Raport specjalny Bancassurance: KNF zalecił, banki pozwoliły: kliencie, ubezpiecz się sam!
Rekomendacja miała przewrócić do góry nogami relacje bank-klient-ubezpieczyciel. Na razie najwyżej trochę zamieszała. Nie sprawdziły się natomiast kasandryczne głosy o załamaniu rynku kredytów hipotecznych.
Przemysław Szubański
Sytuacja z ubezpieczaniem kredytów była po prostu chora. Oto w przypadku zawierania umowy o produkt bankowy – najczęściej kredyt, hipoteczny czy samochodowy – bank mógł być zarówno stroną umowy ubezpieczenia, jak i pośrednikiem w sprzedaży tejże umowy. Występował zatem jednocześnie jako ubezpieczający, jak i broker ubezpieczeniowy, otrzymując prowizję od sprzedaży. Ale jego brokerka była specyficzna, często (a właściwie najczęściej) mógł i narzucał swoim klientom wybór konkretnego ubezpieczyciela i konkretnej polisy – nie dość, że nie najtańszej, to jeszcze często niedopasowanej do ich potrzeb. A to ostatnie było zapewne całkiem świadomym działaniem: otóż im mniejsza była szkodowość produktu (a niedopasowany szkód przynosił niewiele), tym wyższe było wynagrodzenie ubezpieczającego, czyli banku!
Wreszcie banki, będące stronami umów ubezpieczenia, często nie odwoływały się od decyzji ubezpieczycieli odmawiających wypłaty odszkodowania. A to oznaczało, że klient – nie będący stroną ubezpieczenia – nie miał żadnych szans dochodzenia swoich praw.
Agenci i podwyżki
Z takim problemem spotkali się już wcześniej brytyjscy regulatorzy, dlatego polska Komisja Nadzoru Finansowego miała skąd zaczerpnąć wzorzec. W latach 2011-2012 przeprowadziła analizę sytuacji na rynku bancassurance w Polsce, która pokazała właśnie wspomniane nieprawidłowości. W czerwcu 2014 r. KNF uchwaliła wydanie Rekomendacji U, wprowadzającej dobre praktyki w zakresie bancassurance. Pierwszym dniem jej obowiązywania miał być 1 kwietnia 2015 r. Najważniejszą dla klientów zmianą była możliwość skorzystania z innego niż sugerowane przez bank ubezpieczenia
I co się zmieniło? – Banki w obliczu nakładanych na nie wymogów regulacyjnych rozpoczęły masowe przeorganizowywanie się z modelu oferowania ubezpieczeń grupowych na model agencyjny, w ramach którego klientom oferowane są produkty indywidualne – mówi Aleksandra Wołowska, menadżer bancassurance w Allianz Polska. – Każdy bank, który zdecydował się na utrzymanie sprzedaży ubezpieczeń i przeorganizowanie jej w model agencyjny stanął przed dodatkowymi wyzwaniami, a co za tym idzie, przed koniecznością poniesienia kosztów związanych m.in. ze zmianami w systemach IT, reorganizacją obsługi, rejestracją doradców bankowych jako osób wykonujących czynności agencyjne czy renegocjacją umów z ubezpieczycielami – dodaje.
Aby jednak powetować sobie straty z tytułu utraty ubezpieczeniowych prowizji, banki zaczęły na początku zwiększać opłaty, marże i prowizje, pobierane od klientów. W kwietniu br. portal Expander sprawdził 18 banków: w 10 z nich klient, który nie chciał skorzystać z bankowej oferty ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI