Raport Specjalny | IT@BANK 2024 | Jedna aplikacja do wszystkiego?
Superaplikacje przeżywają rozkwit na rynku azjatyckim i cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. Przykładem jest choćby chiński WeChat, który ma ponad 1,3 mld aktywnych użytkowników miesięcznie. Z tej liczby blisko 950 mln osób korzysta z tzw. mini programów, które umożliwiają wykonywanie różnych zadań, od opłacania rachunków po zarządzanie inwestycjami i zakupami spożywczymi. Warto też wspomnieć o aplikacji Alipay chińskiego giganta Alibaba, który stał się swoistym agregatorem usług finansowych, ale również daje możliwość kupowania biletów lotniczych, rezerwacji hoteli czy robienia zakupów z popularnych stron należących do grupy Alibaba, jak np. TaoBao. Podobnie KakaoTalk w Korei Południowej łączy bankowość z funkcjami społecznymi, pozwalając na dokonywanie transakcji, opłacanie rachunków i zarządzanie inwestycjami w jednej aplikacji. Przykłady z Azji pokazują, że funkcje bankowe są już dziś głęboko zintegrowane z innymi codziennymi aktywnościami cyfrowymi użytkowników aplikacji.
– Takie wykorzystanie aplikacji bankowych odróżnia rynek azjatycki od polskiego, na którym aplikacje mobilne banków skupiają się głównie na podstawowych funkcjach bankowych, takich jak przelewy, sprawdzanie salda i opłacanie rachunków, bez rozbudowanej integracji e-commerce czy usług lifestyle’owych, które są powszechne w Azji Wschodniej – ocenia Łukasz Dwulit, szef Klarny na Europę Środkowo-Wschodnią, który ma za sobą kilkuletnie doświadczenie pracy w Alibaba Group.
Czy superaplikacje przyjmą się w Polsce?
Zdaniem Łukasza Dwulita, rozwiązania w stylu superaplikacji mają potencjał do odniesienia sukcesu również na rynku europejskim, bo klienci stają się coraz bardziej otwarci na integrację wielu różnych funkcjonalności z funkcjami bankowymi na jednej platformie. – Wzrost popularności płatności mobilnych i aplikacji, takich jak Klarna, pokazuje, że rynek idzie w kierunku holistycznych rozwiązań, jednak skala, na jaką superaplikacje są wykorzystywane w Azji, może być trudniejsza do osiągnięcia w Europie – dodaje.
Bartosz Zborowski, dyrektor Departamentu Innowacji i Kanałów Zdalnych w Banku Pekao S.A. zwraca jednak uwagę, że chińskie superaplikacje nie powstały na bazie rozwiązań wywodzących się z sektora bankowego, tylko poprzez rozwój i sukcesywne dodawanie narzędzi płatniczych do aplikacji e-commerce’owych.
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI