Raport specjalny: Czas na social media

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2012.12.foto.038.250xRealne zagrożenie, że klienci mogą zacząć odchodzić dlatego, że przez telefon nie da się załatwić wszystkich spraw niewymagających podpisu jest katalizatorem zmian. I uzbrajania agentów contact center w coraz nowsze narzędzia.

Marcin Złoch

Poczta elektroniczna, SMS-y, komunikatory internetowe, chat, skype czy usługi wideo to środki przekazu i komunikacji cieszące się obecnie – według zapewnień bankowców – dużą popularnością w sektorze finansowym. Dzięki nim klienci mogą komunikować się z bankiem na wiele różnych sposobów w zależności od swoich potrzeb w danej chwili. O tym, że dla klienta jest to kluczowe, przekonywać chyba nie trzeba. – Zróżnicowane preferencje i oczekiwania konsumentów sprzyjają stosowaniu strategii wielokanałowości, wpływają na zwiększenie efektywności w docieraniu do klienta i na rentowność usług, a jednocześnie pozwalają przewidzieć dalszy kierunek rozwoju w obszarze contact center – przekonuje Grzegorz Jasnowski, dyrektor Departamentu Contact Centre ING Banku Śląskiego.

Systematyczna rozbudowa

Jednak w codziennej praktyce wydaje się, że klienci niekoniecznie doceniają możliwość wielokanałowego kontaktu z pracownikami banku. Andrzej Sieradz, wiceprezes Banku BGŻ S.A., mówił podczas jednej z debat przygotowywanych przez redakcję „Miesięcznika Finansowego BANK”, że w wypadku jego instytucji 4 tys. klientów raz w miesiącu dzwoni do call center i dyktuje przelewy przez telefon. Jest to najdroższy sposób wysłania pieniędzy, który z łatwością mógłby być zastąpiony przez darmowe przelewy internetowe. Niestety bardzo trudno zmienić przyzwyczajenia użytkowników.

Tak czy inaczej banki nieustannie rozbudowują swoje centra kontaktu z klientami. Przykładowo wsparcie infolinii ING Banku Śląskiego obejmuje cały zakres tematyczny dotyczący produktów i usług, łącznie z wybranymi informacjami finansowymi i dyspozycjami.

Aktywna ochrona

Maciej Malczyński
dyrektor Departamentu Call Center i Technologii w Inter Partner Assistance S.A.

Przyszłość leży w technologii mobilnej. W aplikacjach mobilnych klient naciska jeden guzik z napisem „pomoc”. Informacja o alarmie przesyłana jest do contact center. Jeśli sprawa dotyczy wypadku samochodowego, wiemy, gdzie znajduje się nadawca wiadomości, wiemy, jakim samochodem jeździ i dokładnie wiemy, jakie świadczenia mu przysługują, np. w assistance dodanym do OC. W ciągu kilku minut konsultant oddzwania i organizuje stosowną pomoc. Zintegrowanie takich aplikacji z nowoczesnymi systemami contact center nie jest skomplikowane. Ważne, aby świadomość istnienia takich rozwiązań, budujących również wizerunek ubezpieczycieli czy banków, sprzyjała ich wprowadzaniu.

– Dodatkowo ci, którzy zainteresowani są ofertą kredytową (zarówno hipoteczną, jak i pożyczkami gotówkowymi) mogą przejść podczas rozmowy telefonicznej wstępny proces badania zdolności kredytowej oraz uzyskać informacje o przygotowanej spersonalizowanej ofercie. Przyjmując połączenia od klientów, agenci call center nie tylko odpowiadają na pytania, świadczą serwis, ale również prezentują naszą ofertę i umawiają na indywidualne spotkania z doradcami w placówkach – podkreśla Grzegorz Jasnowski.

– Infolinia banku przeprowadza miesięcznie około 120 tys. rozmów. Najczęściej kontaktują się z nami klienci, aby na swoich rachunkach wykonać transakcje, uzyskać informacje na temat swoich finansów lub pomoc w obsłudze Millenet. Dzwonią do nas również potencjalni klienci chcący uzyskać informacje o ofercie i usługach. Ciekawą formą kontaktu jest również IVR (Interactive Voice Response). Jest to narzędzie, dzięki któremu klient sam może wykonać transakcje lub uzyskać podstawowe informacje na temat swoich produktów. Może on skorzystać z wielu udogodnień, np. wybierania głosowego, dynamicznego menu dostosowanego do aktywności klienta, spersonalizowanych komunikatów czy informacji przesyłanych SMS-em. ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI