowadzić znaczące zmiany, choć niekoniecznie muszą one być zawsze rewolucyjne. AI może przyczynić się m.in. do wzmocnienia bezpieczeństwa płatności, szczególnie w kontekście wykrywania oszustw.Sztuczna inteligencja z dnia na dzień wdarła się do wielu obszarów naszego życia i do wielu sektorów gospodarki – także w obszar bankowości. – Sztuczna inteligencja to technologia znana od wielu lat, w ostatnim czasie zyskująca na popularności, a jej rozwój z każdym dniem przyśpiesza. Już teraz dla wielu branż jest to rozwiązanie rewolucyjne – z pewnością bankowość może być jednym z obszarów, w którym wprowadzone rozwiązania z pomocą AI będą innowacją, która wpłynie na dotychczasowe schematy płatności klientów. Technologia ta pozwala również na optymalizację wielu istniejących już procesów – zauważa Marcel Masełko, Product Manager banku Credit Agricole. Nie ma wątpliwości, że AI (Artifical Intelligence) usprawnia również proces dokonywania płatności i zwiększa bezpieczeństwo transakcji finansowych. Zaawansowane algorytmy AI pomagają w wykrywaniu oszustw i działaniach prewencyjnych, co poprawia zaufanie klientów do systemu płatności. Ponadto oznacza też lepsze zrozumienie potrzeb klientów — analiza sentymentu i zastosowanie algorytmów AI w marketingu umożliwiają skuteczniejsze dostosowanie ofert do indywidualnych potrzeb klientów. – Sztuczna inteligencja w płatnościach może nie tylko zoptymalizować istniejące schematy poprzez automatyzację i zwiększenie efektywności procesów, ale także wprowadzić rewolucyjne zmiany w sposobie dokonywania transakcji. Dzięki AI możliwe jest wprowadzenie nowych metod autoryzacji, takich jak biometryka oparta na uczeniu maszynowym oraz zaawansowane systemy wykrywania oszustw w czasie rzeczywistym. W efekcie AI ma potencjał do transformacji sektora płatności, wpływając zarówno na bezpieczeństwo, wygodę, jak i dostępność usług finansowych – wylicza Karina Daniel, dyrektor Biura Sztucznej Inteligencji w Banku Pekao. Big Data Zaawansowane algorytmy mogą analizować ogromne ilości danych w czasie rzeczywistym. Jest to wykorzystywane m.in. w wykrywaniu podejrzanych transakcji i minimalizowaniu ryzyk związanych z płatnościami dokonywanymi przez oszustów. Sztuczna inteligencja pozwala na automatyzację obsługi klienta z wykorzystaniem coraz doskonalszych botów, zarządzanie ryzykiem kredytowym i precyzyjniejszą ocenę zdolności kredytowej klienta, czy też przypominanie klientom o nadchodzących płatnościach za subskrypcje na podstawie historii płatności. – Bazowanie na ogromnych ilościach danych w czasie rzeczywistym oraz na danych o kliencie może zrewolucjonizować personalizację usług. Algorytm może dostosować rekomendację produktów i usług klientowi na podstawie jego historii czy preferencji i wykorzystać dynamiczne zarządzanie cenami, uwzględniając zebrane dane oraz aktualnie występujące warunki rynkowe – informuje Marcel Masełko. Potencjał zmian Przedstawiciele PKO Banku Polskiego przekonują, że AI w płatnościach jest już dziś, choć klienci banków czy fintechów nie zawsze słyszą o tym szeroko i najczęściej nie mają świadomości, gdzie i jak ta sztuczna inteligencja działa – „W PKO Banku Polskim z pomocą sztucznej inteligencji m.in. umożliwiamy klientowi za pomocą Asystenta głosowego w aplikacji mobilnej IKO przeprowadzenie analizy jego wydatków i oszczędności czy zlecenie przelewu do konkretnej osoby po prostu mówiąc np. «przelej stówkę do…» . Klient może też zrobić zdjęcie rachunku i podstawić go do przelewu. Obserwujemy, że klienci w aplikacji nie chcą zbyt dużo wpisywać, chcą aby większość rzeczy podstawiała się im automatycznie”. AI jest pomocna zwłaszcza w obszarze płatności kartami. Globalne organizacje kartowe – takie jak Mastercard czy Visa – deklarują, że już od wielu lat wykorzystują rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji do monitoringu transakcji i wykrywania podejrzanych zachowań, czy potencjalnych oszustw. To na pewno właściwe zastosowanie AI, bo organizacje kartowe przetwarzają w czasie rzeczywistym miliardy transakcji różnego typu z całego świata i tylko sztuczna inteligencja jest w stanie przetwarzać w krótkim czasie tak ogromną ilość danych oraz znaleźć podejrzane zachowania, by przeciwdziałać oszustwom już w zarodku. Wejście AI w obszar monitoringu transakcji wydaje się być naturalnym obszarem, zarówno lokalnie – w skali pojedynczego banku czy całego kraju (np. w Polsce w przypadku płatności BLIK czy przelewów realizowanych przez KIR), jak również globalnie (np. systemy kartowe). – Sztuczna inteligencja w obszarze płatności ma potencjał, by wprowadzić znaczące zmiany (…). Jednakże, z racji wysokiej wrażliwości danych oraz krytycznego charakteru transakcji płatniczych, implementacja AI musi odbywać się w sposób bardzo przemyślany i ostrożny. Obecnie sztuczna inteligencja nie jest w stanie w pełni zastąpić człowieka w zarządzaniu złożonymi przepływami płatności, lecz stanowi cenne wsparcie w optymalizacji procesów – podsumowuje Anna Stepanów, Product Ownerka Produktu Sztuczna Inteligencja i Analityka w Banku BNP Paribas. 


Marcin Złoch

Sztuczna inteligencja z dnia na dzień wdarła się do wielu obszarów naszego życia i do wielu sektorów gospodarki – także w obszar bankowości.

Sztuczna inteligencja to technologia znana od wielu lat, w ostatnim czasie zyskująca na popularności, a jej rozwój z każdym dniem przyśpiesza. Już teraz dla wielu branż jest to rozwiązanie rewolucyjne – z pewnością bankowość może być jednym z obszarów, w którym wprowadzone rozwiązania z pomocą AI będą innowacją, która wpłynie na dotychczasowe schematy płatności klientów. Technologia ta pozwala również na optymalizację wielu istniejących już procesów – zauważa Marcel Masełko, Product Manager banku Credit Agricole.

Nie ma wątpliwości, że AI (Artifical Intelligence) usprawnia również proces dokonywania płatności i zwiększa bezpieczeństwo transakcji finansowych. Zaawansowane algorytmy AI pomagają w wykrywaniu oszustw i działaniach prewencyjnych, co poprawia zaufanie klientów do systemu płatności. Ponadto oznacza też lepsze zrozumienie potrzeb klientów — analiza sentymentu i zastosowanie algorytmów AI w marketingu umożliwiają skuteczniejsze dostosowanie ofert do indywidualnych potrzeb klientów.

Sztuczna inteligencja w płatnościach może nie tylko zoptymalizować istniejące schematy poprzez automatyzację i zwiększenie efektywnoś...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK