Raport InfoDOK: W 2013 roku udaremniono wyłudzenie ponad 300 milionów złotych
Przeszło 6 tysięcy prób wyłudzenia kredytów o łącznej wartości przekraczającej 300 milionów złotych udaremniono w roku 2013. Rekord padł w województwie pomorskim, gdzie przestępcy usiłowali wyłudzić z banku ponad 12 milionów złotych - takie dane znajdziemy w najnowszej, 16 już edycji raportu InfoDOK, opracowanego przez ekspertów Centrum Prawa Bankowego i Informacji.
Duża skuteczność w przeciwdziałaniu wyłudzeniom bankowym jest efektem funkcjonowania systemu Dokumenty Zastrzeżone. Tylko w minionym roku do systemu trafiły informacje o przeszło 120 tysiącach skradzionych lub zagubionych dokumentów tożsamości: dowodach osobistych, paszportach, prawach jazdy a także innych dokumentach, zawierających dane osobowe. To najpełniejsza baza danych o utraconych dokumentach w Polsce. Dlatego jednostki samorządu terytorialnego oraz policja zalecają zgłaszanie utraty dokumentów w systemie Dokumenty Zastrzeżone, a z bazy danych systemu korzystają również dziesiątki innych firm – między innymi firmy pożyczkowe czy operatorzy telekomunikacyjni.
Niestety, wielu przedsiębiorców wciąż nie docenia znaczenia weryfikacji tożsamości swoich klientów czy kontrahentów. Prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz podkreślił, że sprawdzanie wiarygodności dokumentów pomijane jest nawet w tych branżach, dla których rzetelność przeprowadzanych transakcji powinna być absolutnym priorytetem:
– Ja sobie po prostu nie wyobrażam na dłuższą metę tego, żeby w tym systemie nie sprawdzali dokumentów na przykład notariusze. Dla mnie jest to skandal, że dochodzi od czasu do czasu do notarialnego potwierdzenia dokumentów na podstawie fałszywych lub skradzionych dokumentów tożsamości. (…)Taka sytuacja naraża na straty nie tylko samego przedsiębiorcę, ale również osobę, której dokumentem się posłużono. – przypomniał prezes ZBP.
Fundamentalne znaczenie ma świadomość samych posiadaczy dokumentów – potencjalnych ofiar przestępców. Dlatego Związek Banków Polskich od lat prowadzi szeroko zakrojoną kampanię informacyjną, przedstawiającą korzyści płynące z zastrzegania utraconych dokumentów. Każdego roku na prowadzenie tej kampanii przeznaczana jest kwota kilkuset tysięcy złotych. Efekty są widoczne już dzisiaj: w bazie systemu Dokumenty Zastrzeżone znajdują się informacje dotyczące miliona trzystu tysięcy utraconych dowodów tożsamości. Najwięcej zgłoszeń dotyczy dowodów osobistych; przeszło 950 tysięcy Polaków zgłosiło utratę tego dokumentu.
Karol Jerzy Mórawski