Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Bazy i Systemy Bankowe sp. z o.o. | Historia pisana kodem i marzeniami

Raport Specjalny | IT@BANK 2024 – Bazy i Systemy Bankowe sp. z o.o. | Historia pisana kodem i marzeniami
Zespół specjalistów z różnych dziedzin jest największą wartością spółki i gwarancją na osiągnięcie jej celów w drodze do doskonałości.
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Obchodząca niedawno jubileusz 50-lecia swojej działalności spółka informatyczna Bazy i Systemy Bankowe w Bydgoszczy, której jedynym udziałowcem jest Narodowy Bank Polski, jest najdłużej działającą na polskim rynku firmą IT, dostarczającą wysoko wyspecjalizowane oprogramowanie dla sektora finansowego i publicznego. Mimo półwiecza aktywności, wciąż rozwija swój potencjał wytwórczy i należy do liderów dostarczania systemów informatycznych z zachowaniem najwyższych standardów cyberbezpieczeństwa.

Od Odry 1305 do…

Wojewódzki Ośrodek Obliczeniowy NBP (WOO NBP) powstał w listopadzie 1974 r., a po dwudziestu latach, w wyniku zmian ustrojowych i gospodarczych w Polsce, został przekształcony w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą Bazy i Systemy Bankowe sp. z o.o. Ośrodek miał na wyposażeniu komputery trzeciej generacji, oparte na układach scalonych – ODRA 1305 wrocławskiej firmy ELWRO. ODRA 1305 była wtedy największym osiągnięciem polskiej myśli technologicznej w branży komputerowej, jednostka centralna miała wielkość dużej szafy i wraz z urządzeniami peryferyjnymi ważyła 7 ton. ODRA 1305 służyła do przetwarzania Systemu Operacji Bankowych (SOB) na rzecz jednostek organizacyjnych NBP.

W roku 1988 WOO NBP w Bydgoszczy stał się częścią przedsięwzięcia bez precedensu, tj. wydzielenia powszechnych kas oszczędności z sieci 400 oddziałów NBP i utworzenia banku państwowego Powszechnej Kasy Oszczędności oraz dziewięciu banków komercyjnych.

W roku 1994 nastąpiło przekształcenie WOO NBP w Bydgoszczy w spółkę Bazy i Systemy Bankowe sp. z o.o. Wtedy to sprowadzono do BSB komputery klasy Mainframe firmy IBM. Siłami tej bydgoskiej firmy stworzony został innowacyjny system ROK (rachunek oszczędnościowo-kredytowy) dla banku PKO BP, który na polskim rynku bankowym był prekursorem wdrożenia odnawialnej linii kredytowej i dozwolonego salda debetowego na rachunkach klientów banku. Możliwość dysponowania wolnymi środkami na rachunku klienta – niezależnie od placówki PKO BP, w której został założony – zagwarantowała sukces systemowi ROK i sprawiła, że zarząd PKO BP powierzył firmie BSB rozbudowę systemu o funkcjonalność rachunków bieżących oraz kredytów dla podmiotów instytucjonalnych.

W BSB – po około dwudziestu latach dominacji projektowania systemów bankowych, w oparciu o technologię klasy komputerów Mainframe – nastąpił dynamiczny rozwój budowania autorskich systemów na bazie najnowszych technologii IT.

Spółka zatrudnia wysoko wykwalifikowaną, kompetentną kadrę specjalistów z obszaru projektowania i wdrażania systemów informatycznych. Oferuje sprawdzone produkty i usługi, dopasowane do potrzeb i oczekiwań klienta, w tym systemy sprawozdawcze, rozliczeniowe, związane z zarządzaniem ryzykiem i przeciwdziałaniem nadużyciom. Obecnie trzydzieści autorskich projektów BSB dostarczanych jest sześćdziesięciu sześciu klientom z sektora finansowego i publicznego.

Systemy sprawozdawcze

Jednym z autorskich rozwiązań spółki, w ramach systemów sprawozdawczych, jest suiteOBLIGO, czyli kompleksowy system do obsługi sprawozdawczości obligatoryjnej instytucji finansowych na rzecz NBP, KNF i BFG.

Głównymi cechami systemu są automatyzacja procesu pozyskania informacji na potrzeby raportów obligatoryjnych w oparciu o dane źródłowe z hurtowni danych lub innych źródeł wskazanych przez bank oraz zarządzanie algorytmami, odpowiedzialnymi za standaryzację danych źródłowych banku. System wyposażony jest w zaawansowane mechanizmy korygowania danych oraz automatyczne eliminacje błędów poniżej zdefiniowanego progu istotności. Wizualizacja raportów oraz generowanie sprawozdań są zgodne z wymaganiami regulatora. Produkt jest stale unowocześniany i dostosowywany do potrzeb klienta oraz zmian regulacji prawnych.

O historii firmy ciekawie opowiedziała prezes zarządu Anna Roubo, która przepracowała w BSB 25 lat.

W portfolio spółki znajdują się także systemy wspierające proces raportowania informacji o transakcjach zawartych na instrumentach pochodnych. EmirOBLIGOREFIT służy do raportowania transakcji na instrumentach pochodnych zgodnie z Rozporządzeniem EMIR REFIT do Repozytorium Transakcji, prowadzonego przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych (KDPW_TR). MifirOBLIGO zapewnia profesjonalne wsparcie procesów raportowania do KDPW_ARM i publikację danych w APA, zgodnie z Dyrektywą MiFID II i Rozporządzeniem MiFIR. Natomiast sftrOBLIGO obsługuje raportowanie transakcji finansowych z użyciem papierów wartościowych i ponownego ich wykorzystania zgodnie z Rozporządzeniem SFTR.

System rozliczeń międzybankowych

Flagowym produktem spółki z obszaru rozliczeń międzybankowych jest system sorbELIX, w którym rozliczane są operacje wysokokwotowe w polskich złotych w czasie rzeczywistym w systemie NBP SORBNET3. Jedną z najważniejszych zalet tego systemu jest model biznesowy transakcji, opierający się nie na formie technicznej komunikatów ISO20022, a na czytelnym i intuicyjnym modelu transakcji, stając się czymś więcej niż tylko konwerterem.

Życzenia dalszego rozwoju firmy złożył jej pracownikom Artur Soboń – członek zarządu NBP.

System oferuje wiele zaawansowanych mechanizmów, wspomagających codzienne prace operatora, w tym kontrolę rozrachunku i procesy zamknięcia dnia. Wprowadza szereg automatyzacji zarówno w procesie samego przepływu zleceń, jak i komunikatów zarządczych. System sorbELIX jest rozwiązaniem pudełkowym w zakresie podstawy. Jego modułowa architektura sprawia, że jest on jednocześnie w pełni rozszerzalny i konfigurowalny, a przy tym administrowany z GUI aplikacji.

System AML przeciw nadużyciom finansowym

Spółka BSB jest również autorem systemu amlSPERT, przeznaczonego dla sektora finansowego i udaremniającego pranie pieniędzy poprzez wykrywanie podejrzanych klientów i transakcji. System ten opracowany został na potrzeby polskich regulacji prawnych z uwzględnieniem wytycznych, zawartych w dyrektywach unijnych.

Ciepłe słowa o firmie wygłosiła Joanna Kłoczewiak – przewodnicząca Rady Nadzorczej BSB.

Wielokrotne audyty systemu amlSPERT, przeprowadzone przez GIF i KNF, potwierdziły jego wysoką jakość oraz pełną zgodność z obowiązującymi wymaganiami prawnymi.

Dzięki ponad piętnastoletniej obecności na rynku i blisko czterdziestu wdrożeniom, system amlSPERT jest sprawdzonym rozwiązaniem, dopasowanym do potrzeb użytkowników. Wśród instytucji korzystających z systemu znajdują się banki, firmy ubezpieczeniowe, domy maklerskie oraz firmy leasingowe.

System zarządzania ryzykiem operacyjnym

Ryzyko operacyjne jest – obok ryzyka kredytowego, ryzyka płynności oraz ryzyka rynkowego – jednym z podstawowych ryzyk, a zarządzanie nim spada na banki. BSB posiada w swojej ofercie narzędzie informatyczne riskOPERON, które jest odpowiedzią na wymagania stawiane bankom w Rekomendacji M (zarządzanie ryzykiem operacyjnym) oraz w Rekomendacji H (kontrola wewnętrzna banku). System dedykowany jest głównie instytucjom finansowym, takim jak banki i firmy ubezpieczeniowe, ale z powodzeniem może być stosowany również w sektorze przedsiębiorstw. Jedną z korzyści wdrożenia systemu riskOPERON jest poprawa wyniku finansowego, poprzez ograniczenie ponoszonych strat z tytułu zdarzeń operacyjnych. Ważnym elementem jest również zmniejszenie kosztów zarządzania ryzykiem operacyjnym, dzięki automatyzacji pracy prowadzonej przez system, skutkującej krótszym czasem realizacji zadań. Dodatkowym atutem jest także ochrona wizerunku instytucji, przez identyfikację i ograniczanie wystąpienia zdarzeń, powiązanych z ryzykiem utraty reputacji.

Marcin Grajkowski – dyrektor Departamentu Wytwarzania Systemów Informatycznych BSB.

Baza dla przyszłości BSB

Półwiecze istnienia spółki stanowi nie tylko przyczynek do przypomnienia bogatej historii jej dokonań na polskim rynku IT, lecz jest także wyzwaniem w konstruowaniu i wdrażaniu strategii rozwoju firmy na kolejne lata.

Słodki akcent, wieńczący jubileuszowy wieczór.

Architekci, programiści, analitycy, testerzy pracujący w BSB nadążali i nadążają za trendami i wyzwaniami stale zmieniającej się rzeczywistości i rosnącej konkurencji. Odpowiadają na potrzeby rynku oraz klientów, do których należy również właściciel – Narodowy Bank Polski. Pięćdziesięcioletnia współpraca, ze szczególnie wymagającymi partnerami z sektora finansowego, najdobitniej zaświadcza o wysokich kwalifikacjach specjalistów z firmy BSB. Ich pokoleniowa wymiana przebiega w sposób płynny, z poszanowaniem zasad koleżeństwa. Młodzi adepci studiów informatycznych zawsze mogą liczyć na życzliwość bardziej doświadczonych pracowników. Z uznaniem odnoszą się również do kolegów-nestorów, bowiem to oni pięćdziesiąt lat temu położyli solidne fundamenty pod firmę, na których niezachwianie stoi ona do dzisiaj.

W szerokim zakresie przebiega współpraca BSB z Politechniką Bydgoską im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich, obejmująca m.in. praktyki studenckie i staże pracownicze. Obecnie ponad dwadzieścia pięć procent pracowników spółki to absolwenci tej uczelni. Wielu z nich, w dowód uznania, znalazło się wśród nagrodzonych podczas jubileuszowej gali, zorganizowanej przez spółkę w październiku tego roku.

Z jednej strony solidna baza firmy, budowana przez minione dekady, a z drugiej perspektywa twórczego rozwoju i współpracy naukowej, dają podstawę do uzasadnionego optymizmu zarówno pracownikom BSB, jak i kontrahentom. Uroczyste świętowanie, zamykające pięćdziesiąt lat działalności spółki Bazy i Systemy Bankowe w Bydgoszczy, stało się jednocześnie otwarciem kolejnego półwiecza firmy, której historia nieprzerwanie pisana jest kodem i marzeniami.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK