Raport specjalny: Czy banki są ważnym kanałem dystrybucji ubezpieczeń?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2012.11.foto.162.150xZ Katarzyną Kasztelan Przybylską, dyrektorem Biura Bancassurance Concordia Ubezpieczenia rozmawia Bohdan Szafrański

Sytuacja na rynku kredytów konsumpcyjnych sprawia, że zmniejszają się przychody niektórych banków. Czy w świetle tych danych warto nawiązywać im bliższą współpracę z firmami ubezpieczeniowymi?

– Przyjaźń banków i ubezpieczycieli jest naturalnym zjawiskiem – klienci coraz częściej oczekują w miejscu zakupu nie tylko produktu, ale i porady. Banki z kolei w naturalny sposób wykorzystują szansę na oferowanie różnorodnych produktów finansowych klientom (leasingów, funduszy, ubezpieczeń). Produkty okołobankowe są interesujące dla banków, ponieważ wartość portfela kredytów konsumpcyjnych zmniejszyła się (po skorygowaniu o zmiany kursów walut spadek w I półroczu wyniósł ok. 3,9 mld zł, a roczne tempo wzrostu wyniosło -3,4 proc. wobec -3,8 proc. w końcu ub.r.). W największym stopniu obniżył się stan kredytów ratalnych, a w dalszej kolejności zadłużenie z tytułu kredytów na kartach płatniczych oraz kredytów samochodowych. Zadłużenie z tytułu kredytów gotówkowych uległo zwiększeniu, ale może być to zjawisko mające charakter sezonowy. Odnotowano zmniejszenie zadłużenia w ramach kredytów konsumpcyjnych, co należy łączyć z zaostrzeniem polityki kredytowej banków, okresem adaptacji do zaleceń Rekomendacji T oraz sprzedażą części portfela kredytów zagrożonych. Zdaniem KNF zagrożeniem dla rozwoju akcji kredytowej w kolejnych latach może być pogorszenie klimatu inwestycyjnego, co może prowadzić do ponownego ograniczenia popytu na kredyt ze strony przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, jak też jego bardziej selektywnej podaży ze strony banków.

Mając na uwadze powyższe aspekty, nie dziwi fakt, że spośród 50 największych banków w Polsce wszystkie w jakimś stopniu oferują ubezpieczenia, tzn. realizują bancassurance. Około 20 z nich współpracuje z Concordia Ubezpieczenia. Uzasadnieniem współpracy jest potrzeba klienta, a dodatkowym argumentem potencjał, co obrazuje przykładowa sytuacja: po powodzi w 2010 r. w Polsce tylko 11 proc. strat pokryli ubezpieczyciele, inaczej niż w bogatych krajach Europy gdzie wypłacili odszkodowanie wynoszące 56 proc. wartości zniszczonego mienia (Francja 2007 r.), a nawet 75 proc. wartości (Wielka Brytania 2007 r.). Za nieubezpieczone mienie, np. majątek rolników poszkodowanych w powodzi, płacą przecież podatnicy. Podobna sytuacja dotyczyć będzie w przyszłości problemu emerytur, ochrony zdrowia – brak zapobiegliwości u niektórych obciąża nas wszystkich. Co więcej, rozwój bancassurance powinien być wspierany także przez odpowiednie regulacje prawne.

W jaki sposób możecie Państwo wesprzeć banki w działaniach skierowanych na zwiększenie lojalność klientów i ich uproduktownienia?

– Jedną z metod pracy nad lojalnością klientów jest oferowanie im kilku produktów – cross selling. Oczywiście można ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI