Raport Specjalny | Forum Bezpieczeństwa Banków | Cyfrowe Ja klienta
Jeszcze przed atakiem koronawirusa zawieranie umów i wykonywanie operacji płatniczych online było co najmniej tak powszechne, jak osobiste, w obecnych realiach ta forma kontaktu stała się dominująca. Eksperci twierdzą zgodnie, że także i po zakończeniu pandemii obsługa klienta w formie zdalnej będzie miała priorytetowe znaczenie. Aby sprostać wymaganiom rosnącego popytu na usługi świadczone w przestrzeni cyfrowej, firmy udoskonalają i rozwijają swoje platformy komunikacji i systemy transakcyjne. Największe wyzwanie dla projektantów tych rozwiązań stanowi pogodzenie wygody korzystania z utrzymaniem wysokich standardów w dziedzinie bezpieczeństwa. Niezależnie bowiem od tego, czy użytkownicy online płacą rachunki za media, zamawiają artykuły spożywcze, czy umawiają się na webinaria, oczekują prostych i intuicyjnych form obsługi, także w przypadku uwierzytelniania cyfrowego.
Tymczasem liczba zagrożeń w cyberprzestrzeni stale wzrasta, i nic nie wskazuje na to, by ten trend miał się odwrócić w przyszłości. Dla przedsiębiorstw oznacza to, iż muszą przebudować strategię w kierunku zachowania równowagi między wygodnym i bezpiecznym dostępem do systemów. Dlatego też celem podejmowanych działań powinno być wykreowanie „bezpiecznej podróży klienta” – to znaczy stworzenia obsługi online stacjonarnej i mobilnej dla autoryzowanych użytkowników, która jest zabezpieczona przed cyberatakami i oszustwami.
Tożsamość konsumenta i zarządzania dostępem
Znaczenie bezpiecznej podróży klienta wzrasta wraz z rosnącym zaangażowaniem konsumentów online – także w branżach, które nie miały dotąd zbyt dużego doświadczenia z udostępnianiem kanałów zdalnych. Pandemia dodatkowo zdynamizowała proces migracji biznesu w przestrzeń wirtualną, czego ubocznym skutkiem jest wzmożona aktywność cyberprzestępców. Jednocześnie klienci oczekują łatwiejszej obsługi cyfrowej, w tym szybkiego uwierzytelniania i logowania, a także bezproblemowej interaktywności w sieci i na urządzeniach mobilnych. Firmy, które będą w stanie to wszystko zaoferować, zachowując przy tym wysokie standardy bezpieczeństwa, zyskają zarówno lojalność klientów, jak i przewagę konkurencyjną.
W procesie budowy zaufania do systemów online istotna rola przypada regulatorom, którzy kreują standardy w dziedzinie ochrony prywatności i zapewnienia użytkownikom kontroli nad przetwarzaniem informacji przez usługodawców. Wiele organizacji gromadzi i wykorzystuje dane klientów, aby oferować spersonalizowane usługi cyfrowe, jednak – na co wskazują badania – nie podejmują one wystarczająco skutecznych dział...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI