Raport Specjalny | Obrót Gotówkowy | Technologie pomogą bankowcom radzić sobie z gotówką

Raport Specjalny | Obrót Gotówkowy | Technologie pomogą bankowcom radzić sobie z gotówką
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Klienci banków potrzebują stałego, szybkiego i bezpiecznego dostępu do swoich pieniędzy. Muszą mieć przy tym pewność, że przy wypłacie nie zabraknie banknotów, ani ich poszczególnych nominałów, a przy wpłacie pozostanie wystarczająco miejsca na depozyt.


Marcin Złoch

Skuteczne zarządzanie gotówką przez instytucje finansowe jest kluczowe dla kreowania pozytywnych doświadczeń klientów. Wyniki badania, zrealizowanego przez firmy NielsenIQ i Diebold Nixdorf wykazały, że klientom banków zależy przede wszystkim na szybkich i nieskomplikowanych operacjach. Czasami jednak zdarza się, że napotykają nieczynny lub pusty bankomat.

Transakcje gotówkowe odbywają się powszechnie zarówno w oddziałach, jak i w sieci samoobsługowej. W każdym punkcie ilość przetwarzanej gotówki może się znacznie różnić w zależności od dnia, tygodnia, miesiąca, sezonu urlopowego i innych czynników. Skuteczne planowanie jej obiegu wymaga więc kompleksowego rozwiązania w postaci własnego systemu lub korzystania z usług outsourcera. Takie działania nie tylko dostarczą wiarygodnej prognozy, ale również umożliwią optymalizację obsługi bankomatów.

Istnieje wiele skutecznych narzędzi do zarządzania potrzebami gotówkowymi klientów, jednak w dalszym ciągu nie są one powszechnie wykorzystywane. Zdarza się wszakże, że instytucje finansowe stosują przestarzałe metody oceny dostępności gotówki bądź powierzają to zadanie personelowi oddziału, który nie ma do tego odpowiednich instrumentów, a swój czas przeznaczyć powinien przede wszystkim na bieżącą obsługę klientów.

Jakość obsługi zależy od danych

Sercem obsługi gotówki nierzadko jest bankomat. Jego największą zaletą jest samoobsługowość, zapewniająca całodobowa dostępność środków. Większość incydentów związanych z brakiem pieniędzy spowodowana jest niewłaściwym planowaniem zasobów, w tym doraźnymi działaniami w rodzaju ładowania zbyt dużej ilości gotówki na raz, nieregularnego uzupełniania zapasów, co implikuje potrzebę posiadania rezerwy gotówki w pogotowiu lub cedowania całego procesu na firmy ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK