Raport specjalny. Obsługa gotówki: Nowa era w logistyce gotówki

Raport specjalny. Obsługa gotówki: Nowa era w logistyce gotówki
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Śluzy w sortowni bez przestojów. Brak opóźnień, szybkość i pełna transparentność w procesie przekazu gotówki. Brzmi nierealnie?

Grzegorz Zalewski
Manager Działu Technicznego Koncept-L S.A.
Od 16 lat związany z branżą automatyki bankowej.
Doświadczenie zdobył w PWPW oraz podczas wieloletniej współpracy z NBP.

Już niebawem tak będzie wyglądała nowa rzeczywistość w transporcie gotówki. Wszystko to dzięki nowemu rozwiązaniu opartemu na kodach kreskowych i urządzeniach do automatycznej identyfikacji – technologii, która jak dotąd nie była w pełni wykorzystana w tej branży, a która przyniesie wymierne korzyści nie tylko dla użytkownika, ale również dla odbiorcy końcowego.

Sytuacja na polskim rynku obrotu gotówki wskazuje na coraz większą jej podaż, a nawet w ciągu ostatnich lat można zaobserwować wzrost dynamiki tego trendu. Narodowy Bank Polski podaje, że pod koniec II kw. 2018 r., w obiegu znajdowało się 2036 mln banknotów. Ta ogromna ilość gotówki cały czas krąży po rynku: odbierana jest ze sklepów, zasila się nią bankomaty, za jej pomocą dokonuje się codziennych zakupów, pobiera z bankomatów, przelicza w firmach CIT (Cash In Transit), przekazuje do oddziałów NBP.

Co najważniejsze jest ona transportowana i przekazywana między poszczególnymi podmiotami gospodarczymi.

Zakłada się, że wszystkie podmioty działające
w branży obrotu gotówki będą zmierzać do
automatyzacji i usprawniania tych procesów
za pomocą nowoczesnych technologii. Nowym rozwiązaniem, będącym odpowiedzią na tę potrzebę jest tzw. „Koncept Logistyczny”, wykorzystujący kody kreskowe i urządzenia do automatycznej identyfikacji.

W tych procesach wykorzystuje się nadal ręczne metody oznaczania i rejestrowania przesyłek. Informacje przekazywane są w sposób papierowy albo wymagają czasochłonnej cyfryzacji na jednym z etapów. To wszystko sprawia, że przepływ danych odbywa się powoli, dostęp do nich jest utrudniony, co powoduje utratę przejrzystości w całym procesie. Brak automatyzacji zwiększa również ryzyko wystąpienia błędu ludzkiego, co może skutkować dodatkowymi problemami. Ewentualna weryfikacja pomyłki i naprawa jej konsekwencji generuje dodatkowe koszty. Pracownicy obsługujący procesy związane z gotówką ponoszą odpowiedzialność za przekazywane wartości pieniężne. ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI