Raport Specjalny | Obsługa Gotówki | Rozwój rynku gotówki w Polsce
Zwiększony popyt na klasyczne płatności to zasługa głównie branży turystycznej, sektora detalicznego oraz banków i firm finansowych. W opublikowanym 17 lipca br. przez Verified Market Reports (VMR) raporcie, poświęconym rozwojowi światowego rynku obsługi gotówki w latach 2023–2030, sugerowano, że rynek ten w latach 2020–2025 odnotuje średnioroczny wzrost na poziomie ok. 5,3%.
Dość dynamiczny rozwój
Globalny rynek obsługi gotówki w 2020 r. szacowano na 5,3 mld USD, a przewiduje się, że osiągnie on wartość 7,2 mld USD do 2025 r. Składa się nań szereg usług, takich jak zarządzanie gotówką, jej liczenie i uwierzytelnianie oraz produkcję i eksploatację maszyn niezbędnych do tych procesów. Obsługa gotówki obejmuje jej liczenie, sortowanie i wydawanie, przy czym działania te są zwykle wykonywane przez zautomatyzowane maszyny, wyposażone w zintegrowane systemy uwierzytelniania, weryfikacji i bezpieczeństwa.
Wśród ograniczeń tego rynku analitycy VMR wymieniają wysokie koszty automatyzacji, brak wiedzy technicznej, a także konieczność częstej konserwacji urządzeń. Oczekuje się, że coraz powszechniejsze stosowanie do obsługi gotówki kiosków samoobsługowych, bankomatów i terminali w punktach sprzedaży (POS) przyspieszy rozwój rynku oraz obniży koszty przeprowadzanych operacji.
Również w Polsce widać rosnące zapotrzebowanie na zautomatyzowane systemy obsługi gotówki, zwłaszcza w sektorze detalicznym. Coraz częściej mówi się o wprowadzeniu maszyn do recyklingu gotówki czy o inteligentnych sejfach eliminujących potrzebę ręcznego zarządzania gotówką przy większej przejrzystości wykonywanych operacji. Do głównych graczy na światowym rynku zalicza się takie firmy, jak Glory, Giesecke & Devrient, Cummins-Allison, Crane, Nautilus Hyosung, Azkoyen Group, Diebold Nixdorf, ARCA i Telpar.
Wyzwania dla branży
Firma CHL Holding, wcześniej znana jako Konsalnet, to jeden z liderów na rynku przewozów gotówkowych (dysponuje 16 sortowniami, 400 bankowozami i obsługuje 8 tys. urządzeń gotówkowych). Jej przedstawiciele wskazują na wyzwania, z jakimi spotykają się firmy świadczące usługi z zakresu cash handlingu. Najważniejsze z nich to niedobór wykwalifikowanych pracowników. Na rynku trudno o specjalistów, którzy dysponują pozwoleniem na broń. Przy tym kandydatom do pracy w firmach CIT stawia się wygórowane wymogi, jak choćby wysoka sprawność fizyczna czy umiejętność pracy w grupie. Kolejna kwestia to konieczność zastosowania nowoczesnych technologii, wykorzystanie ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI