Raport Cyberbezpieczeństwo | Świąteczne Zakupy Online | Cyberprzestępcy też szykują się do Świąt!

Raport Cyberbezpieczeństwo | Świąteczne Zakupy Online | Cyberprzestępcy też szykują się do Świąt!
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Koniec roku to dla konsumentów czas świątecznych zakupów, a dla handlowców najbardziej pracowity okres i największe żniwa. Wraz z rosnącą popularnością akcji Black Friday i Cyber Monday pojawiają się coraz atrakcyjniejsze promocje i obniżki cen. Niestety, to również okres zwiększonej liczby oszustw w sieci.

Gorączka zakupowa bez zachowania należytej ostrożności może skończyć się znacznymi stratami finansowymi. Sprzyja temu pośpiech, bo zazwyczaj promocje są ograniczone czasowo lub tylko nieznaczna liczba produktów oferowana jest w atrakcyjnej cenie. Przestępcy wykorzystują wzrost aktywności w obszarze e-commerce, żerując na emocjach ludzi. W pośpiechu trudniej zauważyć działania oszustów, rozsyłających SMS-y o paczkach, które rzekomo wymagają dopłaty, oferujących wielkie natychmiastowe zyski bez żadnego ryzyka, podszywających się pod znajomych, którzy ponoć pilnie potrzebują pożyczki, czy wreszcie tworzących fałszywe strony i sklepy internetowe, oferujące towary w cenach niższych niż rynkowe. Treści mogą się zmieniać, podobnie jak scenariusze ataków, ale ich cel jest cały czas taki sam – kradzież pieniędzy lub danych autoryzujących.

Problem oszustw świątecznych w USA z roku na rok się zwiększa – wskazuje Bruce Schneier w artykule opublikowanym na portalu 33Square. Jak wynika z analiz transakcji e-commerce, zebranych przez TransUnion, sprzedawcy internetowi odnotowali 35-procentowy wzrost liczby prób oszustw w okresie Black Friday i Cyber Monday w 2023 r. w porównaniu z resztą sezonu świątecznego. Stanowi to niepokojący skok w porównaniu z 24-procentowym wzrostem oszustw sezonowych odnotowanym w 2022 r. Coraz częściej oszuści wykorzystują w schematach socjotechnicznych zaawansowane technologie, jak klonowanie głosu z wykorzystaniem AI i deepfake. Bruce Schneier przywołuje dane Centrum Skarg na Przestępstwa Internetowe FBI (IC3), z których wynika, że wykorzystanie zaawansowanej AI w oszustwach internetowych wzrosło od 2022 r. ponad trzykrotnie. Federalna Komisja Handlu (FTC) przewiduje, że amerykańscy konsumenci stracą w tym roku ponad 10 mld USD w wyniku oszustw, czyli o 14% więcej niż w 2022 r. Według szacunków Juniper ­Research straty związane z oszustwami e-commerce na całym świecie przekroczą w tym sezonie świątecznym 48 mld USD, co stanowi wzrost o prawie 30% w stosunku do 2023 r.

Niestety pod presją czasu, związaną ze świątecznymi zakupami w ostatniej chwili, sami jesteśmy skłonni do klikania w podejrzane linki lub podawania danych osobowych, aby tylko uzyskać pożądany przedmiot. Jak wynika z badań, jeden na pięciu dorosłych konsumentów przyznaje, że może tak postąpić. Aby tego uniknąć, w wielu przypadkach, wystarczy tylko pamiętać o prostej zasadzie – jeśli oferta wydaje się nam zbyt dobra, aby mogła być prawdziwa, to prawdopodobnie tak właśnie jest.

Oczekiwania wobec banków

Jak wynika z badania, przeprowadzonego w grudniu 2023 r. przez Bank Credit Agricole, dla respondentów z pokoleń innych niż Z banki są głównym źródłem informacji w zakresie cyberbezpieczeństwa. Aż 80% respondentów oczekuje, że bank będzie dostarczał informacje o cyberbezpieczeństwie, najbardziej są one oczekiwane w aplikacji mobilnej.

Jakie działania w okresie świątecznym podejmują banki, żeby chronić klientów przed cyberzagrożeniami?

PKO Bank Polski

Bank potwierdza, że wzmożona aktywność cyberoszustów jest widoczna w okresie Black Friday i w czasie przedświątecznym oraz w trakcie gorączki noworocznych wyprzedaży. Działania informacyjne i edukacyjne banku, prowadzone w tych okresach co roku, przede wszystkim dostarczają klientom wiedzę o tym, jak działają oszuści w tym czasie i jak manipulują odbiorcami. Bank stara się wyprzedzić zbliżające się akcje phishingowe. Aby tę wiedzę promować, eksperci PKO Banku Polskiego spotykają się stacjonarnie z klientami, bo takie spotkania pozwalają na bezpośrednią interakcję i dotarcie także do grupy osób mniej zaznajomionych z ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK