Raport Specjalny | IT@BANK 2024 | Jedna aplikacja do wszystkiego?

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 | Jedna aplikacja do wszystkiego?
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Czy święcący triumfy w krajach dalekiej Azji trend rozwoju superaplikacji bankowych ma szansę przyjąć się również w Polsce i Europie?

Superaplikacje przeżywają rozkwit na rynku azjatyckim i cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. Przykładem jest choćby chiński WeChat, który ma ponad 1,3 mld aktywnych użytkowników miesięcznie. Z tej liczby blisko 950 mln osób korzysta z tzw. mini programów, które umożliwiają wykonywanie różnych zadań, od opłacania rachunków po zarządzanie inwestycjami i zakupami spożywczymi. Warto też wspomnieć o aplikacji Alipay chińskiego giganta Alibaba, który stał się swoistym agregatorem usług finansowych, ale również daje możliwość kupowania biletów lotniczych, rezerwacji hoteli czy robienia zakupów z popularnych stron należących do grupy Alibaba, jak np. TaoBao. Podobnie KakaoTalk w Korei Południowej łączy bankowość z funkcjami społecznymi, pozwalając na dokonywanie transakcji, opłacanie rachunków i zarządzanie inwestycjami w jednej aplikacji. Przykłady z Azji pokazują, że funkcje bankowe są już dziś głęboko zintegrowane z innymi codziennymi aktywnościami cyfrowymi użytkowników aplikacji.

Takie wykorzystanie aplikacji bankowych odróżnia rynek azjatycki od polskiego, na którym aplikacje mobilne banków skupiają się głównie na podstawowych funkcjach bankowych, takich jak przelewy, sprawdzanie salda i opłacanie rachunków, bez rozbudowanej integracji e-commerce czy usług lifestyle’owych, które są powszechne w Azji Wschodniej – ocenia Łukasz Dwulit, szef Klarny na Europę Środkowo-Wschodnią, który ma za sobą kilkuletnie doświadczenie pracy w Alibaba Group.

Czy superaplikacje przyjmą się w Polsce?

Zdaniem Łukasza Dwulita, rozwiązania w stylu superaplikacji mają potencjał do odniesienia sukcesu również na rynku europejskim, bo klienci stają się coraz bardziej otwarci na integrację wielu różnych funkcjonalności z funkcjami bankowymi na jednej platformie. – Wzrost popularności płatności mobilnych i aplikacji, takich jak Klarna, pokazuje, że rynek idzie w kierunku holistycznych rozwiązań, jednak skala, na jaką superaplikacje są wykorzystywane w Azji, może być trudniejsza do osiągnięcia w Europie – dodaje.

Bartosz Zborowski, dyrektor Departamentu Innowacji i Kanałów Zdalnych w Banku Pekao S.A. zwraca jednak uwagę, że chińskie superaplikacje nie powstały na bazie rozwiązań wywodzących się z sektora bankowego, tylko poprzez rozwój i sukcesywne dodawanie narzędzi płatniczych do aplikacji e-commerce’owych.

<...>

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK