Raport Specjalny | Obsługa Gotówki | Nowe technologie w obsłudze gotówki
Marcin Złoch
Marcin Sternal, dyrektor Biura Obrotu Gotówkowego w Banku Pekao, uważa, że obrót gotówkowy ostatnio koncentruje się na wdrożeniu i ulepszaniu rozwiązań już wcześniej znanych i wykorzystywanych, dotyczących różnego rodzaju wpłatomatów czy wrzutni online. Głównym celem wdrożeń jest ciągłe usprawnianie procesu poprzez transfer strumienia obsługiwanego dotychczas tradycyjnie np. przy ladzie, czy poprzez konwój transportujący każdą wpłatę zamkniętą klienta do sortowni/wrzutni/oddziału do urządzeń, aby zmniejszyć zaangażowanie ze strony kasjerów czy konwojentów
– Możemy wskazać dwa główne czynniki wyznaczające obecnie kierunek obsługi gotówki. Pierwszy to działania optymalizacyjne, mające na celu usprawnienie procesów obsługi, takie jak dedykowane narzędzia, aplikacje m.in. dla retailu zintegrowane z bankami i firmami CIT, wspierające proces zasileń i odprowadzeń oraz redukcję kosztów np. poprzez instalację urządzeń bezpośrednio u klientów. Drugi to czynniki regulacyjne, takie jak np. zmiany wynikające z rozporządzenia MSWiA dotyczące systemu barwienia banknotów – informuje Marcin Sternal.
Presja kosztowa
Zdaniem ekspertów, rynek obsługi gotówki jest obecnie pod wysoką presją kosztową, która bez wątpienia zweryfikuje tempo i kierunek zmian oraz rodzaj wprowadzanych innowacji przez poszczególnych uczestników rynku.
– Jedną z głównych przyczyn są regulacje dotyczące poprawy bezpieczeństwa fizycznego urządzeń samoobsługowych, jak i transportu pieniędzy, co wymaga zastosowania zaawansowanych technologicznie systemów neutralizacji banknotów. Operatorzy i właściciele sieci bankomatów oraz firmy zajmujące się transportem gotówki z pewnością bardzo mocno zweryfikują swoje plany inwestycyjne i biznesowe, co w perspektywie może mieć konsekwencje dla wszystkich uczestników tego rynku – twierdzi Mariusz Grzegorski, dyrektor Centrum Zarządzania Gotówką w PKO Banku Polskim.
Jeśli chodzi o innowacje technologiczne w obsłudze gotówki, eksperci wymieniają te technologie, które mają wpływ na zwiększenie dostępności gotówki dla klienta w urządzeniach samoobsługowych. Powinny one przy tym być bardziej odporne za różnego rodzaju czynniki zewnętrzne, przyczyniające się do występowania awarii – w szczególności tych, które powodują dłuższą niedostępność urządzenia dla klienta i wymuszają częstsze angażowanie konwoju.
– Do innowacji w obsłudze gotówki dodałbym także bardziej zaawansowane oprogramowanie do efektywnej obsługi urządzeń samoobsługowych, czy też wspierające obsługę sortowni gotówkowych, których rola w obrocie gotówkowym jest ogromna. Wśród różnych rozwiązań warto zwrócić uwagę na bardziej zaawansowane i w efekcie bardziej dokładne samouczące się algorytmy predykcyjne do planowania dystrybucji gotówki, które przyczyniają się do zwiększenia jej dostępności dla klientów w różnych punktach jej dystrybucji oraz jednocześnie służą do optymalizacji zarówno kosztów ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI