Raport specjalny Horyzonty Bankowości 2018: Z technologią za pan brat
Adam Żółw
Jednym z nich, który ma zyskać na znaczeniu w najbliższym czasie, jest sztuczna inteligencja (AI), która w coraz większym stopniu będzie odpowiedzialna za bezpośrednią komunikację z klientem. W sektorze bankowym będzie ona wykorzystywana w dwóch obszarach. Pierwszym z nich jest zapewnienie użytkownikom interaktywnego wsparcia podczas wykonywania operacji finansowych. Dlatego coraz bardziej powszechne w kontakcie z bankiem staną się aplikacje tekstowe, w których odpowiedzi klientom udzielają roboty.
– W najbliższym czasie pojawi się również możliwość realizacji zleceń i operacji bankowych metodą głosową, wykorzystującą wirtualnych asystentów – takich jak Siri lub Alexa. Jest to rozwiązanie, które wprowadza nowe standardy komunikacji z klientem, który jednak nie ma poczucia, że kontaktuje się z maszyną – zapowiada Tomasz Leś, Senior Product Manager w Pionie Banków Komercyjnych Asseco Poland.
Drugim obszarem, w którym banki będą wykorzystywały systemy samouczące jest spersonalizowana sprzedaż produktów oraz usług. Dzięki AI dobór oferty będzie odbywał się automatycznie. Algorytm sam przeanalizuje zwyczaje, przychody oraz wydatki klienta i na podstawie rzeczywistych zachowań określi dokładne parametry oferty dla niego. Samodzielnie zaproponuje produkty, które będą dostosowane do jego potrzeb oraz zasobności portfela. Wsparcie sztucznej inteligencji nie jest jednak możliwe bez sporej dawki danych, których gromadzenie w dalszym ciągu stanowi wyzwanie. Szczególnie, gdy chodzi o ochronę i prywatność informacji.
Blockchain i startupy
W tym roku banki będą rozwijać technologię blockchain, służącą do przechowywania i przesyłania informacji o transakcjach zawartych w sieci. – Daje ona ogromne możliwości w zakresie strategicznym oraz operacyjnym. Jej wykorzystanie umożliwia podniesienie efektywności banku w poszukiwaniu nowych rozwiązań, które dadzą przewagę konkurencyjną w przyszłości. Zapewnia także nie tylko zwiększenie szybkości, bezpieczeństwa oraz przejrzystości opracowywania danych, ale także ograniczenie dokumentów w wersji papierowej – wylicza Tomasz Leś.
Nowy trend w bankowości to również rozwój narzędzi biometrycznych. W niedalekiej przyszłości będą one weryfikowały klienta, np. w trakcie logowania się do konta, zakładania rachunku czy autoryzowania wykonywanych operacji. Taka metoda potwierdzania tożsamości, może docelowo zastąpić zarówno klasyczne hasła, jak i logowanie się do aplikacji bankowej za pomocą czytnika linii papilarnych wbudowanego w urządzenie mobilne. Przewagą realizowanych w ten sposób transakcji jest krótki czas autoryzacji oraz wysoka wiarygodność.
Banki będą także udzielać wsparcia startupom. Zresztą już dziś prowadzą one samodzielnie programy finansowania kierowane do fintechów lub współuczestniczą w większych, międzysektorowych projektach. Jednym z ważniejszych jest MIT Enterprise Forum Poland, wspierający rozwój innowacyjnych polskich mikro i małych firm rozwijających unikalne technologie. Czyni to poprzez połączenie ich potencjału z infrastrukturą, doświadczeniem oraz zasobami duż...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI