Raport Specjalny | IT@BANK 2022 | Nieistniejąca rzeczywistość
Pojęcie metaverse („meta”, czyli „poza” i „uniwersum”, czyli „świat”) stworzył Neal Stephenson, autor powieści „Zamieć”. Jej bohaterowie przyjmują postać tzw. avatarów, które istnieją w wirtualnym, trójwymiarowym świecie, żyjąc jednocześnie w fizycznej rzeczywistości.
– Na kanwie tej powieści powstało dzisiejsze metaverse, rozumiane jako próba stworzenia sieci społecznościowej, funkcjonującej w wirtualnej rzeczywistości. Sieci, w której można wykonywać to, co w prawdziwym życiu: grać w gry, robić zakupy czy brać udział w spotkaniach biznesowych. Całość opiera się na stworzonym swoim avatarze, któremu można nadać dowolny wygląd, ubrać według własnego uznania i prowadzić alternatywną wersję prawdziwego życia – wyjaśnia Łukasz Kurzawski, menedżer ds. mediów w Credit Agricole Banku Polska.
Zależność od technologii
Metaverse powstało głównie z powodu rosnącej zależności konsumentów od technologii. Według badań, aż 93% respondentów podkreśla rosnącą rolę technologii w wielu aspektach ich życia. 64% z nich uważa, że „moje życie towarzyskie zależne jest od technologii”, a 61%, że „moje utrzymanie zależne jest od technologii i mocno na niej bazuje”.
Firmy technologiczne zauważyły ten trend i prześcigają się, aby opracować rozwiązania, które zapewnią nowe, cyfrowe doświadczenia. Meta, której właścicielem jest Mark Zuckerberg, rozwija aktualnie swoją wizję metaverse. Snapchat kupił Vertebrae (tworzy wirtualne wersje 3D produktów) oraz WaveOptics, (odpowiada za rozwój AR w nowych okularach Snap Spectacles). Microsoft stawia na Mesh, który ma być wirtualnym środowiskiem pracy i komunikacji.
Według raportu McKinsey metaverse ma potencjał, aby do 2030 r. osiągnąć wartość ponad 5 mld USD. Co ciekawe, największą siłą gospodarki wirtualnego świata jest handel elektroniczny (2,6 mld USD), który wyprzedza takie sektory jak wirtualna nauka (270 mln USD), reklama (206 mln USD) i gry (125 mln USD).
Zakupy online wciąż ewoluują, a najwięksi rynkowi gracze otwierają się na NTF i metaświat. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy od otwarcia Nikeland w 2021 r. ten cyfrowy sklep Nike odwiedziło ponad 7 mln osób z całego świata. Mark Zuckerberg ogłosił niedawno, że Meta uruchamia swój sklep z awatarami na Facebooku, Instagramie i Messengerze. Co więcej, Meta i Jio Platforms uruchomiły w aplikacji WhatsApp funkcje e-commerce, dzięki którym mieszkańcy Indii mogą kupować artykuły z internetowego sklepu spożywczego.
Z ankiety przeprowadzonej przez Accenture wśród ponad 4600 liderów świata biznesu i technologii z 23 branży w 35 krajach wynika, że już dziś 71% kadry kierowniczej uważa, iż metaversum będzie mieć w przyszłości pozytywny wpływ na ich organizację, a 42% z nich jest zdania, że pojawienie się metaversum spowoduje przełom lub znaczącą transformację ich działalności.
Wyszli z szumu
– Metaverse w ING Banku Śląskim to nie tylko szum, o którym się mówi, i odległe plany na przyszłość. My już tam jesteśmy. Jako pierwszy bank w Polsce, w marcu 2022 r. otworzyliśmy Miasto ING w Roblox – przekonuje Łukasz Król, Marketing Expert w ING Banku Śląskim.
Według ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI