Raport Specjalny | Obsługa Gotówki | Transformacja rynku obrotu gotówkowego w Polsce
Czy faktycznie tak szybko zbliżamy się do świata „post cash” i co może świadczyć o tym, że gotówka pozostanie z nami jeszcze długo i warto inwestować w jej obsługę?
– Technologie bezgotówkowe rozwijają się naprawdę szybko i stanowią element ciągłego postępu informatycznego, automatyzacji pewnych procesów zakupowych oraz integracji systemów płatniczych i internetu rzeczy. Obserwujemy starania zespołów sprzedażowych o przywiązanie klienta do siebie na dłużej technologią w formule usługi. To wszystko powoduje, że wygodnie jest korzystać z nowoczesnych form płatności, co wcale nie oznacza, że zupełnie swobodnie. Strony transakcji muszą mieć dostęp do internetu, do systemu płatniczego i nie pozostajemy przy tym anonimowi. Systemy big data dużych organizacji chętnie przeanalizują nasz profil i potrzeby zakupowe. Zawsze gdzieś zostanie ślad po naszych zakupach i nic w tym złego.
Warto jednak mieć wybór i świadomie decydować, kiedy i z której formy płatności chcemy skorzystać. Poza takim wyborem pozostaje jeszcze kwestia bezpieczeństwa. Wojna w Ukrainie oraz walka w cyberprzestrzeni w połączeniu z trwającym kryzysem energetycznym i paliwowym pokazują, jak istotne jest zachowanie ciągłości działania państwa i jego filarów, w tym obrotu gotówkowego. Jest to jeden z niezbędnych czynników, dzięki któremu możemy czuć się bezpiecznie, zaspokajając potrzeby zakupowe w różnych sytuacjach. Również pandemia COVID-19 pokazała, że w sytuacjach nadzwyczajnych zwracamy się w kierunku gotówki i jest ona niezbędna dla naszego poczucia bezpieczeństwa. Wiele banków centralnych zmienia obecnie swoją politykę w kierunku zachowania obu form pieniądza – zarówno gotówkowego, jak i cyfrowego, nad którym od dłuższego czasu wszyscy pracują.
Co mogą zrobić interesariusze, jeśli chcą zoptymalizować cykl gotówkowy oraz zapewnić przyszłą rentowność i trwałość gotówki?
– Nie możemy uciec od technologii i tak jak w każdej dziedzinie, tak i w obsłudze gotówki istotne są systemy informatyczne oraz automatyzacja. Jeśli chodzi o integrację systemów IT, to firmy CIT i dostawcy rozwiązań informatycznych są gotowi do wspierania banków w tym zakresie. Banki chętnie rozwijają swoje aplikacje mobilne oraz różne kanały dostępu dla klienta końcowego i firmy CIT też są gotowe, żeby w tym procesie uczestniczyć i optymalizować łańcuch tak, by jak najmniej procesów wykonywanych było manualnie. To przełoży się na koszty funkcjonowania firm oraz obsługi gotówki.
Drugim czynnikiem jest coraz bardziej popularna usługa wdraż...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI